Gå til innhold

Gammel FilmRull

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel film rull. Den er ubrukt og det er sånn man setter i kameraet. Vet ikke om det er negativer eller positiver som kommer ut. Men uansett trenger jeg å gjøre det til "negativer eller postiver"(det som det ikke er nå). Så man kan se bilder på det og det er gjennomsiktig. Er det noe jeg kan gjøre med ting jeg har i huset? Vet noen om en youtube video for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva står det utenpå filmrullen?

Her skal det stå om det er negativ, dias elelr sort/hvit film og lysfølsometen (DIN eller ASA). Filmtypen bestemmer også hvordan filmen skal fremkalles etterpå (hvilke kjemikalier som må benyttes).

Måten du spørr på tyder på at du ikke har det som skal til "i huset". Og husk at gamle kjemikalier ikke kan benyttes.

Lenke til kommentar

Hva er det du mener?

En film skal først eksponeres for passe mengde lys, og så skal den fremkalles.

Hvis den ikke er eksponert, og du ønsker å få bilder på den, så er det enkleste å putte den i et filmkamera og ta bilder med den.

Når den er eksponert skal den fremkalles. Det trenger du en god del kjemikalier til, spesielt om det er en fargefilm. Det suverent enkleste er å sende den inn til fremkalling.

Hvis det er en lysbildefilm (positiv, dias), så ender du opp med lysbilder. Er det en vanlig negativ-film ender du opp med negativer og fremkalte (og sikkert også scannede) bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...