Gå til innhold

Test: Monster Beats by Dr.Dre Pro


Anbefalte innlegg

Alles ører er faktisk overraskende lite forskjellige, i blindtester er folk overraskende konsistente angående hva slags lyd de liker, det samme går igjen gang på gang. Og hva slags rom skal liksom hjemmekino ha der romkorreksjon ikke fungerer? Jeg vedder en hundrelapp på at de ikke har det, tvert imot vil et godt rom ofte har mer nytte av romkorreksjon, ikke mindre.

 

AtW

 

Hvorfor vil ett godt rom ha mer nytte av romkorreksjon enn ett dårlig rom? Det er jo det som er hele vitsen med romkorrektsjon, og fjerne rommets påvirkning av lyden. Hjemmekino har ett rom spesialbygget for formålet.

 

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Hjemmekinos%20referansekino

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alles ører er faktisk overraskende lite forskjellige, i blindtester er folk overraskende konsistente angående hva slags lyd de liker, det samme går igjen gang på gang. Og hva slags rom skal liksom hjemmekino ha der romkorreksjon ikke fungerer? Jeg vedder en hundrelapp på at de ikke har det, tvert imot vil et godt rom ofte har mer nytte av romkorreksjon, ikke mindre.

 

AtW

 

Hvorfor vil ett godt rom ha mer nytte av romkorreksjon enn ett dårlig rom? Det er jo det som er hele vitsen med romkorrektsjon, og fjerne rommets påvirkning av lyden. Hjemmekino har ett rom spesialbygget for formålet.

 

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Hjemmekinos%20referansekino

 

Rom korreksjon fjerner ikke rommets påvirkning av lyden, det er et navn som er ganske misvisende, det romkorreksjon i praksis gjør er å glatte ut de lave frekvensene. Problemet er at i et dårlig rom, så er det stor forskjell på frekvensresponsen i lave frekvenser fra sete til sete. Mens i et rom med mye bassabsorbenter så er det mindre forskjell, og romkorreksjonen får gjort mer. Ellers er det litt tynt med detaljer i artikkelen, men det virker som de har brukt porøse absorbenter (rockwool akustikkplater), riktignok montert ganske langt fra bakveggen(?), så selv om det vanligvis er et dårlig valg for å absorbere bass kan det bli ok resultat når det er så langt fra veggen. Merkverdig nok har de dekt absorbenten med plast slik jeg leser det, og det er jo et underlig valg, da mange plasttyper ødelegger mye av effekten til en slik absorbent. Men det er ikke noe med det rommet som tilsier at det ikke skal ha nytte av romkorreksjon sånn jeg ser det (forutsatt en fornuftig implementasjon da, ikke alle romkorreksjonalgoritmer er like gode)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du leste nøye nok så står det klart at plast løsningen var midlertidig til de fikk de skikkelige platene.

 

Romkorrektsjon jobber best når man setter anlegget opp skikkelig i forveien, ikke bare kaster alt inn. Lyden er best når det ikke gjøres noe med den, og det slipper man når man har skikkelige rom.

 

I vanlige rom så funker romkorreksjon ok, men plasserer man høytallere skikkelig osv, så kjør det en mye bedre jobb.

Lenke til kommentar

Hvis du leste nøye nok så står det klart at plast løsningen var midlertidig til de fikk de skikkelige platene.

 

Romkorrektsjon jobber best når man setter anlegget opp skikkelig i forveien, ikke bare kaster alt inn. Lyden er best når det ikke gjøres noe med den, og det slipper man når man har skikkelige rom.

 

I vanlige rom så funker romkorreksjon ok, men plasserer man høyttalere skikkelig osv, så kjør det en mye bedre jobb.

 

Nei, lyden er ikke nødvendigvis best når det ikke gjøres noe med den. Hva slags skikkelig rom er det som slipper romnoder feks? Det er helt urealistisk å tro at det er noe man slipper i et rom er innenfor rekkevidde for enhver person som skal ha det inne i en bolig. Det eneste alternativet isåfall er å ha ting utendørs, men det er ikke bra mtp resten av lydbildet.

 

Skikkelig høyttalerplassering gjør romkorreksjon bedre. På samme måte som et godt rom gjør det. Ellers så må man ikke velge. Det er ikke akkurat som en ordentlig høyttalerplassering (dvs, subwoofer-plassering i praksis, da de andre høyttalerens plassering er mer eller mindre gitt) gjør at man ikke kan bruke romkorreksjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lyd & Bilde skriver veldig, veldig mye... "kreativt" for å bruke et snillt ord.

"hifi"bransjen må være den elektronikkbransjen jeg har vært borti med mest snakeoil, luft og bullshit. Som elektronikkens svar på homeopati.

Den eneste bransjen i verden der tykkere isolasjon og en annen type gummi i isolasjonen gjør en kabel bedre - Lyd & Bilde står helt i front på denne bølgen av kreativt ordbruk og meningsløse uttrykk.

Her på forumet har vi heldigvis vært skånet for det aller værste, men prøv å starte en kabeldiskusjon på avforum så har du underholdning i månedsvis - eller prøv å nevne ordet blindtest så skal du se på rabalder. Nei jeg har lite tiltro til gjengen bak lyd og bilde. En hel bransje som lever på sine forutinntatte meninger og lynsjer produkter ene og alene pga logoen.

 

Dog er dette feil tråd å ta denne diskusjonen i, stereo og surroundkafeen er mer egnet sånn sett.

 

Disse hodetelefonene glir forbi meg da de er alt for dyre, og er laget av monster. Ikke fordi monster lager dårlige produkter, men jeg kommer aldri til å sponse et selskap som tar 3000kr for 1m med digital kabel. Jeg tror, uten å ha hørt disse i virkeligheten, at audio technica ath-M50 vil falle i smak hos de samme som liker lyden i beatsene, til godt under halv pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hodetelefonene kan være så bra de bare vil, men det er Dac'en og filene som bestemmer kvaliteten :)

 

Javel? Selfølgelig kan man jo ha elendige filer, men de felste folk ahr tilgang til og bruekr i dag er bra nok. Det jeg har lest om DACer tyder også på at deres innvirkning i beste fall er liten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slettes ikke, DAC har mye å si for de med kresne ører.

Samme med filen, jeg kan høre forskjell på 256k og Lossless.

 

Om du har god DAC og gode filer holder det meste med god frekvensrespons, Koss PortaPro kan være nok.

 

Men, etter stavefeilene dine gjetter jeg du hører på dunkdunk, RnB eller satanrock.

Ikke mye musikalsk informasjon å hente ut der uansett ;)

Lenke til kommentar

Slettes ikke, DAC har mye å si for de med kresne ører.

Samme med filen, jeg kan høre forskjell på 256k og Lossless.

 

Om du har god DAC og gode filer holder det meste med god frekvensrespons, Koss PortaPro kan være nok.

 

Men, etter stavefeilene dine gjetter jeg du hører på dunkdunk, RnB eller satanrock.

Ikke mye musikalsk informasjon å hente ut der uansett ;)

 

Tja, at det har mye å si tviler jeg på, riktignok er det omdiskutert akkurat hvor lite jitter det er mulig å høre under ideelle forhold, men at det har mye å si? Akkurat hvordan mener du de forandrer lyden. I noen tilfeller kan man jo høre forskjell på filen, men de fleste hører ikke forskjell på 256k (godt encodet), og lossless på de fleste spor. Mens de aller fleste hører forskjell på portapro og et litt mer high-end hodetelefon-sett.

 

Sånn utover å poengtere hvordan du ødelgger innlegget ditt med slikt tøv som dine musikkpreferansespekulasjoner og sjangersnobberi så kan jeg jo nevne at "satanrock" faktisk ofte er ganske vanskelig å komprimere, og trenger høyere bitrate enn mye annet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må da forstå at jeg lurte litt, les posten din.

Rekordmange feil.

 

Tilbake til hva vi diskuterte.

Jeg kan høre jitter, men det er også en komprimert lyd.

Puster ikke helt.

 

DAC er boksen som gjør tall om til lyd, er veldig enkelt å for meg å høre forskjell på iPod'en og på recieveren med samme Sennheiser hodetelefoner.

Drastisk forandring, lyden føles tam på iPoden i forhold.

 

PortaPro kommentaren var en spøk, men en spøk det faktisk ligger noe sant i.

Lenke til kommentar

Jitter er til 99% kun en målbar effekt, og har lite med virkeligheten å gjøre. Om dette var et virkelig problem med f.eks USB så hadde samtlige av filene dine på en ekstern harddisk eller minnepenn blitt korrupte. Så at du hører det sier mer om deg enn om utstyret. Selvfølgelig har dac mye å si for lyden, det er tross alt den som lager lyden. Dog så koster selv en god dac-chip i dag ikke mange kronene, og forskjellene krymper stadig. Analog Devices har ikke hatt stor utvikling på sitt utvalg siden 2005, og i dag er det nesten bare antall kanaler som skiller, Burr Brown har større separasjon i sitt utvalg, men forskjellene mellom en AD dac og en Burr Brown dac er ikke stor. For 10 år siden var det enorme forskjeller, men i dag har de fleste seriøse produsentene kommet til det punktet der ytelse vs pris får en kraftig knekk. Unntaket er vel i hovedsak realtek, som ikke kan konkurere med selv de billige creative soundblasterkortene fra 90-tallet, men det havner litt utenfor diskusjonen.

 

Koss portapro er ren søppel, og selv realtek sine dac kretser er en verdig match.

 

Ang kompresjon så har bitrate ikke i nærheten av like mye å si som komprimeringsalgoritmene som er valgt. Jeg utfordrer deg til å høre forskjell på vorbis 320 og flac.

Lenke til kommentar

Klar over alt det der :p

 

Klart det ikke er mye forskjell mellom Vorbis 320, men jeg ønsker en bit-for-bit.

Derfor holder jeg meg til Flac/Apple Lossless.

 

Jeg hvis du hører etter ved tweeteren din kan du nok finne litt jitter/digital støy i det meste med lavere bitrate en 320.

Endret av Bender Rodriguez
Lenke til kommentar

Klar over alt det der :p

 

Klart det ikke er mye forskjell mellom Vorbis 320, men jeg ønsker en bit-for-bit.

Derfor holder jeg meg til Flac/Apple Lossless.

 

Jeg hvis du hører etter ved tweeteren din kan du nok finne litt jitter/digital støy i det meste med lavere bitrate en 320.

160kbit vorbis her, nada jitter.

Technics SE-A7 forsterker og Jamo D 590 htt, koblet til en burr brown dac.

 

Noe komprimering er det i de aller mest intense partiene av enkelte sanger, men jitter? Nei.

Lenke til kommentar

Sitat:

Slitsomme i lengden

Beats by Dr.Dre Pro er tvers igjennom solid konstruert, men det har også sine bakdeler. Øretelefonene er nokså tunge, og de oppleves også slik når du bruker dem over lengre tid.

Samtidig klemmer de en del, noe som gjør de litt intense å ha på lenge. Selv om de sitter godt under mye bevegelse.

Øreputene er store og myke, men er ikke store nok til å dekke over hele øret.

 

Det er konstruert for å være et Headsett for DJ's. En av grunnene til den bra støyisolasjonen er nettopp at det klemmes hardt mot kraniet. De er kanskje intense å ha på i lengden, men når man er DJ har man det som regel på i noen minutter av gangen, eller bare på et øre. Øreputene er ikke store nok til å dekke øret? det spørs vell hvor stor øre man har? de dekker mine!

Lenke til kommentar

Overprisede designklokker som komplimenterer Apple sine produkter på en perfekt måte. Dersom man har lyst til å fremstå som en douche, så er disse veien å gå.

 

Dersom man derimot har lyst på et par særs gode bærbare hodetelefoner til en fornuftig penge, så bør man heller rette øynene mot Beyerdynamic (DT770: 1500,-), Shure (SRH840: 1400,-) og Audio Technica (ATH-M50: 1400,-). Selv Denons glimrende AHD-2000 tikker inn til 1500,- kroner mindre enn Doktorens hodetelefoner.

 

Herre, disse koster faktisk kun tusenlappen mindre enn mine Audeze LCD-2. :-\

 

Kjøpte faktisk et par LCD-2 i dag selv :) Hvilken amp driver du de med? Trenger tips til noe som komplimerer dem bra!

 

Forøvrig helt sinnssyk pris på disse "Beats" hodetelefonene når du ser de i forhold til hva du får i samme prisklasse.

Endret av josteinr
Lenke til kommentar

Kjøpte faktisk et par LCD-2 i dag selv :) Hvilken amp driver du de med? Trenger tips til noe som komplimerer dem bra!

Først og fremst; gratulerer med en av verdens desidert hodetelefoner! Det er vanskelig å gjøre noen ampanbefalinger da jeg kun har hørt de med de jeg selv har, nemlig Meier Audio Corda Concerto. Jeg er veldig fornøyd med denne kombinasjonen, men jeg ser at den ikke lenger er tilgjengelig på hjemmesiden til Jan Meier.

 

Denne tråden er vel en fint sted å begynne.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...