Gå til innhold

Overklokke i5 2500k, Asus P8P67 EVO

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg tenker på å overklokke min i5 2500k når jeg får den i posten. Jeg har fått hovedkort og RAM, men har aldri overklokket før så jeg lurer på hvordan man gjør dette. Har hørt at en kan enkelt overklokke i Asus sin programvare til hovedkortet?

Som sagt har jeg aldri overklokket så hadde det vært fint å sagt litt hva jeg skal stille på. Jeg har vannkjøling så kjøling skal ikke bli problem med 650W PSU + GTX 560TI

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overclock-the-intel-core-i5-2500k/1

Les litt der..

Det du kan begynne med er å stille litt på CPU ratio i BIOS. I starten kan du øke en del, da CPU'en du har er veldig oveklokksvennlig, når du kommer til ca. 4ghz (tror du skal greie det uten å stille på noe annet, men skal ikke si noe sikkert), så kan du kjøre prime95(last ned programmet) en stund og se om den klokken er stabil, jo lenger du kjører programmet jo bedre får du testet stabiliteten, men kjør ihvertfall en halvtime så kan du prøve å øke enda mer på cpu, 500mhz kanskje er ok å øke av gangen og så kjør en ny runde med prime95, hvis det blir ustabilt kan du stille litt opp på cpu volten (max 1.38) ..

Lenke til kommentar

Jeg ville satt BCLK manuelt til 100. Så kan du sette multiplier til ønsket verdi, maks er 53 som tilsvarer 5.3 GHz. Det er nok greit å starte rundt 45. Du må nok i tillegg endre Load Line til f.eks. Ultra High. Det gjøres i BIOS. Der kan du også sette hastighet og timing på ram og spenning til denne. Sistnevnte bør ikke være over 1.65V, helst lavere. Det bør gå greit å kjøre 1.65V minne på 1.6V.

Det er heller ikke noe i veien for å bruke medfølgende SW, men jeg har ikke prøvd den på SB.

Endret av ei57
Lenke til kommentar

okey det var fint å få litt hjelp, tenker å kjøre den opp mot 4,0 - 4,5 men må tilplasse litt etter hvor stabil den ligger. Hvordan er det å overklokke en GPU? Det er vel litt vanskelig å klokke den veldig mye uten å bytte kjøling tenker jeg?

Når det gjelder RAM så har jeg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010 og som kjøling til CPU så har jeg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580933

Gleder meg veldig til å sette i gang med overklokkinga

Lenke til kommentar

Tusen takk, men hvor mye bør jeg egentlig klokke? Er det noen andre ulemper enn at du mister garanti? Kan det være skadelig for CPU og være klokket for mye selv om temperaturen er fin?

Tenker litt på moped der man sliter om en trimmer den og den går mye og stor fare for at den skjærer seg og man får problemer?

Som sagt har aldri overklokket før grunnet aldri hatt stasjonær PC før så dette blir noe nytt.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke klokke, hvis du er fornøyd med ytelsen du har.. Men det er vel bare å prøve seg frem og passe på at ikke kortet blir for varmt ;)

Levetiden på CPU/GPU vil nok minske litt hvis du overklokker veldig og øker spenning..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt meg ny pc, ikke med samme hovedkort som du har bestilt, men samme CPU og RAM-brikker. Jeg var litt nysgjerrig på om jeg skulle overklokke selv eller prøve overklokkingsfunksjonen som er på hovedkortet jeg kjøpte (OC Genie II på et MSI P67A-GD65), men tenkte jeg skulle ta den enkle løsningen først og bare teste knappen på hovedkortet.

OCGII satte multiplier til x42 og volt til 1.360. Litt høy volt, kanskje, men den har holdt seg stabil på 4.2GHz uten noe problem. Med tanke på at dette bare var en hovedkortfunksjon og ikke noe jeg satte opp selv, så er det vel en ganske god pekepinn på hvor overklokkbar i5 2500k faktisk er. Bør vel heller ikke være noe problem å finne et sted mellom 4.0 og 4.5 hvor du klarer å holde det stabilt. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Som sagt over, man må ikke klokke, men når en først gjør det, så kan det være greit å ha kontroll på spenningene. Det har ikke alltid automatikken. 1.36V Vcore for 4.2 GHz er ikke nødvendig. Min 2600k kjører stabilt 4.5 GHz med 1.26V og det bør være en trygg klokk på disse CPU'ene. Det kan hende at Vcore må økes noe på noen CPU'er, men godt under 1.3V bør gå fint.

Temperaturene på SB er også fine, de trenger ikke på langt nær like god kjøling som første generasjon core i7. Med en Corsair A70 kom jeg ved full last maks opp i 60C kjernetemperatur @4.7GHz / 1.33V.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ett Asus P8P67 PRO, bruker jeg Asus sin auto-tuner funksjon ender jeg opp på rundt 4,3ghz med 1,4volt(!) Drøyt mye til en så lav klokk etter min mening. Så man bør ikke ta denne funksjonen her for god fisk...

Sitter nå med 4,8ghz ved 1,38volt, og temperaturen bikker ikke 60 grader etter noen timer heftig Bad Company 2 spilling. Har ett Corsair H60 kjølersett :) Dette bør vel gå ganske greit over tid?

Er ett halvt tiår siden sist jeg drev å tynet maskinvare, og det har skjedd en god del på den fronten her merker jeg:P Men man bør ikke overstige 1.4vol for enne CPU? Dette er ihvertall noe eg føler har gått igjen når eg har lest litt på nettet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har samme kortet og samme prosessor, men jeg får ikke multiplieren høyere enn 33, som gir meg frekvensen 3,3Ghz som jo er stockfrekvens, uten å stikke på base da. På info om cpu i bios står det at maks multiplier på cpuen er 33, men dette må da være feil? Som mange av dere sier har dere brukt over 40 i multiplier. Leste et sted om at noen versjoner av bios ikke var så veldig overklokkingsvennlige, kan dette være problemet? Har versjon 1502, og som sagt et Asus P8P67 evo b3 hovedkort. Noen tips?

Og før dere spør, ja, jeg har K-versjonen av cpuen

Lenke til kommentar

Jeg har samme kortet og samme prosessor, men jeg får ikke multiplieren høyere enn 33, som gir meg frekvensen 3,3Ghz som jo er stockfrekvens, uten å stikke på base da. På info om cpu i bios står det at maks multiplier på cpuen er 33, men dette må da være feil? Som mange av dere sier har dere brukt over 40 i multiplier. Leste et sted om at noen versjoner av bios ikke var så veldig overklokkingsvennlige, kan dette være problemet? Har versjon 1502, og som sagt et Asus P8P67 evo b3 hovedkort. Noen tips?

Og før dere spør, ja, jeg har K-versjonen av cpuen

Har du p8h67 Mobo ?

Lenke til kommentar

Overclocking av SB prossesore går ut på og øke turbo frequency'en. ( du kan også sette på en option der TurboBoosten er på heletiden, men det forkorter levtiden til chippen) Så du er på riktig spor ;) (Klarte 4,5GHZ på 1,3V)

Yöu

Lenke til kommentar

Flott, da er jeg på rett spor. Jeg leste en guide om dette og de mente at jeg skulle sette spenningen på 1,12, men når jeg gjør det får jeg bare bluescreen ved boot (4ghz). Når jeg setter den på auto kjører det stabilt, da er spenningen på rundt 1,24/1,25v. Hvor høy kan spenningen være før man bør begynne å bekymre seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...