Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan gjøre pizza 'sunnere'

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal lage en valgfritt målrett på skolen (mat og helse) og den skal være så sunn som mulig. Jeg har valgt å lage halvgrov pizza.

Men jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å gjøre det sunnere. Vi må også følge en liste etter ingrendiensene vi skal bruke. Her er ingrendiens lista.

Dette er lista ”må bruke”:

Disse ingrediensene skal gruppa bruke:

Ca.300 g kjøttdeig (okse, svin, kylling) eller 2 stk. kyllingfilet eller ca. 300g fiskefilet (sei, torsk, ørret, laks) eller 2-3 røkte kjøttpølser.

½ - 1 løk

1 gulrot

½ rød chili

1 ”porsjon” gulost

½ - 1 pk. tørrgjær

½ - 1 boks hermetiske tomater

Det skal velges en matvare fra alternativ 1 og 2 (eks. ris og brokkoli).

Alternativ 1: velg mellom: ris, pasta: (nudler, spagetti, makaroni) eller poteter.

Alternativ 2: velg mellom: brokkoli, squash, aubergine, paprika, purre, mais, 1 pose frossen wokblanding eller ing. til salat: isbergsalat, agurk, tomat, paprika og mais.

Dette er lista ”velg fritt fra”:

Ingredienser fra denne lista kan gruppa velge fritt fra og kun disse ingrendiensene kan brukes under matlagingen.

Sammalt hvete grov

Sammalt hvete fin

Siktet hvetemel

Sukker

Margarin

Olje

Tomatpuré

Inntil 1l melk

Krydder/krydderurter (forkjellig tørket eller fersk)

en porsjon brokkoli Dressing (ferdig)

Potetmel

Hvitløk

2 egg

Hermetisk sjampinjong

Salt

Vann

Melis

Bakepulver

Vaniljesukker

3 plater gelatin

½ plate kokesjokolade 2 dl. kremfløte

Strøkavring

Fryst eplemos (fra i høst)

Kokosstrø

Inntil 10 mandler

Fryst brød

Syltetøy (jordbær/bringebær)

Hermetisk ananas

Kakao

1 appelsin

1 sitron

¼ purre

Kan noen hjelpe meg med å lage opskriften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville hatt på kyllingfillet skjært i strimler og stekt i olje. de ingrediensene under alternativ 1 var litt tricky men dere kan jo skjære poteter i tynne flak og steke til potetgull kanskje?

om dere kan gjøre lørdagskosen sunnere så smelter man lett en heimkunnskapslærers hjerte ;)

fra alternativ 2 kunne du brukt bare tomat om det går og erstatte en del av tomatpureen som inneholder sukker og konserveringsmidler med fersk tomat kanskje?

Lenke til kommentar

jeg ville hatt på kyllingfillet skjært i strimler og stekt i olje. de ingrediensene under alternativ 1 var litt tricky men dere kan jo skjære poteter i tynne flak og steke til potetgull kanskje?

om dere kan gjøre lørdagskosen sunnere så smelter man lett en heimkunnskapslærers hjerte ;)

fra alternativ 2 kunne du brukt bare tomat om det går og erstatte en del av tomatpureen som inneholder sukker og konserveringsmidler med fersk tomat kanskje?

Nei, ingenting kan forandres fra ingrediens lista;(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...