SHHHKSHHHK Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Datamaskinen min slår seg plutselig av under spilling av diverse spill, f. eks Just Cause 2 og Empire: Total War. Det skjer aldri ellers, for eksempel når jeg bruker nettleseren eller redigerer bilder. Det er ikke en reboot, og jeg får ingen blåskjerm eller lignende. Den bare slår seg av, som om noen røsker ut strømledningen. Jeg er ganske sikker på at det ikke er overoppheting, siden pc-en holder normale temperaturer idle. Jeg mistenker at det kan være strømforsyningen, noen innspill? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Greit nok at PCen temp er normal, hva med grafikkort temp? Endret 23. april 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Også normal. Jeg prøvde å installere nye skjermkortdrivere, men det løste ikke problemet. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hva ligger tempraturen på da når du spiller heavy spill? Det er den som er viktig. En pc kan fint ligge på 30 grader på CPU idle, men fere opp i 90-100grader på load. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Last ned furmark og hwmonitor pro, og kjør dem samtidig. Så følg med på tempen til CPU og skjermkort. Sett Furmark til å kjøre i 10 minutter eller noe slikt, noe som skulle tilsi 600.000 ms som man kan stille på (Eller like lenge som det normalt tar før den tar kvelden.) 1000 ms = 1 sekund. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Hva ligger tempraturen på da når du spiller heavy spill? Det er den som er viktig. En pc kan fint ligge på 30 grader på CPU idle, men fere opp i 90-100grader på load. Rundt 60 grader load. Last ned furmark og hwmonitor pro, og kjør dem samtidig. Så følg med på tempen til CPU og skjermkort. Sett Furmark til å kjøre i 10 minutter eller noe slikt, noe som skulle tilsi 600.000 ms som man kan stille på (Eller like lenge som det normalt tar før den tar kvelden.) 1000 ms = 1 sekund. Skal gjøres. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Hvis du ikke finner noen feil i temperaturene er det nok strømforsyningen ja. Se om du kan få låne en av noen du kjenner for og teste eller så kjøper du ny. Hvilken har du nå? Endret 25. april 2011 av kidio007 Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 (endret) På strømforsyningen står det "ace ATX 500W Switching Power Supply". Det er ikke jeg som har bygd pc-en, men en kjenning, så jeg er egentlig ikke helt sikker på en del av maskinvaren. Endret 25. april 2011 av Dermuszdel Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det at den slår seg av under spilling er typisk overopphetings problem. Er nok cpu eller grafikkort som blir for varmt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Det at den slår seg av under spilling er typisk overopphetings problem. Er nok cpu eller grafikkort som blir for varmt. Kommer som inkludert PSU bla i ACE kabinett AC-CORE4 til totalpris av ca 400,-. Hvilket betyr at PSU ikke er av den påkostede typen. AC-CORE4 inkl PSU: http://www.dustinhome.no/pd_5010206342.aspx Hadde nok fungert fint med diskret kontorbruk - ala type grafikk integrert på hovedkort e.l. Er dessuten helt rett av PSU å slå seg av når utgangs sikringen(e) belastes over det den er spesifisert for. Denne har antageligvis det dårlige dual rail opplegget med 18A +12V1 og 18A +12V2 og current limiter (sikring) pr rail som trigges , og at den følger ATX2.2 spesifikasjonen uten avvik. Koplingen er da slik at både CPU og ekstern GPU power trekker +12V strøm fra samme rail , og under last (eks gaming) tripper den sikringen internt i PSU for den railen. (noe som de som står for ATX spesifikasjonen i ettertid innrømmet var et problematisk design for high-end-pcer med bla dedikerte grafikkløsninger for gaming) Aldri benytt PSU som medfølger "billig kabinetter" til annet enn til nøds svake oppsett (kontorbruk)uten gaming grafikk kort. Aller helst ikke bruk medfølgende PSU overhodet. Kjøp et power supply ved siden av fra en av de anerkjente PSU produsentene. Endret 25. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 @ TS Du må nok få tak i en annen strømforsyning Kan fint ha 500W strømforsyning, så lenge det er av kvalitet Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Aldri benytt PSU som medfølger "billig kabinetter" til annet enn til nøds svake oppsett (kontorbruk)uten gaming grafikk kort. Aller helst ikke bruk medfølgende PSU overhodet. Kjøp et power supply ved siden av fra en av de anerkjente PSU produsentene. Tips til hva jeg kan kjøpe? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Corsair sine PSU er de mest populære for tiden. CX-600 er det kampanjepris (499,-) på hos dustin i skrivende stund. https://prisguiden.no/produkt/corsair-cx-600w-145390 CX er standard builder PSU serie . For mid end systemer med ett grafikk kort installert. The Builder Series CX600 is a quiet and efficient PSU for value-conscious PC builders who need an ideal solution for mid-specification, multi-core, single-GPU home or office PCs. Endret 25. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Personlig er jeg fan av Thermaltak Toughpower serien, kraftige og stabile. De har en genial PSU kalkulator der du kan finne ut hvor kraftig du trenger: http://www.thermaltake.outervision.com/ Endret 25. april 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå