Gå til innhold

Enkeltpersonforetak med omsetning over 100.000,-

djiiz

Anbefalte innlegg

Er interessert i å finne ut hvor mange enkeltpersonforetak det finnes i Norge med omsetning over 100.000,- i året. Er det noen som vet hvor jeg kan finne slike tall? Fant ikke noe på ssb.no , men det er jo ikke verdens mest intuitive side heller da. På forhånd takk hvis noen vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja har sett der men fant ikke noe med omsetningstall. Prøvde denne på proff.no, men får bare 2 treff så det kan jo umulig stemme:

http://proff.no/laglister?industry=&location=&companyType=ENK&numEmployeesFrom=&numEmployeesTo=&establishedYearFrom=&establishedYearTo=&revenueFrom=100000&revenueTo=&profitFrom=&profitTo=&x=48&y=25

Forresten morsomt at Olav Thon har enkeltpersonforetak ^^

Lenke til kommentar

Hei!

Du har ikke fortalt hva du skal med disse opplysningene. Og da få andre er interessert i disse opplysningene, tro jeg det kan bli vanskelig å finne "data" på det. Hvis det er for en skoleoppgave, kan du jo forsøke en mail til S.S.B.

Men hvis du fant, et antall registrerte enkeltmannsforetak, på Brønnøysund, kan du jo anta at alle har en bruttointekt/omsettning, på mer enn 100 tusen. Det er jo et personlig firma, så alt av eventuell lønnsintekt og omsettning i firma, blir oppgitt som omsettning/inntekt. Og da det er lite trolig, at noen har et slikt foretak og samtidig mottar sosial støtte, kan du nok annta at tallene stemmer. Men et lite unntak, av nye konkurser. Men det "rullerer" og tallet er vel ganske stabilt. Kan sikkert søke på "nettet" etter årlig konkurser, i denne selskapsformen.

Du nevner O.Thon. Ser også Selvaag Bygg der. Når det gjelder O.T., så omfatter nok ikke dette selskapet, alt O.T. driver. Dette er bare et lite firma og han har andre firmaer, med langt større omsettning. Samme med Selvagg. Andre navn, men samme eier.

Lenke til kommentar

Men hvis du fant, et antall registrerte enkeltmannsforetak, på Brønnøysund, kan du jo anta at alle har en bruttointekt/omsettning, på mer enn 100 tusen. Det er jo et personlig firma, så alt av eventuell lønnsintekt og omsettning i firma, blir oppgitt som omsettning/inntekt.

Ikke helt korrekt. For det første, eierens lønnsinntekt inngår ikke i foretakets omsetning, og for det andre er det stor forskjell på omsetning og driftsresultat. Men om omsetningen er under 100.000, så er nødvendigvis driftsresultatet enda mindre, og da må i tilfelle innehaveren ha en jobb på si (eller være forsørget av familie/samboer). Det er en del som har både (full eller deltids) jobb og lønnsinntekt, og dessuten en (liten, under 100k) biinntekt fra et EPF de driver på siden av jobben. Nettbutikk i liten skala o.l. foretak.

Tallene fra Proff.no er intetsigende, fordi det ikke er noe krav om at EPF skal sende inn regnskapstall (herunder omsetning) til Brønnøysundregistrene.

Lenke til kommentar

Men hvis du fant, et antall registrerte enkeltmannsforetak, på Brønnøysund, kan du jo anta at alle har en bruttointekt/omsettning, på mer enn 100 tusen. Det er jo et personlig firma, så alt av eventuell lønnsintekt og omsettning i firma, blir oppgitt som omsettning/inntekt.

Ikke helt korrekt. For det første, eierens lønnsinntekt inngår ikke i foretakets omsetning, og for det andre er det stor forskjell på omsetning og driftsresultat. Men om omsetningen er under 100.000, så er nødvendigvis driftsresultatet enda mindre, og da må i tilfelle innehaveren ha en jobb på si (eller være forsørget av familie/samboer). Det er en del som har både (full eller deltids) jobb og lønnsinntekt, og dessuten en (liten, under 100k) biinntekt fra et EPF de driver på siden av jobben. Nettbutikk i liten skala o.l. foretak.

Tallene fra Proff.no er intetsigende, fordi det ikke er noe krav om at EPF skal sende inn regnskapstall (herunder omsetning) til Brønnøysundregistrene.

Dette er litt avhengig, av "type" enkeltmannsforetak. Men i enkleste form (som jeg siktet til), så har du feil! Se http://www.enkeltmannsforetak.org/enkeltmannsforetak_skatt.html

Det er forskjell på et enkeltmannsforetak, med en ansatt (eieren) og et foretak med flere annsatte, eller et foretak som driver med varehandel. De to sistnevnte, er det spessielle regler (bl.a. regnskapsplikt), som jeg ikke kjenner fult ut.

Men uansett, dette er ikke vesentlig for spørsmålet i denne linken!

Lenke til kommentar

Ikke helt korrekt. For det første, eierens lønnsinntekt inngår ikke i foretakets omsetning, og for det andre er det stor forskjell på omsetning og driftsresultat.

Trodde du forsto det! Viser til min link, sitat: "så lignes et enkeltmannsforetak sammen med eierens personlige inntekt".

Hvis foretaket kun består av en person (og ikke driver med det som er nevnt i mitt forige innlegg), slåes overskudd av næring, i sammen med eventuell lønnsintekt og lignes samlet. Men jeg ser at jeg IKKE pressiserte, at det var overskuddet av næring, som slåes i sammen med eventuell annen lønnsintekt.

Jeg er ingen revisor/regnskapsfører/jurist, men jeg tror du blander kortene og sammenligner med andre selskapsformer. Dermed så er det meste av det du skriver feil.

Ellers er vår diskusjon uvesentlig, for spørsmålet til djiiz.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jeg er ingen revisor/regnskapsfører/jurist, men jeg tror du blander kortene og sammenligner med andre selskapsformer. Dermed så er det meste av det du skriver feil.

jeg tror nok jeg har minst like god innsikt i regnskapsreglene rundt EPF som deg. Ja, foretaket og alle eierens andre lønnsinntekter+kapitalinntekter lignes sammen (hvor har jeg påstått noe annet?), men nettopp derfor betyr det også at du IKKE kan regne andre veien og si at eierens samlede inntekter =enkeltpersonforetakets overskudd. Og at foretakets overskudd ikke er det samme som omsetningen er en annen sak, som vi nå altså er enige om.

Men for å gå tilbake til spørsmålet: alle (med mindre de forsørges delvis av familie/samboer) som driver EPF uten annen jobb ved siden av, må "nødvendigvis" ha et overskudd på mer enn 100.000 (med vanlige norske bo- og levekostnader), og for å få et slikt overskudd må jo omsetningen være desto høyere. Det er derfor bare de EPF hvor eieren har annen jobb i tillegg som vil ha omsetning under 100.000. Det er nok så nært vi kommer et svar på TS' spørsmål.

Lenke til kommentar

Er akkurat pga det du skriver rognmo at jeg er interessert i de over en viss omsetning. Tenker på å tilby en tjeneste til EPF og er derfor kun interessert i de som har dette som eneste inntekt. Burde nok også sette grensen høyere, si 200-300.000 kanskje for å finne de som har dette som eneste inntekt. Ønsker jo å finne størrelsen på et slikt marked og tror man kan få det via SSB, men det koster litt.

Lenke til kommentar

jeg tror nok jeg har minst like god innsikt i regnskapsreglene rundt EPF som deg. Ja, foretaket og alle eierens andre lønnsinntekter+kapitalinntekter lignes sammen (hvor har jeg påstått noe annet?), men nettopp derfor betyr det også at du IKKE kan regne andre veien og si at eierens samlede inntekter =enkeltpersonforetakets overskudd. Og at foretakets overskudd ikke er det samme som omsetningen er en annen sak, som vi nå altså er enige om.

Men for å gå tilbake til spørsmålet: alle (med mindre de forsørges delvis av familie/samboer) som driver EPF uten annen jobb ved siden av, må "nødvendigvis" ha et overskudd på mer enn 100.000 (med vanlige norske bo- og levekostnader), og for å få et slikt overskudd må jo omsetningen være desto høyere. Det er derfor bare de EPF hvor eieren har annen jobb i tillegg som vil ha omsetning under 100.000. Det er nok så nært vi kommer et svar på TS' spørsmål.

Spørsmålet gjaldt IKKE regnskapsregler, men sitat (delvis): ”….det finnes i Norge med hvor mange enkeltpersonforetak omsetning over 100.000,- i året. Er det noen som vet hvor jeg kan finne slike tall?” Derfor var jeg heller ikke så nøye med hvordan jeg formulerte det, det som bare skulle være et argument. Så noen videre polemikk, om hva jeg skrev, du har skrevet, o.s.v., kommer jeg ikke til å følge opp. Men kan kort komme med en forklaring under her.

Men spørsmålet var likevel, HVOR FINNES SLIKE TALL! Og som du skriver, det vet vi ikke.

Så dette med regnskapsregler. Da det ikke er Regnskapsplikt (kun en Næringsoppgave til Skatteetaten, for omtalte foretak), så blir ikke Næringsoppgaven sent til Brønnøysund. Og da har vel ikke oppgaven noen annen hensikt, enn kontroll av omsetning/overskudd, m.m., for skatteetaten. Om vi kan få oppgitt omsetning (for virksomheten), eller bare skattbar inntekt (for eieren), er nå blitt usikker på. Men jeg trodde det eneste tallene vi kunne få opplyst, var fra ligningen. Og hvis jeg har rett, vil tallene omhandle både overskudd av næring og brutto skattbar inntekt, for eieren. Jeg har ikke ment, at lønnsinntekt ble lagt til omsetningen (i foretaket), men motsatt. Og i min tekst, skulle ”omsetning” vært byttet ut, med ”overskudd” av omsetning.

Lenke til kommentar

Da er vi enige: De eneste offentlige regnskapstallene som foreligger for EPF er innehaverens personlige ligningstall ("netto skattbar inntekt"), som også inkluderer lønnsinntekt (og er fratrukket skattefradrag). Ligningstallene er ubrukelige, av grunner vi tydeligvis nå er enige om. :thumbup:

Derfor er det heller ikke mulig å utarbeide noen tall på dette. Det måtte i så fall være om SSB hentet inn andre tall fra Skatteetaten (og næringsoppgavene), men det virker ikke slik. (SSB's hovedside om næringsvirksomhet)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...