Gå til innhold

- Er ikke iPhone vs. Android

Anbefalte innlegg

Neppe, status og image er viktig for de fleste voksne mennesker også.

AtW

Det du sier har nok en rot i virkeligheten (etter min erfaring), men som Neppe sier, det er pinlig. At man tenker status/image ift mobiltelefon sier litt om hvor patetisk verden er på vei til å bli (etter min mening). Hva blir det neste? Gullbelagt snusboks = badass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I eksempelet med trehjul-sykkelen skulle jeg fram til at selv om sykkelen er bedre tilpasset ungens evner og behov, så er fortsatt tohjulingen bedre hvis vi skal prøve å bedømme syklene rent objektivt.

Jeg forstår godt hva du mener med eksempelet ditt, men du tar fortsatt feil.

For å bruke en bedre analogi; hvilken er den beste bilen av:

* Ferrari 458

* Hummer H1

* BMW M3

* Rolls Royce Phantom

Min mening er at alle er bra til sine bruksområder, og at hvilken som er best kommer helt an på brukerens behov og preferanser.

(men la oss legge analogiene døde, hvis ikke blir dette bare tull).

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke begynne å synse om hvilken bil som er best, mest sannsynlig vil det være ganske vanskelig. I det eksempelet er det ingen av bilene som har åpenbare mangler, ut ifra det jeg kan om bil.

Med jeg er derimot skråsikker på at tohjuling er bedre enn trehjuling, og Android bedre enn iOS.

Endret av DBM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe, status og image er viktig for de fleste voksne mennesker også.

AtW

Det du sier har nok en rot i virkeligheten (etter min erfaring), men som Neppe sier, det er pinlig. At man tenker status/image ift mobiltelefon sier litt om hvor patetisk verden er på vei til å bli (etter min mening). Hva blir det neste? Gullbelagt snusboks = badass?

Kan man kanskje si, men er det noe verre enn at status knyttes opp mot bil og hus feks? Sistnevnte koster jo mye mer, kanskje like greit om det i større grad knyttes opp mot billig dill enhver kan få tak i?

AtW

Lenke til kommentar

Kan man kanskje si, men er det noe verre enn at status knyttes opp mot bil og hus feks? Sistnevnte koster jo mye mer, kanskje like greit om det i større grad knyttes opp mot billig dill enhver kan få tak i?

AtW

Tja. Status/image er subjektivt, men jeg ville ikke sagt at det er status å ha noe "billig dill" som enhver kan få tak i. Da er det plutselig ikke så unikt og kult lenger.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det klart igjen. Det er IKKE status å ha iphone, uansett hva de som har det tror. Har heller ikke på følelsen at de jeg kjenner som har iPhone har den fordi det gir status. Bil og hus (fine sådan) gir status nettopp fordi ikke hvermansen har råd til det. En grei champagne på la belle koster jo like mye som en iPhone... Billig dildall gir ikke status. iPhone er ikke en Giffen good.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det klart igjen. Det er IKKE status å ha iphone, uansett hva de som har det tror. Har heller ikke på følelsen at de jeg kjenner som har iPhone har den fordi det gir status. Bil og hus (fine sådan) gir status nettopp fordi ikke hvermansen har råd til det. En grei champagne på la belle koster jo like mye som en iPhone... Billig dildall gir ikke status. iPhone er ikke en Giffen good.

Status og image er subjektive verdier, det er ikke noe folk kjøper basert på objektive parametere, om de tror noe utstårler et gitt image, så er det det som teller, ikke hva det faktisk gjør i praksis.

AtW

Lenke til kommentar

Det er nok en god del som kjøper iPhone fordi de vil ha det alle andre har, ingen tvil om det. Det vil imidlertid ikke si at det ikke er folk som har peiling som også gjør et bevisst valg om å kjøpe iOs foran Android fordi de har sett på muligheter og begrensninger ved begge OS (og testet dem), og landet på at iOs er det beste for dem. Jeg er en av dem, og om det teller som "peiling" så har jeg skrevet flere programmer for Android (det er en flott plattform for utviklere, selv om JIT-compilers har lite å gjøre på en mobil enhet).

Å påstå at iOs er "objektivt sett dårligere" enn Android er idiotisk. Akkurat som på datamaskiner bør man velge det OSet som gjør det mulig å gjøre det man vil på den best mulige måten. At noe passer for deg vil ikke si at Linux/Windows/OSX på pc eller Android/Win7/iOs på telefon er objektivt best - alle OS på markedet er fullgode alternativer og hva som er "best" kommer an på brukeren.

Eventuelt tar jeg feil, og kvalitet på et operativsystem kan måles objektivt etter antall funksjoner og muligheter for brukertilpasning. Da er Android best.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man finner ikke en androidtelefon når man er ute på byen. Sikkert fordi de er i mørke kjellere og blir overklokket. kom igjen, du klarer ikke la vær og ikke sitere denne nei :D

4/10, fordi du klarte å få meg til å sitere denne.

yesss!

Lenke til kommentar

Og på brukertilpasning stryker iOS, hvis du ikke er en gammel tante eller bestemor (!) som skal ha smarttelefon for første gang.

Så sant, så sant! Likevel vil det alltid være noen som foretrekker iOS, og noen som foretrekker Android. Sånn er det bare.

Jo, men det er noe i det. De fleste som velger iPhone kommer med nr 1 argumentet "det funker og det er enkelt å bruke" - ja helt greit om du godtar det relativt låste bruksmønsteret og alle begrensningene. Er man derimot bittelitt teknisk oppegående er Android helt klart det riktige valget. Alt kan tilpasses etter behov, eller så kan man bare brukes ut av boksen slik den kommer (og er faktisk veldig enkelt å bruke det også!).

Største ulempen til Android er fremdeles at det mangler litt på kvaliteten og utvalget av apps. På den annen side får man apps som gjør ting man aldri i vil få lov gjøre i iOS - flere av dem svært nyttige - selv om iPhone-eierne kommer med sitt favorittargument nr 2 - "jeg trenger ikke det".

• Liker 4
Lenke til kommentar

Man finner ikke en androidtelefon når man er ute på byen. Sikkert fordi de er i mørke kjellere og blir overklokket. kom igjen, du klarer ikke la vær og ikke sitere denne nei :D

Har sett fler Android-telefoner jeg. Men alle hipsterbrødhodene og annet white trash har iPhone 4 som de knipser Facebookbilder med... :tease:

Lenke til kommentar

> helt greit om du godtar det relativt låste bruksmønsteret og alle begrensningene. Er man derimot bittelitt teknisk oppegående er Android helt klart det riktige valget

Det er her du bommer.

Ta meg som et eksempel. Siving data, koder tidvis for mobiler, har ingen problemer med å bruke alle muligheter i Android, Linux og andre "avanserte" plattformer. Imidlertid bruker jeg all min tid fra 8-16 på å knote med datautstyr, systemer og liknende. Derfor velger jeg den telefonen som gir den beste opplevelsen med minst knot. For meg er det iPhone.

> helt greit om du godtar det relativt låste bruksmønsteret og alle begrensningene.

Nettopp. For de fleste er ikke dette et problem. Særlig ikke her inne. Jeg pleide også å bygge alle mine datamaskiner selv, kjøre custom mediecenterpc, velge telefon etter hva jeg kunne endre på selv osv. Men etterhvert som data ble jobb og ikke hobby forsvant tålmodigheten, samtidig som å betale litt ekstra for strømlinjeformede løsninger ble helt greit. Derfor har jeg mac, ikke pc; boxee box og ikke popcorn hour; iphone og ikke Android osv.

Mange gidder rett og slett ikke bruke tid på å få teknologi til å gjøre som de vil.

Endret av kvasbo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@kvasbo: Kjenner minst 3 personer som har lignende bakgrunn og erfaringer som deg, og som er Mac- og/eller iPhone-brukere av samme årsaker. Kjenner meg også igjen i mye av det du skriver. Livet er for kort til å gjøre ting som bør være trivielle og enkle til noe unødvendig komplisert - been there, done that...no more.

Lenke til kommentar

Ta meg som et eksempel. Siving data, koder tidvis for mobiler, har ingen problemer med å bruke alle muligheter i Android, Linux og andre "avanserte" plattformer. Imidlertid bruker jeg all min tid fra 8-16 på å knote med datautstyr, systemer og liknende. Derfor velger jeg den telefonen som gir den beste opplevelsen med minst knot. For meg er det iPhone.

Nesten samme bakgrunn selv. Tar PhD innenfor heterogene multikjerneprosessorer. Bruker også mesteparten av min arbeidstid til å knote med datautstyr, bruker både Windows og Linux på jobb. Driver mye med low-lever programmering. Derfor velger jeg også den telefonen som gir meg minst knot, for meg er også det iPhone.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg bare er på masternivå og det innenfor "dragvoll-fag", men med knoting med Linux på privatmaskinene i 5 år og noe deltidsjobbing med andre systemer ble det Mac på laptopen denne gangen. For å slippe å fikse noe...

Men Android ville jeg ha ;) Den hadde jo Qwerty-tastatur :)

Lenke til kommentar

@kvasbo: Kjenner minst 3 personer som har lignende bakgrunn og erfaringer som deg, og som er Mac- og/eller iPhone-brukere av samme årsaker. Kjenner meg også igjen i mye av det du skriver. Livet er for kort til å gjøre ting som bør være trivielle og enkle til noe unødvendig komplisert - been there, done that...no more.

Hva er det du mener at er komplisert med Android?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...