TheRocky Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Hei Vi skal lage en valgfritt målrett på skolen (mat og helse) og den skal være så sunn som mulig. Jeg har valgt å lage halvgrov pizza. Men jeg veit ikke hvordan jeg skal klare å gjøre det sunnere. Vi må også følge en liste etter ingrendiensene vi skal bruke. Her er ingrendiens lista. Dette er lista ”må bruke”: Disse ingrediensene skal gruppa bruke: Ca.300 g kjøttdeig (okse, svin, kylling) eller 2 stk. kyllingfilet eller ca. 300g fiskefilet (sei, torsk, ørret, laks) eller 2-3 røkte kjøttpølser. ½ - 1 løk 1 gulrot ½ rød chili 1 ”porsjon” gulost ½ - 1 pk. tørrgjær ½ - 1 boks hermetiske tomater Det skal velges en matvare fra alternativ 1 og 2 (eks. ris og brokkoli). Alternativ 1: velg mellom: ris, pasta: (nudler, spagetti, makaroni) eller poteter. Alternativ 2: velg mellom: brokkoli, squash, aubergine, paprika, purre, mais, 1 pose frossen wokblanding eller ing. til salat: isbergsalat, agurk, tomat, paprika og mais. Dette er lista ”velg fritt fra”: Ingredienser fra denne lista kan gruppa velge fritt fra og kun disse ingrendiensene kan brukes under matlagingen. Sammalt hvete grov Sammalt hvete fin Siktet hvetemel Sukker Margarin Olje Tomatpuré Inntil 1l melk Krydder/krydderurter (forkjellig tørket eller fersk) en porsjon brokkoli Dressing (ferdig) Potetmel Hvitløk 2 egg Hermetisk sjampinjong Salt Vann Melis Bakepulver Vaniljesukker 3 plater gelatin ½ plate kokesjokolade 2 dl. kremfløte Strøkavring Fryst eplemos (fra i høst) Kokosstrø Inntil 10 mandler Fryst brød Syltetøy (jordbær/bringebær) Hermetisk ananas Kakao 1 appelsin 1 sitron ¼ purre Kan noen hjelpe meg med å lage opskriften? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 "Gulrot pizza"http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=2516 Også lager du en salat ved siden av. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 jeg ville hatt på kyllingfillet skjært i strimler og stekt i olje. de ingrediensene under alternativ 1 var litt tricky men dere kan jo skjære poteter i tynne flak og steke til potetgull kanskje? om dere kan gjøre lørdagskosen sunnere så smelter man lett en heimkunnskapslærers hjerte fra alternativ 2 kunne du brukt bare tomat om det går og erstatte en del av tomatpureen som inneholder sukker og konserveringsmidler med fersk tomat kanskje? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Tusen takk for forslagene. Kom gjerne med flere forslag folkens Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 jeg ville hatt på kyllingfillet skjært i strimler og stekt i olje. de ingrediensene under alternativ 1 var litt tricky men dere kan jo skjære poteter i tynne flak og steke til potetgull kanskje? om dere kan gjøre lørdagskosen sunnere så smelter man lett en heimkunnskapslærers hjerte fra alternativ 2 kunne du brukt bare tomat om det går og erstatte en del av tomatpureen som inneholder sukker og konserveringsmidler med fersk tomat kanskje? Nei, ingenting kan forandres fra ingrediens lista;( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå