Gå til innhold

Tjene penger på å lage nettsider

Anbefalte innlegg

Heisann!

I det siste har jeg satt meg ned og tittet på videoene og guidene på Hjemmeside.org og fått masse hjelp!

Det som jeg egentlig er ute etter er å tjene penger på dette. Altså lage nettsider for andre. Men jeg er litt usikker på et par ting.

Jeg tenker det er mest fornuftig for min del (i alle fall i første omgang) å gjøre dette ved hjelp av et publiseringsverktøy. Hjemmeside.org anbefaler jo Drupal som publiseringsverktøy. Ser veldig fint ut, og Drupal vil vell fungere bra?

Men jeg er veldig usikker på en del ting knyttet til salgsbiten av arbeidet. Er usikker på gangen:

Kan se for meg at jeg lager da nettsiden for kunden, deretter utleverer jeg brukernavn/epost og passord i bytte med lønn? Eller hvordan er det denne gangen fungerer?

Avslutningsvis lurer jeg på om jeg må først investere i et webhotell, for så deretter å selge det til kunden. Eller er det motsatt?

Som dere sikkert skjønner er jeg veldig nybegynner på emnet, men jeg er læringsvillig, uansett hvor lang tid dette vil ta!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hoster websiden på egen server, gir linken til kunden (med eventuelt login i grensesnittet), om kunden er fornøyd betaler vedkommende og du kan sende kode, database til kunde på f.eks E-post og kunde kan da laste opp på egen server.

Lenke til kommentar

Er vel mange muligheter.

Jeg tjener litt på å lage nettsider, og litt på å "hoste" sider på egen server.

Absolutt enklest å ha en egen server (VPS eller lignende) som du har full kontroll over når du skal lage sider.

Kundene må enten endre navnetjenere eller gi meg brukernavn og passord slik at jeg kan gjøre det.

Om jeg skal lage sidene på deres server, trenger jeg brukernavn og passord, slik at jeg kan få opprettet databaser og overført filer etc.

Jeg bruker Wordpress som plattform, men kan også lage sider på andre måter. Men gjør mye for å få kundene over på Wordpress.

Det er mange om benet når det gjelder webdesign, så du blir neppe rik på dette. Mine kunder er personer jeg kjenner, eller som andre kunder kjenner. Men dette er bare en hobby for meg.

Gjør slik at jeg kan ha en god VPS, et godt e-post system, gode backup løsninger etc, siden jeg selvsagt legger inn litt overskudd på webhosting delen.

Å designe sidene er jo bare en engangsinntekt. Å ha websiden på din egen server gir deg årlig inntekt.

Lenke til kommentar
Jeg tjener litt på å lage nettsider, og litt på å "hoste" sider på egen server.

Absolutt enklest å ha en egen server (VPS eller lignende) som du har full kontroll over når du skal lage sider.

Kundene må enten endre navnetjenere eller gi meg brukernavn og passord slik at jeg kan gjøre det.

Om jeg skal lage sidene på deres server, trenger jeg brukernavn og passord, slik at jeg kan få opprettet databaser og overført filer etc.

Ja, ok! Jeg er veldig i tvil om dette med servere. Skal jeg vere ærlig, har jeg rett og slett ikke peiling. Hjemmeside.org anbefaler BlueHost. Ser ut som en billig host, så det er det jeg har peila meg inn på. Men hvis det er enklere/billigere/bedre løsninger, så er jeg åpen for forslag. Spesielt dette med egen server. Det vet jeg slett ikke hvordan fungerer.

Jeg bruker Wordpress som plattform, men kan også lage sider på andre måter. Men gjør mye for å få kundene over på Wordpress.

Etter det jeg har skjønt er WordPress mest ment for blogg. Jeg har her innstilt meg på Drupal, som jeg sa innledningsvis. Etter det jeg har skjønt er Drupal mer for hjemmesider o.l. Noen som bruker Drupal og/eller har erfaringer med det?

Det er mange om benet når det gjelder webdesign, så du blir neppe rik på dette. Mine kunder er personer jeg kjenner, eller som andre kunder kjenner. Men dette er bare en hobby for meg.

Gjør slik at jeg kan ha en god VPS, et godt e-post system, gode backup løsninger etc, siden jeg selvsagt legger inn litt overskudd på webhosting delen.

Det er jeg fullt klar over. Dette ønsker jeg som noe jeg kan gjøre ved siden av det daglige. Er ikke ute etter å tjene store summer, men å kunne tjene littegrann og samtidig ha noe meningsfullt å gjøre.

Å designe sidene er jo bare en engangsinntekt. Å ha websiden på din egen server gir deg årlig inntekt.

Ja, har skjønt det. Det blir vell akkuratt det samme med en server du ikke har selv og?

Lenke til kommentar

Ville vel ikke anbefalt og videreselge et delt webhotell som BlueHost er, men det er jo greit til å utvikle sider på.

Men du får virkelig ha lykke til. Å starte å utvikle hjemmesider når du har null peil er dristig. I prinsippet har fremtidige kunder like mye peil eller bedre, og da kan det bli vanskelig å tjene penger.

Men alt er mulig.

Og Wordpress fungerer utmerket til vanlige hjemmesider også, du må bare fikse malene litt.

Men det er jo prinsippet samme hva du velger, når du uansett ikke har peil. Jeg valgte Wordpress fordi jeg liker å utvikle på den plattformen. Gjør jobben ganske "enkel" for min del. Kjenner ikke til Drupal, så det kan jo være like enkelt.

Ps! Når jeg snakker om egen server, så mener jeg ikke at jeg har en server hjemme, men jeg liker VPS servere som er nokså rimlige, men gir deg full kontroll, og gode ressurser.

Men det koster selvsagt litt mer.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Et slikt delt webhotell er bare en server der du deler ressursene med opptil flere tusen andre. Både oppetid og ressurser er derfor begrenset. Du kan være heldig og havne på en server som er lite belastet, og du kan havne på en som går i sirup til tider.

Kommer jo helt an på hva du har tenkt å ta betalt og hvilke krav kundene dine setter.

Jeg har bedriftskunder, som krever så god oppetid som mulig, gode epost systemer etc. Serveren bør takle høy trafikk til tider, og for å kunne levere det, må jeg betale en del mer enn hva du gjør for et slikt delt webhotell.

Etter år med testing av webhotell og ulike løsninger, fra delt webhotell, til dedikert server, så har jeg funnet ut at en VPS fra et bra firma, er den beste løsningen for meg.

Likevel har jeg en backup VPS, og automatisk endring av A records etc, om hoved VPSen går ned. Eposten har jeg utenfor VPSen, og tilbyr Exchange epost.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg ville bare oppdatere tråden litt.

Har testet ut Drupal siden jeg først så denne tråden, og har faktisk byttet fra WordPress til Drupal 7, på to av sidene mine.

Bruker bare standard mal for øyeblikket.

For en som er vant til WordPress blir Drupal mer tungvint, og mindre "out of the box". Altså må man installere flere moduler og endre innstillinger for at du får det som du vil.

Bare noe så enkelt som å kunne få Wysiwyg til å fungere var en liten utfordring, og krever at du endrer innstillinger både her og der, pluss legger inn noen moduler.

På Wordpress ligger jo dette inne som standard.

Veldig uvant og ikke kunne laste inn bilder på vanlige sider også, må laste dem opp med FTP og linke til dem via Drupal. Har prøvd å få IMCE til å fungere, uten hell.

Konklusjonen er vel at Drupal virker enkelt nok, men krever en del mer enn hva WordPress gjør. Drupal krever også høyere PHP versjon (2.4.x) enn hva WP gjør. Noen jeg fant ut ble et lite problem på serveren der jeg skulle teste.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lager nettsider for folk. Jeg briuker som regel wordpress som cms system. Jeg samarbeider med et lokal webhotell firma, der jeg får prosenter av salg kundene mine gjør.

Selv pleier jeg å skrive en liten kontrakt med kunden før jeg begynner også sender jeg faktura etter endt arbeid.

Det er mange webdesignere, men det er fult mulig å leve av det, så lenge du har troen på det selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...