Gå til innhold

Linux Mint Xfce eller vanlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dere som har fått med dere: (I korte trekk)

KDE (linux svar på tilnærming lik windows 7/vista skrivebord, sidebar effektene f.eks klokken kalender, Gjennomsiktige vinduer, KDE menylinjen bekrefter dette?)

Gnome (Mere egen passet linux/unix skrivebord)

XFCE (Ikke for å være helt spesiel, men syns denne personlig linger for meg på Mac OSX tiger bare utsendet er litt mindre fargefattig?) Altså se på docken, menyen øverst på skjermen.

Så enkelt kan man installere XFCE i ubuntu)

sudo add-apt-repository ppa:koshi/xfce-4.8
sudo apt-get update && sudo apt-get install xfce4

Selv foretrekker jeg flere skrivebordmiljø da alle disse har ulike verdier.

KDE vil jeg påstå er den største av disse, med mest utvalgt.

Gnome er en mellomting og spesialt tilpasset etter folk som syns det er viktig med enkelt skrivebord.

XFCE er bereget å være en liten skrivebord miljø, selv syns jeg denne er fin på eldre maskiner.

Nå har jeg ikke fulgt helt med på xfce-4.8 men muligens denne har egnen GUI baserte pakkebehandler og oppdaterings verktøy som de andre skrivebordmiljøene?

Er ikke så kjent med XFCE siden 4.2 så mye kan ha skjedd siden den tiden.

Hvis noen syns jeg er upresis eller sier noe som er feil, bare si ifra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er mye feil.

Feil i forklaringen?

Du har selv innrømmet:

Forskjellen er skrivebordsmiljøet

Altså måter skrivebord miljøet er satt opp

Dermed prøver jeg å forklare på en så god måte jeg kan hvordan forskjellene er.

Kan du da forklare forskjellene mellom KDE, Gnome, XFCE?

Vi ser bort i fra programvaren pakkebehandleren setter opp i de ulike versjonene.

Og ting som har med maskinvarekompaktibilitet siden det er kjernen i linux som tar seg av.

At jeg velger her å sammenligne med mac OSX/Windows er bare å vise til hva som ligner mest.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For dere som har fått med dere: (I korte trekk)

KDE (linux svar på tilnærming lik windows 7/vista skrivebord, sidebar effektene f.eks klokken kalender, Gjennomsiktige vinduer, KDE menylinjen bekrefter dette?)

KDE er ingen tilnærming.

Gnome (Mere egen passet linux/unix skrivebord)

Nei, det er det heller ikke. Gnome kom som et alternativ til KDE da Qt fortsatt ikke var fritt.

XFCE (Ikke for å være helt spesiel, men syns denne personlig linger for meg på Mac OSX tiger bare utsendet er litt mindre fargefattig?) Altså se på docken, menyen øverst på skjermen.

Hæ? Vanilla ligner XFCE svært på gnome.

Så enkelt kan man installere XFCE i ubuntu)

sudo add-apt-repository ppa:koshi/xfce-4.8
sudo apt-get update && sudo apt-get install xfce4

og så enkelt i arch: pacman -S xfce4. Det er uansett ikke viktig.

Selv foretrekker jeg flere skrivebordmiljø da alle disse har ulike verdier.

Ok.

KDE vil jeg påstå er den største av disse, med mest utvalgt.

KDE er nok mest funksjonsrik og sikter seg mot kraftigere maskiner, men "mest utvalg"? Den må du nesten utdype.

Gnome er en mellomting og spesialt tilpasset etter folk som syns det er viktig med enkelt skrivebord.

Se punktet over, gnome er ingen "mellomting".

XFCE er bereget å være en liten skrivebord miljø, selv syns jeg denne er fin på eldre maskiner.

Nja, XFCE er laget for å være lettere enn gnome og fortsatt ivareta funksjonalitet. Openbox, fluxbox, scrotwm, stumpwm, xmonad etc er laget for å være lette. (Dette er egentlig ikke miljø i så måte, men de kan fint trekkes frem. LXDE/E19 er lettere miljø)

Nå har jeg ikke fulgt helt med på xfce-4.8 men muligens denne har egnen GUI baserte pakkebehandler og oppdaterings verktøy som de andre skrivebordmiljøene?

Dette er jo distribusjonsavhengig (Kpkagekit prøver vel å lage noe, men vet ikke noe særlig om det)

Er ikke så kjent med XFCE siden 4.2 så mye kan ha skjedd siden den tiden.

Hvis noen syns jeg er upresis eller sier noe som er feil, bare si ifra.

Just did.

Det er mye feil.

Feil i forklaringen?

Du har selv innrømmet:

Forskjellen er skrivebordsmiljøet

Jeg har ikke satt noe annet, se over.

Altså måter skrivebord miljøet er satt opp

Dermed prøver jeg å forklare på en så god måte jeg kan hvordan forskjellene er.

Dette er ikke bare hvordan miljøene er "satt opp", du nevner tre helt forskjellige miljø.

Kan du da forklare forskjellene mellom KDE, Gnome, XFCE?

Ja og nei. Different goals, different solutions.

Vi ser bort i fra programvaren pakkebehandleren setter opp i de ulike versjonene.

Og ting som har med maskinvarekompaktibilitet siden det er kjernen i linux som tar seg av.

Programvaren som følger med er jo en del av selve miljøet, derav miljø. Jeg gidder ikke gå inn på de konkrete forskjellene nå, sammenligninger er overalt på nettet.

Lenke til kommentar

"mest utvalg"?

KDE:

Koffice, Ktorrent pleier som regel å være valgt som tilegg etc.

Tror vi kunne laget en lang liste her, men jeg gidder ikke.

Men KDE dekker nok flest behov.

Desverre kjenner jeg lite til "Tilegg" beregnet for XFCE eller Gnome.

Som kun er bereget til skrivebord miljøet.

Nå er jeg usikker om Grub er bereget sammen med Gnome.

Mens Lilo er for KDE, men kanskje noe her også?

Riktignok kanskje KDE 4.6 forandret dette?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei vet ikke jeg.

Konqueror (KDE nettleser)

Hvis jeg ikke tar helt feil:

Nettleseren for Gnome:

Opera & firefox, chrome?

Nå husker jeg ikke hva XFCE sin nettleser, heter, men den baserer seg også på firefox.

Altså man kan si, både Gnome/XFCE bruker (Tilegg) uten for sin applikasjonsliste).

Men KDE bruker kun sine egne produkter hele veien.

Nå kan jeg verken si dette er en fordel eller ulempe, men er man som meg og har maskinvare er KDE helt klart å foretrekke.

Nå er det nok mulig å installere Konqueror på gnome og XFCE også.

Men ja blir jo som å installere safari nettleser på windows.

http://www.xfce.org/projects Her ser man nok utvalget. Tar man med Xfce Goodies Project ser man mulighetene. XFCE har å tilby.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Gnomes nettleser heter Epiphany. XFCE har vel ingen spesifikk. Så jo, du tar helt feil.

Ok kanskje XFCE Debian bruker en spesiell foretukket nettleser.

Ellers tror jeg denne diskusjonen er så komplett vi kommer til.

Eneste som mangler: (Standard oppsett av)

Skrifttyper

Grafiske vinduer

Skjermbilder (Skrivebord)

Som Lycantrophe kan ta, eller tror jeg valget mellom XFCE, Gnome, KDE burde bli enkelt.

Er man fremdels i tvil prøv alle og se hva man liker best.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nja, tenker du på Iceweasel?

jepp, ikke så lett å huske igjen, når jeg ikke har brukt debian xfce på flere måneder.

Nja, tenker du på Iceweasel?

Jepp ikke så lett å huske igjen siden jeg ikke har brukt debian på flere måneder.

Lenke til kommentar

Flere en meg som plutselig kom til å tenke på hva for et inntrykk vi gir TS av oss Linux brukere? Tror ingen av oss her inne vil framstå som en gjeng Elitist-GNU-apekatter Vet jeg selv er en del av det og den tidligere posten min var ikke av det beste slaget. Beklager på det sterkeste hvis du har noen form for lese/skrive vansker LMH1 - har det selv (mild dyslexi) å det er ikke noe spesielt gøy. Når det er sagt så trenger du å vite noe om emnet før du kan ytre så krasse meninger. Hvis du bare tar deg tid og undersøke litt før du uttaler deg er du hjertelig velkommen til å være med å diskutere på hyggeligere nivå å vi kan alle ha en god og konstruktiv diskusjon. Det samme gjelder support.

Lenke til kommentar

Du kan blande programmer fra de forskjellige skrivebordene om ønskelig. F.eks. KDE programmer kjører under Gnome, og motsatt. Krever bare at nødvendige ting er installert, noe pakkebehandleren vil ta seg av :)

Nettleseren for Gnome:

Opera & firefox, chrome?

Disse er ikke låst til noe skrivebord, kjøres like bra under KDE, Gnome, Xfce, Lxde osv

Men de forskjellige skrivebordene kommer gjerne med en standard nettleser, men ingen tvinger deg til å bruke denne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...