Gå til innhold

Redigere RAWfil i Elements

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har prøvd meg litt på å fotografere i RAWformat og redigere i Adobe Elements. Men så lurer jeg på hvordan jeg skal justere de forskjellige innstillingene. Har bare laptop, så jeg blir litt handikappet når det gjelder bildevisningen.

Redigerer dere etter skjermbildet eller er det mulig å få bildet optimalt ved hjelp av tallverdiene?

Har tatt bilde av en knall orange kjempesol. På kameraskjermen ser den ok ut, men på pc-skjermen blir den tam i fargen. Får liksom ikke til noe glans i bildet. (Det samme gjelder f. eks. dråper på blimster. Dybden forsvinner).

Er det mulig å forklare litt selv om jeg ikke har lagt ut bilde? (Skal straks på jobb, håpte å kunne kose meg litt med redigering i etter jobb i kveld).

Takk for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt skal en skjerm kalibreres for og få korrekte farger og en laptop-skjerm er vanskelig og kalibrere riktig da de normalt har feil/dårlig kvalitet angående skjerm.

Det er så mye som spiller inn når man skal redigere et bilde at det og gi en fasit er vanskelig, hvis du kan legge ut bildet her så kan du få en pekepinne på og fargene blir rett eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg redigerer Raw-bilder ut fra hva jeg ser på skjermen, ja.

Justerer hvitbalansen så fargene blir riktige, og justerer deretter eksponering og kontrast.

Drar du for mye i recovery, for at det ikke skal være utbrent, så blir ofte fargene litt blasse - jeg pleier i så fall å trekke eksponeringen ned og heller bruke fill light.

Lenke til kommentar

Gjør et forsøk på å legge ut et av bildene. Knipset med litt forskjellige innstillinger for å se hvordan de fungerer.

Jeg har problemer med å komprimere bildene som er tatt i RAW, dette er på mindre enn 400Kb men har nok for mange pixler likevel. Men jeg gjør et forsøk..

1/100 sek, ISO 100, Blender 5,6, Brennvidde 300mm, exp.avvik +0,7 trinn.

post-227651-0-22183700-1303572708_thumb.jpg

Endret av Nikona
Lenke til kommentar

Det er litt tullete å komprimere en så stor bildefil til bare 400kB.

Resize heller bildet til en passende størrelse, for eksempel 1280 piksler i bredden, skarp opp med UnSharp Mask eller annet og last opp det bildet. Og - ikke overskriv den store originalen med en liten kopi.

Hva er det du savner i bildet? Hva ville du hatt annerledes? Har du mulighet til å laste opp RAW-fila, samt link til et bilde sånn du ville hatt det eller sånn det så ut på kameraskjermen?

Lenke til kommentar

Det er normalt at RAW fila virker blassere når du tar det opp i Elements første gang. Bildet i kamera er en JPEG preview og blir justert ut i fra JPEG instillingene i kameraet (vanligvis). Så da er det "bare" å dra i spakene slik at bildet blir som du vil ha det. Min erfaring er at det er best å begynne med å justere eksponeringen først, deretter kontrast og så vibrance. Eventuellt øker jeg saturation litt for å få mer smell i fargene. Eksponeringen justerer jeg ved hjelp av Exposure som justerer hvor lyst/mørkt bildet blir. Hvis bildet har utbrente områder så skrur jeg på highlight recovery for å prøve å redde høylysene. Er det igjengrodde skygger, så justerer jeg fill light, og eventuellt setter black levels til 0.

Prøv deg frem med hver spak og se om du ser hva spaken egentlig gjør. Prøv på forskjellige bilder så du ser virkingne på lyse bilder, mørke bilder, bilder med lite kontrast og bilder med mye kontrast.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tuller ikke med komprimeringen, jeg kan bare ikke bedre... Tror snart at pc-en går litt sine egne veier.

Har prøvd veiledningen i Bildekritikktråden, men jeg får ikke opp samme skjermbildet.

Men nå har jeg lagret filene som JPEG og redigert litt i Picasa. Så jeg legger heller ut i bildekritikken og venter spent på reaksjon!

Takk for tålmodigheten til begge to!

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til picasa, men normalt så forminsker/reziser du bildet når du eksporterer det ut av redigeringsprogrammet "eksporterings-vinduet", da skal du få en mulighet til og kunne legge til foreksempel 1280 piksel på lengste side.

Har du mulighet så huk også av for oppskarping ved eksportering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til picasa, men normalt så forminsker/reziser du bildet når du eksporterer det ut av redigeringsprogrammet "eksporterings-vinduet", da skal du få en mulighet til og kunne legge til foreksempel 1280 piksel på lengste side.

Har du mulighet så huk også av for oppskarping ved eksportering.

*Takk*. Engelskkunnskapen min er så som så. Derfor er jeg litt handikappet i Adobe Elements. Men jeg holder på å prøve på den rezizingen...

I Picasa kan man ikke rezize bildene, men det er et temmelig avansert redigeringsprogram selv om det ikke behersker RAWfiler. Og så er det ganske gratis.

Lenke til kommentar

Hvis det er mulig, så kan du jo laste opp Raw-fila her (husker ikke om forumprogramvaren tillater Raw-filer) og si hva du ville hatt annerledes, og så kunne vi prøvd å hjelpe deg...

Dere er så snille... Men nå gir jeg opp foreløpig. Programvaren tillot ikke RAW, ungene er sultne og min kjære kommer snart inn for kveldsmat. Nå har jeg prøvd og feilet siden jeg kom hjem fra jobb kl. 16.30.

Takk for hjelpen og fortsatt god påske.

Lenke til kommentar

Sånn omtrent er et av originalbildenepost-227651-0-45286600-1303591525_thumb.jpg. Solen ser kunstig ut, men den så ganske kunstig ut in natura også. Den gikk ned i en disig horisont. Skulle gjerne hatt den litt mer "naturlig". Og så lurer jeg på om naturen i forgrunnen skulle vært svart? Har prøvd meg på forskjellige utgaver, og jeg har knipset med forskjellige EXIF så jeg har noen flere eksempler. Skal iallefall stille kamera på JPEG igjen!

Lenke til kommentar

Hvis du kjører Raw-fila gjennom Nikons egen RAW-converter, så vil du kunne få for alle praktiske formål den eksakt samme konverteringen som om du hadde innstilt kameraet på jpeg i utgangspunktet.

Skyter du i Raw kan du justere hvitbalanse og farger, og også hente ut mer detaljer av det lyse og det mørke enn du kan i jpeg-fila. Har tidligere laget noen eksempler her på hva du kan gjøre med Raw vs jpeg.

Laster du opp Raw-fila kan vi vise hva du kan få med noen enkle justeringer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...