Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Marijuana fortsatt lovlig for turister i Amsterdam?


John-Abruzzi

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis diskuterte hvorvidt det fortsatt er lovlig for turister og kjøpe\oppbevare\bruke marijuana i Amsterdam. Og etter å ha søkt litt rundt på google finner jeg mye snakk om å ''banne'' salg til turister. Men fannt ikke noe konkret svar på hvor reglene rundt dette står, og spør dermed om det er noen av dere som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du er norsk statsborger vil du fortsatt være underlagt straffeloven sjølv om den ulovlege handlinga skjer i utlandet.

Det er dette som gjer at normenn som f.eks misbruker barn i fattige u-land kan bli straffa for dette i norge dersom dei ikkje får straff i det landet der handlinga har foregått.

 

Men bruk av narkotika er nok ikkje alvorleg nok til at norsk politi bruker mykje resurssar på dette, men som nemnt så kan du ende opp med å måtte avlegge blod eller urinprøve.

Lenke til kommentar

Helt riktig i forhold til straffeloven, The Avatar, men bruk av narkotika straffes etter legemiddelloven - og denne loven er såvidt meg bekjent ikke gitt virkning utenfor Norge. (Dette svaret får da selvfølgelig også konsekvenser for Chrissis innlegg.)

 

Er det noen god grunn til at ein ikkje bruker:

§ 162. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

 

Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

 

Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.

 

Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

 

Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf.

 

Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff.

 

Opphevet ved lov 22 mai 1953 nr. 3, tilføyd ved lov 14 juni 1968 nr. 4, endret ved lover 21 apr 1972 nr. 18, 12 juni 1981 nr. 62, 8 juni 1984 nr. 57.

 

men heller bruker:

§ 24. Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika m.v. og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn.

 

Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til.

?

 

Den einaste store forskjellen som eg kan sjå er at straffa er lavare etter legemiddelloven, og at den som påpeikt ikkje gjelder i utlandet.

Er straffeloven for streng til at den kan brukast?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på gjerningsinnholdet i straffeloven § 162 rammer bestemmelsen den som "tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar" narkotika. Bruk rammes ikke.

 

Tar man en titt på straffeloven § 12 nummer 3 som omhandler hvilke deler av den norske straffelovgivning som norske borgere kan straffes etter i utlandet, så ser du også at § 162 ikke er inkludert. (§ 162c er imidlertid inkludert, men dette gjelder organisert narkovirksomhet hvis jeg husker straffeloven rett.)

 

Du kan hverken straffes etter § 162 eller etter legemiddelloven i Amsterdam. Og for den rene bruk kan du ikke straffes etter § 162 i det hele tatt.

 

Riktignok straffes erverv av narkotika etter § 162 (og man kan jo ikke bruke narkotika uten å erverve det), men såvidt jeg vet blir resultatet sjelden noe vesentlig strengere så lenge det er snakk om eget bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...