eirikol1 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Heisann no skal ho søster mest sannsynleg kjøpe ny harddisk sidan hennar rauk (ligger i frysen i forhåpning at litt nedkjøling skal fikse problemet). Ho har då also ein Acer Aspire Timeline, ettelleranna, så å skaffe harddisk til henne er jo ikkje noko problem. Men eg som har MacBook, lurer då litt på om vi kunne berre kjøpt to av Seagate Momentus® 7200.4 500GB og så vill de fungere på begge systema. Grunnen til at eg vill ha ny harddisk er fordi den eg har er på 320 GB 5400 RPM og lager mykje lyd, sjølv om maskina berre er 1 måne gammal... og sidan eg då kjører BootCamp med Windows 7 der eg speler ein del, blir det litt lite på dei forskjellige partisjonane. har ein 75 GB partisjon til windows, og det begynner å bli trangt, har no LOTRO (14gb) og Battlefield Play4Free inpå, men vill også veldig gjerne ha Call of Duty, og diverse andre spel. Dette er jo litt lite, for no har eg 23 gb ledig, og ModerWarfare 2 for eksempel tar jo rundt 14 GB, og det drar litt på. Og dei spela eg har på OS X partisjonen vill eg gjerne ha over på Windows partisjonen (har windows version av spela i tillegg..) Vist dåke i tillfelle har ein anna disk å ambefale, helst frå komplett, og under 500 kr så kom gjerne med forslag! : ) MvH - Eirik Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Du har en macbook 13,3 tommer? Sant? Ikke kjøp en 7200rpm, de bråker mer, avgir mer varme og tar litt mer strøm enn 5200rpm... 7200rpm er litt raskere, men ikke nok til å overgå fordelene med 5200... Jeg hadde gått for en Samsung SpinPoint M7 250GB eller lignende dersom du ikke vil bruke mer enn 310 spenn... Hvis du vil ha mer hastighet enn lagringsplass, gå for SSD, de gjør maskinen særdeles mye raskere og bruker også mindre strøm! Corsair SSD Nova Series™ V32, 32GB 600 spenn, og nesten 8 ganger mindre lagringsplass, men den har sine fordeler. Endret 23. april 2011 av fiberkanin Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Leste du i det hele tatt innlegget før du svarte? Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Du har en macbook 13,3 tommer? Sant? Ikke kjøp en 7200rpm, de bråker mer, avgir mer varme og tar litt mer strøm enn 5200rpm... 7200rpm er litt raskere, men ikke nok til å overgå fordelene med 5200... Jeg hadde gått for en Samsung SpinPoint M7 250GB eller lignende dersom du ikke vil bruke mer enn 310 spenn... Hvis du vil ha mer hastighet enn lagringsplass, gå for SSD, de gjør maskinen særdeles mye raskere og bruker også mindre strøm! Corsair SSD Nova Series™ V32, 32GB 600 spenn, og nesten 8 ganger mindre lagringsplass, men den har sine fordeler. Ja det er ein 13,3" og eg kjøper ny harddisk fordi den gamle er nesten full, så er jo ikkje heilt lurt å kjøpe ein mindre hdd en den eg har ... Ssd er for dyrt, og i alle fall ikkje nokk plass... Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 K, altså, så lenge det er en harddisk med SATA tilkobling, og som ikke er mer enn 9.5mm høy og 2,5" bred, så skal det funke. MEN, jeg vil tenke meg om før jeg velger en 7400rpm istedenfor 5400rpm, dersom du kjøper en gammel 7400rpm disk (billigere) kan du ende opp med en veldig bråkete og varm maskin som bruker mer strøm. Jeg skal begynne å se etter disker på 500gb, finne noen som har gode skussmål fra macbook pro eiere. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Jupp, disken du tenker på er i følge komplett.no 9.5mm akkurat. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599096 Men, jeg vil anbefale deg å oppdatere firmwaren på disken etter at du har installert den, ellers kan du ende opp med halvert batterilevetid. Momentus XT Firmware Update [215451] Lykke til! Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Okay. Men den harddisken du fiberkanin sikter til er litt for dyr. Men kunne jo heller valgt ein 5400 disk, dei er jo litt billigare. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Nå virker det som at dere snakker litt over hverandre. Harddisken i første post er ikke den samme som den du linket til, fiberkanin. Den du linket til er nemlig XT-utgaven, med 4GB SSD i tillegg til de 500 gigabytene med gammeldagse skiver. Konseptet er ekstremt bra. Det går ut på at applikasjonene du bruker mest over tid blir lagret i SSD-minnet, samtidig som at du har den ordinære lagringskapasiteten i tillegg. Dessverre har det vært mye trøbbel med disse harddiskene, da mange brukere har erfart at den sliter med å skifte mellom SSD- og HDD-delen, noe som resulterer i drop-outs. Har hatt veldig lyst til å kjøpe en slik selv, men har ikke pulla triggeren på grunn av all negativiteten rundt dette. Du har ikke vurdert en 1TB 5400-disk eller 750GB 7200, eirikol1? Koster litt ekstra, men det er nok verdt det. Edit: Glem det, jeg ser at 1TB-disken til WD er for tykk... Endret 23. april 2011 av Stakkarskatt Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Ikke lett detta... må finne en disk som funker uten kødd med mac, som ikke halverer batterilevetiden, som er på ca. 500GB, 9.5 mm tykk, 2.5" inch bred og som har SATA tilkobling... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Har en vanlig Seagate Momentus, fungerer kjempeflott for meg. 500GB. Aner ikke pris da. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Ein 750 gb hadde jo vert aldeles hyggelig men eg har ein stasjoner i tillegg som vi skal oppgradere til 1,5 TB. Men den pcn ga eg så og sei til min far. Vi skal og ha innkjøp av ein NAS, så eg har ikkje behov for så altfor mykje plass. 500 gb skal halde i masse vis. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Å ha en laptop til 10k uten ssd er litt som å skyte seg selv i foten. Oset på ssd. Media på usb. Endret 25. april 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Vell, søster skal jo kanskje gå får ein SSD disk. Men eg skal ha litt plass til spel, samt program på min bærbare maskin, delt på to partisjonar. Og med 320 gb er det litt vanskeleg... Og SSD er litt utafor mine kriterier på ein bærbar maskin med kunn plass til ein hdd. På den stasjonert derimot blir det også kanskje innkjøp av SSD disk. Men når SSD'ene koster 500,- for ein 512gb disk, skal eg heller kjøpe ein. Disken eg skal ha, SKAL vere 500 gb eller større, og skal ikkje koste stort meir enn 500 kr, og skal helst vere stille. Men eg velger lett ein rask harddisk over ein stille harddisk, av ein enkelt grunn, hater loading på spel, etc. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Å ha en laptop til 10k uten ssd er litt som å skyte seg selv i foten. Oset på ssd. Media på usb. Vel.. Mange har faktisk behov for å ha god plass, og når man da har en laptop til rundt 10.000 kroner virker det litt dumt å brenne nesten halvparten så mye på en SSD med god nok kapasitet. Jeg satt inn en 500GB harddisk i min MBP, og er meget fornøyd. Trengte Windows pga skolen, måtte ha AutoCAD og Revit, som er relativt store programmer, og hvis jeg skulle satt inn en 50GB partisjon til det (som jeg har nå og nesten har brukt helt opp) måtte jeg ha minst tredoblet hva jeg betalte for harddisken. Nå fikk jeg den som gave, men antar at den lå på rundt 500 kroner, og for 600 kroner får du en 32GB SSD. Ikke akkurat ideelt dersom man har behov for å dualboote og bruke programmer som tar mye plass. Ellers velger man jo selvfølgelig Firewire over USB. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Eller thundetbolt men har du namnet på Haddisken? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Du får usb 3.0 disker på mac men. Det er en annen sak. Joda skjønner du trenger plass. Men nå er det ikke dyrt for 120gb ssd fra intel. Men men. Bare syntes ssd er viktig. Altså en laptop med 1,3ghz og 2gb ram og som har en ssd vil føles raskere enn din mbp. Er så mange som kjøpee pc og ser på hdd som ikke viktig. For meg er det like viktig som cpu'en. Er jo hdd som får alt til å gå sirup/fort. Litt som med ferrari og fiat motor. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Forklar meg gjerne hvordan du får brukt en USB 3.0-disk på en 13.3" MBP. 120GB hadde heller ikke holdt, minste jeg sannsynligvis hadde klart meg med hadde vært 256GB, og de billigste ligger på 3500 kroner. Hvordan en laptop med 1.2 GHz prosessor og 2GB RAM kan være raskere enn min maskin til mitt bruksmønster forstår jeg virkelig ikke hvordan du klarer å finne utav, men du vet vel kanskje alt best. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 No er eg ute etter plass og ikkje hastighet. SSD er 100% uaktuelt. Eg er og fullstendig klar over forkjellane mellom SSD og vansleg harddisk. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Forklar meg gjerne hvordan du får brukt en USB 3.0-disk på en 13.3" MBP. 120GB hadde heller ikke holdt, minste jeg sannsynligvis hadde klart meg med hadde vært 256GB, og de billigste ligger på 3500 kroner. Hvordan en laptop med 1.2 GHz prosessor og 2GB RAM kan være raskere enn min maskin til mitt bruksmønster forstår jeg virkelig ikke hvordan du klarer å finne utav, men du vet vel kanskje alt best. Snakket aldri til deg. Og hvis du ikke syntes en ssd på 3k er verdt til å ha en mye raksere maskin så er jo det greit. Vet ikke alt. Bare nesten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå