Gå til innhold

Et spørsmål til ateister


Anbefalte innlegg

Du stiller et vanskelig spørsmål, hvordan kan man nekte for at noe stemmer når det ikke finnes noen tvil om at det gjør det? Vel, jeg kunne stilt deg det samme spørsmålet... Hvorfor tror du på Gud når hans eksistens ikke kan bevises på noen som helst måte, og det eneste du har å forholde deg til er en eldgammel bok hvis kilder, forfatterskap og hovedpersoner er høyst diskutable?

Fordi jeg forholder meg ikke til boken, men til følelsene mine, instiktet mitt og mine livserfaringer (deriblant kreften jeg hadde).

Du forholder deg ikke til boken? Så du mener det i det hele tatt hadde fantes en kristendom hadde det ikke vært for bibelen? jeg skjønner ikke hvordan du kan være kristen basert på følelser, og instinkter synes jeg er en rar ting å basere noe som helst på. Instinkter er noe laverestående organismer har så de vet hva de må gjøre for å overleve, f.eks. slik en babyskilpadde krabber mot havet. Folk som baserer noe på instinkt ender opp med 10 000 kroner på Vil du bli millionær? fordi de syntes alternativ C ga dem en god magefølelse. Og det å basere troen din på et par gode livserfaringer synes jeg er naivt. Faren min fikk kreft han og, men han overlevde ikke. Det til tross for at han var et godt menneske og en god kristen. Hvorfor skulle Gud høre dine bønner, og ikke min fars?

Oi, det jeg mente var at jeg ikke lever etter boken. Jeg tror ikke på alt som står i den, jeg har såvidt lest i Bibelen når jeg tenker meg om. Jeg forholdrer meg til enkelte ting i den, samt. mine livserfaringer og følelser. Når jeg mente livserfaringer siktet jeg til ting som har skjedd rundt den perioden, ikke kreften jeg hadde i seg selv. Jeg holdt på å dø tre ganger på fire måneder og veide 45 kg på det værste. Legene skjønner ikke en eneste ting den dag i dag. Enkelte vil kalle dette flaks, enkelte et mirakel og enkelte vil kalle det et guds mirakel. Jeg tror på det siste.

 

Og det er meg leit å høre om din far. Vet egentlig ikke hva jeg skal si. Kondolerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

personlige erfaringer pluss litt indoktrinering som lite barn og i tilleg til en sterk påvirkelse av kulturen. Du har tapt diskusjonen. Det nødvendige empiriske beviset mangler.

 

Hvilke diskusjon har han tapt? Dette er en hypotetisk diskusjon om hvordan man ville reagert om Jesus (eller en persona av figurens kaliber) dukker opp på kloden. Ikke en empirisk debatt om hvorvidt Gud eksisterer.

Lenke til kommentar

Legene skjønner ikke en eneste ting den dag i dag. Enkelte vil kalle dette flaks, enkelte et mirakel og enkelte vil kalle det et guds mirakel. Jeg tror på det siste.

 

Hvorfor akkurat det siste?

Hvorfor ikke bare flaks, eller at legene ikke var teknologisk flinke nok til å vite eksakt hva som skjedde?

Lenke til kommentar

Legene skjønner ikke en eneste ting den dag i dag. Enkelte vil kalle dette flaks, enkelte et mirakel og enkelte vil kalle det et guds mirakel. Jeg tror på det siste.

 

Hvorfor akkurat det siste?

Hvorfor ikke bare flaks, eller at legene ikke var teknologisk flinke nok til å vite eksakt hva som skjedde?

Fordi måtene jeg overlevde på minner mer om noe overnaturlig enn flaks eller et totalt random mirakel. Om du vil at jeg skal gå i detaljer, så gjerne for meg, men da får vi nesten se oss nødt til å starte en annen tråd. :p

Lenke til kommentar

Ingen verdens ting. Jeg stiller ikke spørsmål til at "Jesus" har eksistert, for det vil være umulig å bevise eller motbevise, men derimot betviler jeg at det har eksistert/eksisterer noen med overnaturlige krefter. Om noen skulle finne på å kalle seg "Jesus" i våre dager, så ville jeg aldri tatt det alvorig med mindre vedkommende kunne bevise sine såkalte krefter. En magiker holder ikke.

Jeg tror du missforsto meg.

 

Det jeg mente var at hvis Jesus hadde kommet tilbake til Jorden, og det var ingen tvil om at dette var ham (krefter og alt) - altså et levende bevis, du kunne se det med ditt eget øye - hva hadde du da gjort?

Da hadde jeg spurt: Hvor i all verden har du vært de 2000 siste årene?

Lenke til kommentar

Ingen verdens ting. Jeg stiller ikke spørsmål til at "Jesus" har eksistert, for det vil være umulig å bevise eller motbevise, men derimot betviler jeg at det har eksistert/eksisterer noen med overnaturlige krefter. Om noen skulle finne på å kalle seg "Jesus" i våre dager, så ville jeg aldri tatt det alvorig med mindre vedkommende kunne bevise sine såkalte krefter. En magiker holder ikke.

 

 

Jeg har ikke lest mye i tråden, så det er mulig at noen har nevnt det, men det er vel bevist at denne personen Jesus har levd. Jeg husker i alle fall at vi lærte på ungdomskolen at det har blitt funnet mange beviser på dette (brev o.l.), det som derimot ikke er bevist er at han hadde overnaturlige krefter og stod opp fra de døde. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest mye i tråden, så det er mulig at noen har nevnt det, men det er vel bevist at denne personen Jesus har levd. Jeg husker i alle fall at vi lærte på ungdomskolen at det har blitt funnet mange beviser på dette (brev o.l.), det som derimot ikke er bevist er at han hadde overnaturlige krefter og stod opp fra de døde. :)

På tide å våkne opp og ikke tro på det presten fortalte deg på ungdomsskolen. Det finnes ikke et eneste bevis på at Jesus har levd, det eksisterer f.eks. ikke et eneste romersk dokument fra den tiden som beviser at noen ble korsfestet utenfor Jerusalem ca. 30 år e.kr, noe man skulle tro det gjorde gitt at fyren visstnok var ganske fantastisk, og generelt mislikt av Romerriket.

 

Oi, det jeg mente var at jeg ikke lever etter boken. Jeg tror ikke på alt som står i den, jeg har såvidt lest i Bibelen når jeg tenker meg om. Jeg forholdrer meg til enkelte ting i den, samt. mine livserfaringer og følelser. Når jeg mente livserfaringer siktet jeg til ting som har skjedd rundt den perioden, ikke kreften jeg hadde i seg selv. Jeg holdt på å dø tre ganger på fire måneder og veide 45 kg på det værste. Legene skjønner ikke en eneste ting den dag i dag. Enkelte vil kalle dette flaks, enkelte et mirakel og enkelte vil kalle det et guds mirakel. Jeg tror på det siste.

Jeg mener verken å være usaklig eller ekkel, men hvordan kan du kalle deg selv kristen hvis du ikke tror på det som står i bibelen, ei heller har lest den? Bibelen er da Guds ord? Apropos sykdommen din, så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at norske leger ikke er i verdensklasse. At de ikke skjønte hva som feilte deg, trenger ikke bety noe annet enn at de ikke brydde seg/gadd å jobbe overtid. Det tok Bærums beste sykehus seks år å finne ut at en kamerat av meg hadde PNES og ikke epilepsi. Innen den tid hadde han nesten skjønt det selv... Og husk at vi har overlevd ganske lenge uten leger og medisiner, du må aldri undervurdere kroppen din sin evne til å helbrede seg selv. Kroppens veier er virkelig uransakelige. Det finnes historier om folk som har fått verste formen for lungekreft og blitt friske igjen etter å blitt spådd få måneder igjen å leve, det er ikke et mirakel, det er ikke guddommelig inngripen, det er resultatet av uttallige år med evolusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi, det jeg mente var at jeg ikke lever etter boken. Jeg tror ikke på alt som står i den, jeg har såvidt lest i Bibelen når jeg tenker meg om. Jeg forholdrer meg til enkelte ting i den, samt. mine livserfaringer og følelser. Når jeg mente livserfaringer siktet jeg til ting som har skjedd rundt den perioden, ikke kreften jeg hadde i seg selv. Jeg holdt på å dø tre ganger på fire måneder og veide 45 kg på det værste. Legene skjønner ikke en eneste ting den dag i dag. Enkelte vil kalle dette flaks, enkelte et mirakel og enkelte vil kalle det et guds mirakel. Jeg tror på det siste.

Jeg mener verken å være usaklig eller ekkel, men hvordan kan du kalle deg selv kristen hvis du ikke tror på det som står i bibelen, ei heller har lest den? Bibelen er da Guds ord? Apropos sykdommen din, så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at norske leger ikke er i verdensklasse. At de ikke skjønte hva som feilte deg, trenger ikke bety noe annet enn at de ikke brydde seg/gadd å jobbe overtid. Det tok Bærums beste sykehus seks år å finne ut at en kamerat av meg hadde PNES og ikke epilepsi. Innen den tid hadde han nesten skjønt det selv... Og husk at vi har overlevd ganske lenge uten leger og medisiner, du må aldri undervurdere kroppen din sin evne til å helbrede seg selv. Kroppens veier er virkelig uransakelige. Det finnes historier om folk som har fått verste formen for lungekreft og blitt friske igjen etter å blitt spådd få måneder igjen å leve, det er ikke et mirakel, det er ikke guddommelig inngripen, det er resultatet av uttallige år med evolusjon.

Vel, som Gud sier det, så er man kristen så lenge man tror på ham og følger de ti bud, og om man bryter dem: isåfall vise anger og søke tilgivelse. Jeg har da uansett ikke sagt at jeg er hardcore kristen og løper rundt fra kirke til kirke, men at jeg er kristen. Jeg sa også at jeg ikke trodde på ALT som sto i bibelen/alt jeg har hørt om ifra bibelen.

 

Og når det kommer til sykdommen jeg hadde så vet du ikke bakgrunnen til hva hendelsene omfattet da jeg svevde mellom liv og død, og dermed synes jeg ikke du gjør rett i å begynne å stille deg kritisk til dette. Om du vil vite hva som skjedde, så får du heller sende meg en PM. Vil ikke blotte ut om det for alt og alle. Og nok en gang må jeg si at det ikke hadde noe med kreften i seg selv å gjøre.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Vel, som Gud sier det, så er man kristen så lenge man tror på ham. Leste faktisk om dette for ikke så lenge tiden, men jeg husker ikke alt. Jeg har da uansett ikke sagt at jeg er hardcore kristen og løper rundt fra kirke til kirke, men jeg er kristen.

 

Og når det kommer til sykdommen jeg hadde så vet du ikke bakgrunnen til hva hendelsene omfattet da jeg svevde mellom liv og død, og dermed synes jeg ikke du gjør rett i å begynne å stille deg kritisk til dette selv om det er din fulle rett. Om du vil vite hva som skjedde, så får du heller sende meg en PM. Vil ikke blotte ut om det for alt og alle. Og nok en gang må jeg si at det ikke hadde noe med kreften i seg selv å gjøre.

Det jeg mener er, hvordan du kan tro på en Gud hvis bok du ikke har noe forhold til? Du finner ingen maoister som ikke har lest Maos Lille Røde, du finner ingen nazister (ekte nazister, ikke fjollete fattige slovaker med et ønske om å trakassere sigøynere) som ikke har lest Mein Kampf, du finner ingen muslimer som ikke har lest Koranen, osv. Det blir som å si at jeg støtter Jens Stoltenberg, uten at jeg egentlig vet noe særlig om fyren eller politikken han, hans parti og hans partifeller praktiserer.

 

Og jeg skjønner ikke hva du mener når du sier jeg stiller meg kritisk til sykdommen din, noe sånt har i hvert fall aldri vært intensjonen min. Alt jeg sa var at du ikke må overvurdere norske leger og undervurdere din egen kropp, kroppen din kan helbrede deg bedre enn noen lege noensinne har vært i stand til. Du har helt rett i at jeg ikke vet noe om sykdommen eller dens bakgrunn, og hvis du ikke har lyst til å fortelle hva som skjedde, skal ikke jeg tvinge deg til det. Men uansett hvor livstruende og mystisk det var, kan jeg garantere at noen har opplevd det før, og noen av dem igjen har garantert overlevd det, og det trenger ikke være Guds verk. Sannsynligheten taler for at en god kristen en gang fikk sykdommen du fikk, men døde. Hvorfor ville Gud velge å redde ditt liv, og ikke en annens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ville Gud velge å redde ditt liv, og ikke en annens?

Har aldri sagt at dette var tilfellet, har jeg? Ser på det mer som en hjelpende hånd.

 

Jeg er egentlig alt for trøtt til å svare på flere spørsmål nå. Går på et medikament som heter Sobril. :p Ganske merkelig i hue akkuratt nå. Tror jeg sier god natt, så får jeg heller komme tilbake til alle spørsmålene i morgen med et åpent sinn.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter om at folk er dårlige til å sette seg inn i andres situasjon. Mange er alt for fiendtlig og slikt blir det ingen god utveksling av fakta av, bare krangling som ikke fører noensteds.

En annen ting ateister må forstå er at hvis man tror på gud har man ikke like godt grep om virkeligheten og ateister må dermed prøve og gjøre seg enkel å forstå for troende.

Lenke til kommentar

Vel, som Gud sier det, så er man kristen så lenge man tror på ham og følger de ti bud, og om man bryter dem: isåfall vise anger og søke tilgivelse. Jeg har da uansett ikke sagt at jeg er hardcore kristen og løper rundt fra kirke til kirke, men at jeg er kristen. Jeg sa også at jeg ikke trodde på ALT som sto i bibelen/alt jeg har hørt om ifra bibelen.

Nå skal ikke jeg ikle meg kristendommens autoritet, men for min egen del er det mer «bekvemmelig» (for formuleringslekens skyld) å kunne sette Kristus som grunnpilaren for det jeg har valgt å kalle min kristne tro. Tilhørighet til et kristent trossamfunn er god nok grunn hvis det er tilhørighet man søker, men hvis du søker troen i deg selv ville jeg nok, som den joviale anti-autoritære troende jeg er, anbefalt deg å yte litt mer i ditt forhold til Bibelen.

 

Og, så jeg har det på det rene: dette er ikke et bevisst forsøk på utstrakt misjonering. Dette ble skrevet kun for å fôre min egosentrisitet. Faen, jeg er god.

Lenke til kommentar

Hvis Jesus plutselig kom tilbake har jeg egentlig noe å frykte eller å være redd for?

Med tanke på at det tross alt er sønnen til gud og begge to har uendelig med krefter så er kanskje spørsmålet hvorfor de ikke har grepet inn før om de ikke liker måten menneskene utvikler seg på. Vi trenger jo tross alt en klar beskjed på at visse ting ikke er greit.

 

Det mest sannsynlige om det faktisk finnes en gud (noe som jeg tror på) er at mennesket er skapt for å utvikle seg selv og lære av det man gjør i livet , når tiden kommer så vil uansett enhver dømmes utifra hva man har gjort på denne planeten uavhengig av om man er religiøs eller ikke og det eneste som vil telle er nettop om man har gjort noe bra for seg selv og andre.

Lenke til kommentar

 

Det mest sannsynlige om det faktisk finnes en gud (noe som jeg tror på) er at mennesket er skapt for å utvikle seg selv og lære av det man gjør i livet , når tiden kommer så vil uansett enhver dømmes utifra hva man har gjort på denne planeten uavhengig av om man er religiøs eller ikke og det eneste som vil telle er nettop om man har gjort noe bra for seg selv og andre.

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

 

Gitt at det finnes over 33,000 forskjellige retninger innen kristendom, så ville jeg først sørget for å få klarhet i hvem han egentlig er, hva som egentlig skjedde første gang han var her. Og som andre har sagt, om faren hans virkelig er så demonisk som han framstilles i Bibelen. Hvis det er tilfelle, så vil jeg finne ut hvilken side Jesus er på, vår eller Guds.

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvilken retning så virker det som om Gud støtter sine tilhengere og ikke oss alle, altså menneskene. Dermed ser vi igjen at mennesket begrenses fordi Guds lære vil lede sine tilhengere inn på denne samme vei, ute av stand til og bruke sitt frie sinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da forsvant 28 innlegg med offtopic-krangling om guds eksistens og diverse personangrep. Vi diskuterer på et gitt premiss og det fullt mulig å diskutere den hypotetisk problemstillingen uten å angripe konseptet i seg selv, som har blitt gjort mer eller nok i denne kategorien. Kommentarer tas på PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...