Gå til innhold

Nikkor-Q 135mm f/2.8 (ca 1975)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bestefaren min kom nettopp med et Nikkor-Q 135mm f/2.8, produsert i ca 1975. Lurer på om dette går ann å få på et Nikon D7000 på en eller annen måte?

 

 

EDIT: Han har også et 28mm f/2.8, mest sannsynlig AI-S versjon. Vil dette trenge noe adapter eller lignende før mount?

 

 

Kjapt svar, please! ;)

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AI-S skal gå på D7000 uten adapter, men Nikkor-Q er mer tvilsom. Mulig den kan brukes dersom kameraet leveres inn for modifikasjon, men det er neppe verdt bdet og uansett noe jeg ikke er helt sikker på.

Objektivet kan vel også modifiseres for å få dette til å funke. Billigere og greiere vil jeg tippe.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at objektivet passer, da det for meg ser ut som et non-AI-objektiv. Du kan modifisere blenderringen med fil eller fres for å få det til å passe. Eventuelt kan du se om du får tak i et AI-konverteringskit til objektivet.

 

AI og AI-s passer fint på D7000 uten modifikaskjoner.

 

Francis :)

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at objektivet passer, da det for meg ser ut som et non-AI-objektiv. Du kan modifisere blenderringen med fil eller fres for å få det til å passe. Eventuelt kan du se om du får tak i et AI-konverteringskit til objektivet.

 

AI og AI-s passer fint på D7000 uten modifikaskjoner.

 

Francis :)

 

Takk for hjelpen. Vet du om noen som selger slike kit? Inntil jeg evt overtar kameraene og objektivene til bestefar, vil han ikke bli veldig glad for at jeg freser i objektivene.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Bestefaren min kom nettopp med et Nikkor-Q 135mm f/2.8, produsert i ca 1975. Lurer på om dette går ann å få på et Nikon D7000 på en eller annen måte?

 

 

EDIT: Han har også et 28mm f/2.8, mest sannsynlig AI-S versjon. Vil dette trenge noe adapter eller lignende før mount?

 

 

Kjapt svar, please! ;)

 

Vet ikke hvordan Q 135 tilpasses D7000. Objektivet er sjelden vare, karakter 4 av 5 hos Bjørn Rørslett. Det er nok verd å finne ut av.

Nikor AI (S) 28mm f/2,8 er et knallbra objektiv. Meget skarpt.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Bestefaren min kom nettopp med et Nikkor-Q 135mm f/2.8, produsert i ca 1975. Lurer på om dette går ann å få på et Nikon D7000 på en eller annen måte?

 

 

EDIT: Han har også et 28mm f/2.8, mest sannsynlig AI-S versjon. Vil dette trenge noe adapter eller lignende før mount?

 

 

Kjapt svar, please! ;)

 

Vet ikke hvordan Q 135 tilpasses D7000. Objektivet er sjelden vare, karakter 4 av 5 hos Bjørn Rørslett. Det er nok verd å finne ut av.

Nikor AI (S) 28mm f/2,8 er et knallbra objektiv. Meget skarpt.

 

 

Jepp, hørte det. Og Bestefar sa de kostet litt i sin tid og ikke var noe halvtacky E-serie, så vil veldig gjerne få det til å funke. :)

Lenke til kommentar

D7000 har blenderringsføler, en liten sort spak som står på utsiden av fatningsringen på kameraet, og i hvilestilling står ca kl halv to i forhold til fatningsringen når du ser kameraet forfra (rett ovenfor prikken som angir retningen objektivet skal monteres i). Pre-AI-optikk, sånn som din 135mm, mangler det hakket i blenderringen som denne skal gå mot, og hvis du prøver å montere objektivet risikerer du å knekke denne spaken. Modifiseringen for å få det til å passe går ut på å skjære/slipe/sage ut ett spor i blenderringen som denne spaken skal passe mot. Om du lager dette sporet riktig vil kameraets lysmåling fungere i A og M-modus.

Lenke til kommentar

D7000 har blenderringsføler, en liten sort spak som står på utsiden av fatningsringen på kameraet, og i hvilestilling står ca kl halv to i forhold til fatningsringen når du ser kameraet forfra (rett ovenfor prikken som angir retningen objektivet skal monteres i). Pre-AI-optikk, sånn som din 135mm, mangler det hakket i blenderringen som denne skal gå mot, og hvis du prøver å montere objektivet risikerer du å knekke denne spaken. Modifiseringen for å få det til å passe går ut på å skjære/slipe/sage ut ett spor i blenderringen som denne spaken skal passe mot. Om du lager dette sporet riktig vil kameraets lysmåling fungere i A og M-modus.

 

Foretrekker som sagt å ikke sage/slipe i objektivet. Så det er nok uaktuelt for øyeblikket. Vil ikke risikere å ødelegge det! :)

 

Adapterlink?

Lenke til kommentar

Hmm.. Daså.. Noen som vet om steder man kan få folk til å gjøre det for en? Altså modifisere objektiv, for en tålelig sum.

 

 

Fant forøvrig ut via serialnumber at 28mm'eren er AI, dermed skal den vel passe(?), produsert i 1977. :)

 

AI passer.

Hør med de som driver med reparasjon og servise av Nikon optikk! Interfoto for eksempel. Der kan du sikkert få et prisoverslag.

Jeg tror jeg har lest at D7000 gir lysmåling i huset. Tidligere var det bare Dx og Dx00 som gjorde det. Med D70 måtte man bruke histogrammet for å få rett eksponering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...