JenkaRiPS Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Sliter for tiden med et merkelig problem. Maskinen min kjører fint spill/stabilitetstester (unreal, quake, 3dmark2001) uten problemer i timesvis, men henger seg ofte ved f.eks browse mellom en cd/hd, høre på mp3 osv. Dvs. de minst krevende operasjonene er de som kræsjer. Dette kan skje rett etter at jeg ahr bootet opp, eller etter noen timers hardkjør. Kjører nest nyeste 4in1 (4.33 er det vel?) drivere og Detonator XP(12.81) Har prøvd å kjøre maskinen kun med skjermkort, men har fortsatt samme problem. Har følgende oppsett: Aopen HX08 Athlon 1,4 MSI K7T 266 PRO-R Taisol CGK760 m/artic silver Creative GF2Ultra 512MB Hyundai DDR Intel 10/100 PCI nettverkskort. SBLive! 1024 Win98SE Cpu temp. ligger på rundt 45 grader ved max load, like under 40 idle. Maskinen kjører forsåvidt på samme måte på 1,6GHz også, men unntak av ca. 4-5 grader høyere cpu-temp ved max load. Prøvd med et GF256DDR-kort også, da med bedre stabilitet (samme drivere), men fortsatt kræsj i lite krevende programmer. La inn windoze for ca. en uke siden.. Noen som har en formening om hva som kan være galt? Strømforsyningen? En 300W burde jo holde... --- Tommy H. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Får du noen slags BSOD ? (BlueScreenOfDeath) disse kan jo gi deg en liten indikasjon om hva som er galt .... (har du sjekka Rammen om det kan være noe med den ? hva med bios settings ?? dessuten er nyeste 4in1 driver vel 4.34 ? og nyeste skjermkortdriver er vel 21.85 (som for mitt vedkommende er mye bedre enn 21.81 Lenke til kommentar
Colin Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Et problem kan jo selvsagt være Windows 98. Det er jo ikke akkurat kjent som klippen blant operativsystemer. Men.....jeg hadde lignende problemer med min maskin med en gang jeg bygget den, og fikset dette (etter mye om og men) ved å installer Windows 2000 *uten* ACPI. Hvis du er ukjent med ACPI, så er det et system som sørger for strømsparing, samtidig som det hjelper til med PnP/ressurs-deling i maskinen. Hvis hovedkortet ditt er så sært som mitt Abit KT7A er, så *kan* dette være problemet. Det hjalp ihvertfall meg. Hvis biosen støtter det, kan du jo alltids forsøke å slå av ACPI der. Pål Lenke til kommentar
JenkaRiPS Skrevet 16. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2001 Selv regner jeg ingen M$-produkter som noe man kan kalle en klippe, bakketopp eller en stein i noen som helst sammenheng, men win98se er det jeg har hatt best erfaring med (selv om den ikke er bra). Uanz - problemet mitt løste seg etter å ha lagt inn Detonator 21.83 og 4in1 4.34. Ett spm. til... er 4350 i 3dmark2001 noe å være fornøyd med? Føler at jeg kan nå høyere... --- Tommy H. Lenke til kommentar
Jonte Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Prøvd å skru på DMA for harddisker, cd-rom og brenner f.eks ? Detonator XP er vel 21.81 er det ikke? Uansett, prøv med DMA og evt et annet OS Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Har et merkelig problem innen ustabilitet jeg også, hvis jeg hiver min 600 CELERON over på 900 går den flett inn i Wind00ze og stuff, men etter noen sekunder/minutter klikker den, går ut av programmet, maskinen klikker ikke eller noe, bare progg'et stopper. btw : boxed vifte :wink: med Artic Silver II Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 slutt og klag, er din skyld at du kjører windass weindass er jo laga for og krasje enten rett etter oppstart eller etter noen timers hardkjør er helt sikkert en random funksjon i source koden som sier at 1/1mill instalasjoner blir ikke kjempe ustabile. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Cluet med win9x og generelt alt som har med Bill(ig) Geits sine produkter er å ha hardware som ikke føkker for mye opp med med OSet hans ...fex kjøre win98 med mer enn 512 MB ram er det samme som å be om problemer.... etc etc .... Lurer på hvorfor vi aldri ser OSene til BG i tilbudskorgen sammen med fjorårets spill til la oss si 99 kroner eller no ... etter min mening er ikke OSene hans verdt mer Lenke til kommentar
tizit Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Sliter skikkelig med samme problem. Maskinen fryser seg totalt, tilsynelatende helt uten videre. Det er et AOpen AK73 PRO hovedkort. Skal prøve å skru av ACPI nå, har ikke testa det.. men jeg har på følelsen at det kan være problemet. Men er det liksom meningen da at hovedkortet ikke skal fungere med ACPI?!? må jo være mulig å fikse problemet uten å skru av ACPI funksjonen! -tizit Lenke til kommentar
Colin Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Slutt å klag på Microsoft. I 99% av tilfellene er den brukeren som har dummet seg ut og "føkka" med os'et. Det meste er BRUKERFEIL. Har *aldri* hatt problemer med noen versjon av Windows som ikke har latt seg fikse glatt hvis man har litt peil, og jeg har bygget mange maskiner selv. I tillegg synes jeg det er en billig løsning å klage på et operativsystem når noe går galt, for det sier at "det er ikke *min* skyld at *min* maskin ikke virker". Jeg har all sympati for de som har faktiske feil med hardware eller OS-oppsett fra en leverandør som Dell, Compaq, Komplett eller lignende, men har man *noe* greie på dette, er det null problem å få Windows til å være et stabilt operativsystem. Om det kan være nødvendig med så høyt minnebruk, *det* er noe annet. For eksempel så er det nye systemet med "skins" i Windows XP noe unødvendig, men det lar seg slå av da. Pål Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 21. oktober 2001 Del Skrevet 21. oktober 2001 feil på brukeren ??? jaja er vel liksom veldig mange som innstallerer win / win 2k bare for å bruke de små dritt programmene som følger med .... som oftes er det helst BG sine pordukter + 3dje part software som klasher ..... i andre tilfeller er det OSene til BG som mangler elementære drivere osv .... som i mitt tilfelle ..... winxp ser ut til å ikke like hardwaren min ...... ikke min feil at jeg ikke kjører på en gammal haug av en pentium 75 ... som jeg kan garantere deg at xp innstallasjonen vil gå smertefritt på ..... BG er og blir en DASS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå