aregar Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Merkelig dette her, så lenge jeg har tilkoblet harddisker som stod koblet i RAID tidligere vil datamaskinen ikke svarte. Jeg har 2 harddisk par som jeg tidligere kjørte i RAID 1, og når jeg nå prøver å sette opp systemet på nytt vil ikke maskinen boote med noen av disse 4 diskene koblet til. Rettere sagt, vil ikke boote så lenge RAID er aktivert. Stiller jeg det til IDE så går det fint. Dette problemet er tydelig koblet til harddiskene fordi jeg skiftet hovedkortet og samme problemet er der. Det ene kjører Intel ICH9 og den andre kjører Intel ICH10 og begge maskinene låser seg når den jeg kommer til RAID-oppstarten. Deretter må jeg resette BIOS slik at den stiller tilbake til IDE og ikke RAID siden den laster opp RAID før jeg kan gå inn i BIOS. Noen forslag til hvordan jeg kan løse dette? Veldig frista til å hive harddiskene i veggen men tror egentlig ikke det vil hjelpe. Lenke til kommentar
avo Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Sjekk boot rekkefølge, så ikke maskinen prøver å boote fra raidet. Om ikke det fungerer - bruk f.eks USB-Sata overgang fra en eksterndisk, og sett inn disken etter boot, og fjern alt av partisjoner etc på den. Strengt tatt KAN du (på eget ansvar) plugge inn Sata kabelen etter oppstart også. Sata skal pr definisjon være hot-swap. Da må du nok inn i disk management og kjøre en rescan for å finne disken, men det skal funke... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Høres ut som Boot-rekkefølgen i BIOS er feil. På noen hovedkort blir denne resatt hvis man kobler til eller fra disker. Å koble til disker mens OS kjører er risky. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke. Hos meg er det ca. 80% sjanse for at en annen disk faller ut hvis jeg kobler en til. Da må jeg plutselig reboote og vente 24 timer på at RAID-et skal bli sjekket og godkjent igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå