jhenrik Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Har et Epox 8KTA3 Socket A hovedkort (PGA 462, 133/100MHz, VIA KT133A chipset) med en 1000 MHz Athlon prosessor. Er bekymret for at dette ikke vil være bra nok for Doom 3, så jeg vurderer å skifte CPU'en. Vet noen hvilke 'moderne' AMD CPU'er som passer til hovedkortet mitt? Vært inne på Epox sin hjemmeside, fant der en liste som sier max 1300 MHz Duron eller 1400 MHz Athlon. Men hvor passer ikke f.eks. XP når de også er Socket A......? Og er det noen vits i å sette inn en 1300/1400 CPU? Har ellers 512 MB RAM og et GeForce2 MX skjermkort. På forhånd takk til alle som svarer!! jhenrik Lenke til kommentar
Josæjo Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Det beste du kan gjøre er egentlig og selle hovedkort, ram og den cpu`en som du har nå og kjøpe nytt hovedkort og ddr ram. Du trenger og mye kraftigere skkjermkort for å drive doom3... :-? Lenke til kommentar
Izex Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Er ei god stund til Doom 3 kommer da (Hvis du ikke tenker på multiplayer demoen da) Jeg ville IKKE bygget en PC NÅ lenge før spillet kommer. Vent og se hvilke tilbud som dukker opp fram til D3 kommer. Skal jo komme nye 3D kort og ny RAM, PCI express og masse sånnt. Om du ikke har råd til det aller nyeste kan du jo kjøpe det som er nytt nå for da har det fallt i pris... Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 det er vel bare én størrelse på amd-cpu'er, er det ikke? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 det er vel bare én størrelse på amd-cpu'er, er det ikke? På KT133A er maks multiplier 12,5, og maks busshastighet 133 MHz, så det går en XP 2000+ på. Spørsmålet er om akkurat det hovedkortet støtter det, og om det støtter T-bred. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 det er vel bare én størrelse på amd-cpu'er, er det ikke? faktisk ikke, hvis du tenker på kjernen som vel kan sies og være Cpu'en så er det størrelses forskjeller. og Opeteron er jo større i størrelse enn athlonXp Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 faktisk ikke, hvis du tenker på kjernen som vel kan sies og være Cpu'en så er det størrelses forskjeller. og Opeteron er jo større i størrelse enn athlonXp vel, nå var det var hovedsakelig den fysiske størrelsen på hele cpu'en jeg tenkte på. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 faktisk ikke, hvis du tenker på kjernen som vel kan sies og være Cpu'en så er det størrelses forskjeller. og Opeteron er jo større i størrelse enn athlonXp vel, nå var det var hovedsakelig den fysiske størrelsen på hele cpu'en jeg tenkte på. Smartass Tror det hovedkortet støtter de laveste XP prosessorene, men ville invistert i nytt hovedkort, det er liksom hovedkomponenten og grunnmuren for en god PC. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 hvis du tenker på å kjøre Doom 3 på en slik maskin, vil jeg foreslå en total oppgradering av HK, CPU, RAM og skjermkort...(harddisk også, hvis du ikke har en rimelig ny/stor ) men hvis ting du bruker idag går bra, ville jeg som nevnt over ventet med å oppgradere, spesiellt hvis det er direkte rettet mot Doom3 du oppgraderer... Lenke til kommentar
It's me Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Tror det hovedkortet støtter de laveste XP prosessorene, men ville invistert i nytt hovedkort, det er liksom hovedkomponenten og grunnmuren for en god PC. Ville heller investert, ikke invistert i nytt hk, cpu og ram, men hvis Doom3 er det du skal spille, så kan du jo vente litt. Er fortsatt en stund til spillet kommer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Hvor stor [Edit: rask] AMD-prosessor på mitt Socket A hovedkort??? Offisiellt: Athlon 1400 Uoffisiellt: Det kommer an på hvor fingernem du er og hvor langt du er villig til å gå for å fikse det til på et vis. Antageligvis er vel reklamasjonstiden på 2 år ute snart, og da "går du ikke glipp av noe reklamasjonsrett" om du fikser på det, men det er altså opp til deg om du er villig til å ta risikoen. Det du kan gjøre er å få tak i en billig brukt Athlon XP (palomino eller Tbred-A/B til rundt 300-500kr) og overklokke den. Det skal gå bra til tross for ingen offisiell støtte, men det har sine begrensninger: Kjør FSB og RAM på 133 MHz og sett multiplieren "the hard way" og ikke i biosen. Med "the hard way" mener jeg med pinmod-trikset. Altså der du setter 5 bittesmå U-formede ledningstumper ned i socketen på bestemte plasser for å overstyre multiplieren. (søk på nettet etter en guide) Passende innstillinger er: Palomino: 12,5x og 1,8V. (gir XP2000+/1666MHz) T-bred-B: 16x og 1,7V. (gir XP2600+/2133MHz) Noen få som gjør dette opplever et boot-problem (grunnen til at det ikke støttes offisiellt). Hvis du er en av de uheldige løser du problemet ved å trykke inn reset-knappen ca 2-4 sekunder etter hver kaldstart. Da skal PC'n starte som normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå