Fosse123 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Heisann. Kanskje dumt spørsmål, men jeg lurte på om hvis jeg kjøper en bluray film med 3D film, kan jeg da sette på playstation 3'en min og se 3D med min prosjektor? Jeg regner jo med jeg må ha egne briller til dette, har de man får kjøpt for 20kr på kinoen. Hilsen Fosse Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Det kan du nok ikke. Alle komponenter MÅ være 3D kompatible. Du kan se 3D, men da må du finne filmer med røde og grønne briller, den gamle og dårlige teknikken. Alle som utgir i dag 3D i dag gjør at du må ha aktive briller (utenom ny TV fra LG, og billige kommende Philipser). De brillene du finner på kinoen til 20,- er ikke aktive. PS3 støtter 3D, prosjektoren ikke. EDIT: 3D på kino bruker 3 forskjellige teknikker. De du nevner er Real D, som er polariserte. Det er disse LG kommer med TVer for. Da får du kun halve oppløsningen av bildet når man ser film i 3D, siden de deler bildet i 2, ett til hvert øye. Den andre teknikken som er utbredd på kino er Dolby 3D, som etter min mening er bedre enn Real D. Disse brillene låner man på kino. Disse fungerer nesten som Real D, men i stedet for polarisering, så brukes det forskjellige bølgelengder på fargene. Begge disse gir kun halvt bilde oppløsning til hvert øye, da skjermen viser 2 bilder samtidig (Annenhver pixel). På kino så merkes ikke dette fordi oppløsingen ofter er høy. Kino kjører som regel (digitalt) i 2K oppløsning som er litt høyere enn 1080p. Mens mange kjører 4K. De med 4K viser da 2 stk 2K oppløste bilder, og full oppløsning. Den siste teknikken som er på kino er Xpand. Dette er aktive briller, som man også låner på kino. Her er det LCD glass som stenger for hvert sitt øye, og i samsvar med prosjektoren viser da ett full oppløst bilde til hvert øye etter hverandre. Det er denne teknikken som de alle fleste TVer og Prosjektorer bruker i dag. Dette gir full HD bildet, også i 3D, men bakdelen er at man kan oppleve litt flimring osv. Men dette er veldig variablet fra person til person. Endret 24. april 2011 av AndersT2 Lenke til kommentar
Fosse123 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Tusen takk for godt og fyldig svar Ha en fortsatt god påske Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hei! Er det da absolutt ikke mulig å se 3D med passive briller på min projektor? Har Optoma HD20... Hvordan fungerer dette med nVidia 3D Vision? Er det aktive briller? Kan veldig lite om akkurat dette. Fungerer aktive briller på Optoma HD20? Og hvordan får jeg spilt dette av da? Prøvde nettopp med PowerDVD og valgte Side-by-Side og slikt, men fikk det naturligvis ikke til å fungere med passive briller. Men kan det fungere med aktive? Jeg har ATi skjermkort... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Prosjektoren MÅ støtte dette. Den eneste 3Den du vil få er med røde og grønne briller. Støtter den 120HZ, så skal Nvidias 3D vision fungere, dette er aktive briller akuratt som dagens TVer. Men Nvidia lager sitt eget bilde i skjermkortet, og sender 120 bilder til fremviseren, så den må støtte å kunne motta dette. Det holder ikke at TVen eller prosjektoren har 100 Hz teknologi (som for 60 Hz blir 120 Hz). Passive briller trenger at fremviseren har polariert glass. Normalt for prosjektorer så er dette (på kino) hver sin linse som åpner og lukker. Hvordan LG har gjort dette i praksis på sine TVer vet jeg ikke, men de får det kun til på LCD og ikke Plasma. Nyeste skjermkort fra AMD og Nvidia som har HDMI 1.4 støtter 3D visning, men man er gitt at fremviseren gjør det også. Så har man noe annet en high end TVer fra 2010, eller årets modeller, så får man IKKE 3D. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Du kan oppgradere din projektor gratis til å støtte 3D ser det ut som http://optoma.no/projectordetailshccs.aspx?ShowMenu=HE&PTypedb=Home%20Entertainment&PC=HD65%203D%20Upgrade http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619653 Endret 12. juni 2011 av _LarZen_ Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Men IKKE HD20 som han har. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Men IKKE HD20 som han har. Nei jeg blingset litt der...men trådstarter kan ihvertfall oppgradere sin til å bli 3D kompatibel om han vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå