Straydog Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Gjelder en Volvo V40 1.8 2003-mod, som har gått 88.000km. Bilen har en feil med VVT-hjulet, og jeg må ha bilen inn på verksted for å få byttet denne. Idet feilen oppstod merket jeg samtidig at det begynte å komme merkbar hvit røyk ut av eksosen da bilen gikk på tomgang, og at røyken luktet som en blanding av svovel (egg) og fyrverkerirøyk......(??) Kan røyken/lukten skyldes at det sprøytes inn for mye drivstoff nå som VVT-hjulet er defekt, og at det oppstår ufullstendig forbrenning (i og med at VVT-hjulet har med innsuget å gjøre)? Eller er det andre grunner? Oljen er fin, og det er heller ikke olje i kjølevannett.... Endret 22. april 2011 av Straydog Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Hvis det er for fet bensin:luft-blanding vil heller røyken bli svart. Hvis eksosrøyken er hvit kan det tyde på damp, og jeg vil tro at feilen ligger i toppakningen. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Den hvite røyken opphører når motoren blir varm da....? Men lukter forblir.... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Defekt katalysator kanskje..?? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Hvis du har 2 oksygensensorer ville du nok fått en feilkode (motorlyset ville lyst) om katalysatoren var gåen. Ser forøvrig ut som at du har 2 oksygensensorer Endret 23. april 2011 av vbjornevik 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Bruker den vann? Så gratulerer med ny toppakning. Det kan være blandingsforholdet som er helt på tryne Gratulerer med tidenes mest idiotiske problem, er helt håpløst og få til igjen av og til Ellers så tviler eg på at det kan være katalysatoren, siden du kan fjerne katalysatoren på biler uten problemer. My guess e toppakninga, det gjør at det blir en litt småsur lukt, kan oppfattest som svovel forde at bilen ikkje går heilt reint. Eksosen vil bli grå/kvit og kanskje til og med litt fuktig. Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Takker for svar. Det virker ikke som om den bruker vann, men nå er jo bilen utsatt for veldig mye småkjøring. Tok meg en kjøretur idag på 12mil. Bilen virka dau, men den brukte ikke vann i det hele tatt. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Takker for svar. Det virker ikke som om den bruker vann, men nå er jo bilen utsatt for veldig mye småkjøring. Tok meg en kjøretur idag på 12mil. Bilen virka dau, men den brukte ikke vann i det hele tatt. ta og løft av oljepåfyllingslokket og kjenn om det kommer damp eller lignende ut der når stemplene dine slår Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå