Gå til innhold

Et spørsmål til ateister


Anbefalte innlegg

Blir det samme som å påstå at evolusjon ikke har funnet sted, noe den vitterlig har gjort og evigheten er ikke noe man kødder med, hverken for mennesker eller guder.

Hva om Gud er evigheten selv?

Da har han en del arbeid forran seg i universell skala for å kunne opprettholde livet til sine undersåtter samt at det er sjanser for at jeg har tapt og må gå evigheten i møte med konstante smærter.

men igjen allerede i dag er menneskekroppen satt sammnen slik at man jernen lærer seg å ignorere signaler som ikke gir mening og slik satser jeg på imunitet mot smærter.

Heller det en å leve under evik tyrani under et selvopptatt og ondskapsfult vesen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er motivert av sannhet og logikk men vi kan styre oss for gamle eventyrbøker.

 

Jeg for øvrig satt opp noen praktiske problemstillinger rundt evigheten som de kristne setter full tillit til at deres skaper vil løse for seg.

Det virker skummelt på meg.

I tillegg hvorfor tilbe noen som vil andre vondt i all evighet?

Hadde det ikke vært bedre å la de oppleve en evig død eller tilintetgjørelse om du vill istedenfor evig pine?

Hvor er logikken med det?

Virker som gud er totalt oppslukt av å hevne seg på sine motstandere samtidig som han forlanger evig gudsdyrkelse av sine underåtter.

For meg en sta og egen selvopptatt jævel på linje med slik jeg vil bli når jeg blir gammel.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Vel, hadde Jesus kommet tilbake hadde jeg nok ikke trodd på det, det finnes jo en hau mennesker den dag i dag som mener dem er Jesus.

 

Uansett, om tilfellet er at jeg hadde blitt overbevist hadde jeg nok følgt saken ekstra nøye i media da dette virkelig hadde vert spennende og følge med på, sånn ellers hadde jeg nok ikke gjort så mye, hadde levd livet som jeg lever nå.

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

 

Hva er hans gjenkomst og hva er hans krefter? Gjøre vann om til vin? Partytriks? Hvis han kan manipulere all organisk og ikke-organisk materiale i verden så er det åpenbart at han har krefter utenfor vår forstand. Da ville det være naturlig å finne ut hvorfor han har det, hvem han er og om det ligger noe utenfor vår klode og om det eksisterer noe annet univers, hva himmelen er og så videre. Så hva synspunktene på religionene er og om de "allmektige" i "himmelen" virkelig er så onde som de framstår og selvfølgelig: Hvorfor i all verden hverken han eller pappaen hans har involvert seg på kloden, men bare latt den gå sin gang.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

Om det er udiskutabelt bevis på at Gud eksisterte, samt at Jesus hadde de kreftene det var snakk om, ville de fleste begynt å tro på det.

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

 

Hva er hans gjenkomst og hva er hans krefter? Gjøre vann om til vin? Partytriks? Hvis han kan manipulere all organisk og ikke-organisk materiale i verden så er det åpenbart at han har krefter utenfor vår forstand. Da ville det være naturlig å finne ut hvorfor han har det, hvem han er og om det ligger noe utenfor vår klode og om det eksisterer noe annet univers, hva himmelen er og så videre. Så hva synspunktene på religionene er og om de "allmektige" i "himmelen" virkelig er så onde som de framstår og selvfølgelig: Hvorfor i all verden hverken han eller pappaen hans har involvert seg på kloden, men bare latt den gå sin gang.

Med "krefter" tenker jeg på alt det uforklarlige og overnaturlige rundt ham. Brukte det mest som en indikasjon for hva vi legger i navnet Jesus, altså det vi har hørt om han.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Med "krefter" tenker jeg på alt det uforklarlige og overnaturlige rundt ham. Brukte det mest som en hypotese for hva vi legger i navnet Jesus, altså det vi har hørt om han.

 

Vel, hvis han har slike krefter så hadde det vært veldig viktig å finne ut om andre også hadde slike krefter. Er Jesus og company de eneste med den typen krefter? Er det flere "guder"? Det er jo klart at de religiøse tekstene er fulle av bullshit, motsetninger og feil, så det ville vært interessant å vite hvilke deler av kristendommen som de faktisk står for.

 

Hvis de står for det ondeste av det og virkelig vil straffe mennesker i evigheten for å ikke følge moralismen som mye av kristendommen står for, så ville motstand vært eneste løsning, uansett hvor dårlig posisjon man står i.

Lenke til kommentar

Du stiller et vanskelig spørsmål, hvordan kan man nekte for at noe stemmer når det ikke finnes noen tvil om at det gjør det? Vel, jeg kunne stilt deg det samme spørsmålet... Hvorfor tror du på Gud når hans eksistens ikke kan bevises på noen som helst måte, og det eneste du har å forholde deg til er en eldgammel bok hvis kilder, forfatterskap og hovedpersoner er høyst diskutable?

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

Om det er udiskutabelt bevis på at Gud eksisterte, samt at Jesus hadde de kreftene det var snakk om, ville de fleste begynt å tro på det.

Da hadde det vel ikke vært tro, da hadde det vært å forholde seg til ham :)

Lenke til kommentar

Du stiller et vanskelig spørsmål, hvordan kan man nekte for at noe stemmer når det ikke finnes noen tvil om at det gjør det? Vel, jeg kunne stilt deg det samme spørsmålet... Hvorfor tror du på Gud når hans eksistens ikke kan bevises på noen som helst måte, og det eneste du har å forholde deg til er en eldgammel bok hvis kilder, forfatterskap og hovedpersoner er høyst diskutable?

Fordi jeg forholder meg ikke til boken, men til følelsene mine, instiktet mitt og mine livserfaringer (deriblant kreften jeg hadde).

Lenke til kommentar
Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

Vente til han kommer med en offentlig uttalelse.

Ingenting i Bibelen er skrevet av Jesus selv, så han kan si så mangt.

 

Skulle mene at jeg en gang leste at Jesu lære om å behandle andre godt var ment for Jøder og hvordan de skulle behandle andre Jøder, men at kirken gjorde det mer "internasjonalt" senere for å inkludere flere folk ergo øke makten. Ikke ulikt Koranens gode lærer som kun er beregnet for muslimer og hvordan de skal behandle andre muslimer. Så det kan jo hende at alle som ikke er israelitter er dømt fra starten av.

 

Men venter som sagt på den offentlig uttalelsen og håper at den ikke kommer på koptisk og tar noen år å oversette. Hvis det er ingen utvei fra helvete for meg så skal jeg bli sadomaschosist. Hvis jeg faktisk kan komme til himmelen så håper jeg noe intenst på at Gud ikke er en skapning som lurer oss og høster sjelene våre som mat.

 

Det står jo i Bibelen at "Herren er min hyrde", så hvem vet, kanskje Gud bare gjeter oss frem til vi skal bli mat?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Altså, spørsmålet er jo såpass stort, jeg skjønner at trådstarter er ute etter "da må man begynne å tro", men for å være ærlig betyr det ingenting. Som en sa, da må man _forholde_ seg til denne figuren og hva han gjør, ønsker å å gjøre og står for.

 

Hvorfor vender han tilbake? Skal han fjerne alle problemene på jorda? Hvis han står for kristendommen, hvordan vil andre religiøse reagere? Vil de gjøre motstand? Vil de prøve å drepe denne personen for å vise at han ikke er noen gud? Man har jo utført hellige korstog før. Vil han utrydde de fra eksistensen med en håndbevegelse, slik faren hans har gjort tidligere med folkegrupper? Vil han ha støtte i en krig mot de som ikke tror?

 

Bare hans eksistens er egentlig ubetydelig, det store spørsmålet er: Hva vil han og hvorfor vil han det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått det blir det vel sånn ragnarok-opplegg når han kommer tilbake. Det er vel egentlig Gud det er snakk om i forhold til denne "judgement day", men Jesus, Gud og den hellige ånd er jo den samme.

 

Da vil han drepe alle som har syndet, og ta med seg de troende til himmelen.

 

Rett meg hvis jeg tar feil

Endret av Error
Lenke til kommentar

Du stiller et vanskelig spørsmål, hvordan kan man nekte for at noe stemmer når det ikke finnes noen tvil om at det gjør det? Vel, jeg kunne stilt deg det samme spørsmålet... Hvorfor tror du på Gud når hans eksistens ikke kan bevises på noen som helst måte, og det eneste du har å forholde deg til er en eldgammel bok hvis kilder, forfatterskap og hovedpersoner er høyst diskutable?

Fordi jeg forholder meg ikke til boken, men til følelsene mine, instiktet mitt og mine livserfaringer (deriblant kreften jeg hadde).

Du forholder deg ikke til boken? Så du mener det i det hele tatt hadde fantes en kristendom hadde det ikke vært for bibelen? jeg skjønner ikke hvordan du kan være kristen basert på følelser, og instinkter synes jeg er en rar ting å basere noe som helst på. Instinkter er noe laverestående organismer har så de vet hva de må gjøre for å overleve, f.eks. slik en babyskilpadde krabber mot havet. Folk som baserer noe på instinkt ender opp med 10 000 kroner på Vil du bli millionær? fordi de syntes alternativ C ga dem en god magefølelse. Og det å basere troen din på et par gode livserfaringer synes jeg er naivt. Faren min fikk kreft han og, men han overlevde ikke. Det til tross for at han var et godt menneske og en god kristen. Hvorfor skulle Gud høre dine bønner, og ikke min fars?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...