Gå til innhold

Hvordan ødelegge et skjermkort uten å etterlate spor?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Først må jeg si at jeg ikke ønsker å diskutere moral og etikk. Det er off-topic.

Jeg må også si at jeg ikke er ute etter å gjøre noe ulovlig.

Spørsmålet er: Hvordan kan man ødelegge et skjermkort uten å etterlate spor?

Jeg er særlig interessert i hvordan man gjør dette med et skjermkort i en laptop.

Alle gode og kreative forslag settes stor pris på.

mvh.

JohnDoe99

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at du med "naturlig død" mener en slags fabrikkfeil eller defekt komponent.

Da må du lodde av en elektrisk komponent av grafikk kortet og lodde på et defekt ett. Dette er veldig lite praktisk og lar seg vanskelig gjøre uten at det oppdages.

Lenke til kommentar

De fleste bærbare hvor skjermkortet har sluttet å virke på en naturlig måte har vært nettop pga et varmeproblem.

Så lenge du ikke skal gjøre noe ulovlig eller bryter noen norske lover så er det fritt opp til deg hva du gjør med laptoppen din, et par muligheter :

*Noen programmer overoppheter visse komponenter veldig bra, se om du kan kjøre Furmark en hel natt en plass hvor det er ekstra varmt. Sannsynligvis bør du passe på så den ikke tar fyr. Lovlig og noe som pcen "skal" tåle om den er ok kvalitet. Ekstra bonus til deg om du bruker datamaskinen innenfor driftstemperatur på rommet (noe som måles av sensorene mener jeg).

*Om det ikke fungerer med Furmark så må du finne ut hvilket inntak som kjøler ned Gpu (skjermkortet) og sørge for at det kommer litt mindre luftflyt inn der mens du på nytt kjører tester som virkelig stresser skjermkortet maks. Funker ikke dette så har du desverre et bra skjermkort som ikke kommer til å ta kvelden ved å prøve å overbelaste det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Laptopen er av typen HP ProBook 4520s som jeg kjøpte i fjor.

Jeg har prøvd å overopphete pcen uten hell. Den lar seg rett og slett ikke ødelegge.

Mens pcen var på, pakket jeg den inn i en plastpose. Foran vifteinngangene teipet jeg også skinn, slik at det skulle bli mest mulig lufttett. Deretter isolerte jeg det hele med en ull-teppe som var omtrent i et 2-3 cm tykt lag rundt pcen.

Videre overklokket jeg GPUen og minnet på skjermkortet og satt i gang et program som stress-tester kortet.

Med denne løsningen kommer det lett opp i 90 grader celsius. Maks temperatur som er registrert på skjermkortet er 106 grader, men dette var for en kort periode.

Et problem er sikkerhetsordningene som slår inn når pcen blir varm. For det første så reduseres klokkefrekvensen til kortet. Det andre som skjer er at pcen slår seg av dersom det blir ekstreme temperaturer.

Denne prosessen er blitt gjentatt flere ganger, uten hell. Det kommer defects, men til syvende og sist så overlever kortet. Det tyder vel på at HP har laget en god laptop?

Lenke til kommentar

Ikke for å være surmaga, men hva er vitsen å ødelegge skjermkortet med vilje?

Da slår jeg ballen tilbake og sprø: Hvorfor ikke ødelegge skjermkortet?

Men det er ikke dette diskusjonen handler om. Spørsmålet var ikke "hvorfor" man skulle ødelegge et skjermkort, men "hvordan"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...