Gå til innhold

Et spørsmål til ateister


Anbefalte innlegg

Hva ville du gjort hvis en religion ble bekreftet på noen som helst måte (f.eks ved at Jesus kom tilbake til jorden på en sky ifra himmelen) og det ikke lenger var et spørsmål om det å tro og vite?

 

OBS! Dette er et rent hypotetisk spørsmål, ingen intensjon bak spørsmålet annet enn å skulle leke med tanken.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha fått verifisert at dette uomtvistelig var Jesus og at han hadde gudommelige krefter er jeg jammen meg usikker på hva jeg villke gjor fordi skal vi tro GT så er hans far en ganske så grotesk, selvopptatt og blodtørstig gud.

Om sønnen er like ond er ikke dette noe godt ideal å tilbe.

Så det får tiden vise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen verdens ting. Jeg stiller ikke spørsmål til at "Jesus" har eksistert, for det vil være umulig å bevise eller motbevise, men derimot betviler jeg at det har eksistert/eksisterer noen med overnaturlige krefter. Om noen skulle finne på å kalle seg "Jesus" i våre dager, så ville jeg aldri tatt det alvorig med mindre vedkommende kunne bevise sine såkalte krefter. En magiker holder ikke.

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst?

 

Da hadde jeg gått i kirka, for jeg er ikke særlig kin på å brenne i helvete for alltid

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst?

 

Da hadde jeg gått i kirka, for jeg er ikke særlig kin på å brenne i helvete for alltid

Haha, et ærlig svar!

 

EDIT: Gjorde spørsmålet mitt litt klarere i førsteposten.

Lenke til kommentar

Ingen verdens ting. Jeg stiller ikke spørsmål til at "Jesus" har eksistert, for det vil være umulig å bevise eller motbevise, men derimot betviler jeg at det har eksistert/eksisterer noen med overnaturlige krefter. Om noen skulle finne på å kalle seg "Jesus" i våre dager, så ville jeg aldri tatt det alvorig med mindre vedkommende kunne bevise sine såkalte krefter. En magiker holder ikke.

Jeg tror du missforsto meg.

 

Det jeg mente var at hvis Jesus hadde kommet tilbake til Jorden, og det var ingen tvil om at dette var ham (krefter og alt) - altså et levende bevis, du kunne se det med ditt eget øye - hva hadde du da gjort?

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Hume har en fin logikk på dette:

 

*Gigantisk bilde som voldtok sitatet*

 

Enkelt forklart:

Ville det ikke vært et større mirakel at naturens lover tilsynelatende er feil enn at vitnesbyrdet er? Forstår at det ikke er helt her du vil med innlegget, men det får i verstefall være til ettertanke. :)

Uuh, det var et gøy spørsmål å tenke litt på.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Jeg ville fortsatt gitt blaffen og levd livet videre som om hver dag kan være den siste. At én brikke faller på plass, betyr ikke nødvendigvis at hele sulamitten med himmel og helvete stemmer. Så vidt meg bekjent beviste aldri "Jesus" at det eksisterte et liv etter døden for det vanlige mennesket, og det er det som skal til for at jeg skal bry meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det viste seg at dette eventyret faktisk var sant, og at Jesus virkelig kom tilbake fra himmelen eller hvor han nå er, så ville det selvsagt vært mange ateister som fikk litt av et sjokk. Jeg personlig hadde sikkert og blitt kristen, men jeg vet ikke om andre religioner hadde tatt han like varmt imot. Jeg lurer bare på hvor lenge dere kristne er villige til å vente jeg, føler det på meg at det kan ta en gooood stund enda. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om helvete skulle vise seg å eksistere og at jeg kunne ende der om jeg ikke vendte om er ikke evig liv i helvetet så avskrekkende.

Husk at vi allerede har beviser for at en utvikling har funnet sted på jorden så hvorfor skulle vi ikke etter et viss tid i helvete utvikle imunitet mot smerte?

Vi har jo tross alt evigheten å ta av samt at vi aldri vil dø av smærten.

Evigheten er en finurlig ting.

Lenke til kommentar

Hadde alt det som foregår i de kristnes våte drømmer faktisk blitt virkelig hadde jeg selvfølgelig blitt kristen. Samtidig hadde jeg syntes det var synd at verdens realitet var slik, når jeg har hatt muligheten til å leve et bedre liv uten.

 

Det gjør meg nysgjerrig. Hva tror/synes du ville vært best? Å leve ett (og kun ett) liv slik du vil leve det, eller leve et liv i Gudstro for så å få evig liv etterpå?

 

Om du skal tenkte på det som en deal, så høres jo evig liv ganske så mye bedre ut enn bare ett liv? Eller?

 

Jeg ville fortsatt gitt blaffen og levd livet videre som om hver dag kan være den siste. At én brikke faller på plass, betyr ikke nødvendigvis at hele sulamitten med himmel og helvete stemmer. Så vidt meg bekjent beviste aldri "Jesus" at det eksisterte et liv etter døden for det vanlige mennesket, og det er det som skal til for at jeg skal bry meg.

Og om du fikk bekreftet evig liv, da? Og hva mener du med at du ville gitt blaffen? Ville ikke det bare gitt ris til din egen ræv tror du? :p

Lenke til kommentar

Om helvete skulle vise seg å eksistere og at jeg kunne ende der om jeg ikke vendte om er ikke evig liv i helvetet så avskrekkende.

Husk at vi allerede har beviser for at en utvikling har funnet sted på jorden så hvorfor skulle vi ikke etter et viss tid i helvete utvikle imunitet mot smerte?

Vi har jo tross alt evigheten å ta av samt at vi aldri vil dø av smærten.

Evigheten er en finurlig ting.

Men tenk om smerten ikke gikk over? Det er jo sagt å skulle være en evig pine.

 

Og evigheten trenger ikke å være en finurlig ting. Tenk om evigheten i helvete er smerte? Noe som ikke kan gå over, som da igjen går tilbake til mitt spørsmål ovenfor.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Evigheten er skummel for om ei stund vil ikke jorden kunne støtte liv lengere etterswom sola vil utvide seg og til slutt eksplodere.

Da må vi finne oss en annen planet å kolonisere.

Når da univærset i tillegg utvider seg og akselererer i utvidelsen så vil det bli lengere og lengere mellom beboelige planeter slik at kolonisering vil bli værre.

Når da alt hydrogenet i univærset er brukt opp og den siste stjerna slukker, hvor skal vi da bo?

Bare en liten biefekt ved evig liv.

 

Men tenk om smerten ikke gikk over? Det er jo sagt å skulle være en evig pine.

Blir det samme som å påstå at evolusjon ikke har funnet sted, noe den vitterlig har gjort og evigheten er ikke noe man kødder med, hverken for mennesker eller guder.

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

Jeg ville bedt om å slippe å komme til himmelen og evigheten.

Jeg ville rett og slett opphøre å eksistere om mulig.

Evigheten må være et rent helvete!!

Lenke til kommentar

Selv er jeg kristen, men siden jeg stiller dere ateister spørsmålet, skal jeg ordlegge meg som om det er noe som kan komme til å skje.

 

Hva ville dere gjort hvis Jesus kom tilbake til Jorden og det var ingen tvil om hans gjenkomst og krefter?

Jeg ville bedt om å slippe å komme til himmelen og evigheten.

Jeg ville rett og slett opphøre å eksistere om mulig.

Evigheten må være et rent helvete!!

Kommer vel an på hva som ville skjedd i evigheten og om du kunne velge å opphøre etter en viss tid der, eller blitt gjenskapt på jorden.

 

Husker at når jeg var liten og ble fortalt om Gud så så jeg for meg at han satt med en datamaskin og gjorde som jeg ba ham om: "nå vil jeg bli født i England". Om det hadde fungert slik ville det jo nærmest vært tøft å kunne ha så mange friheter.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

God spørsmål trådstarter, men jeg tror nok det er mange som tror like mye på nigeriasvindel som på jesus.

 

Personlig så hadde vel jeg funnet litt ut om han kunne helbrede(altså, om alt det jeg har hørt før om han stemmer), og så meldt meg inn i kjerka igjen, og gått hver søndag i kjerka og blitt helbredet for de skavanker(store eller små) jeg har ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...