Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med NAS

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte med en Netgear ReadyNAS RND2000 her om dagen.

Null problemer med back-up, bittorrent funksjonen eller media funksjonen.

Men i går skulle kompisen min overføre oblivion over til NAS'en, dette gikk helt greit, men da jeg skulle hente det spillet fra NAS'en over til skrivebordet mitt hadde jeg en overføringshastighet på 2 mb/s, også helt nede i 190 kb/s. Hva i h***** slags overføringshastighet er dette?! Det jeg ser er at det er to harddisker på mitt lokale nettverk og da skulle det vell ligge oppimot 20mb/s. På maskinen min lokalt ligger jeg på 40-50 mb/s i overføringshastighet.

Jeg kommer iallefall til å kontakte netgear om dette. Jeg føler egentlig jeg har kastet bort 1600kr.

Kan noen forklare meg om hvorfor det er så steike treig overføringshastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke riktig ut. Har selv en slik boks og det er jo ikke den raskeste boksen i verden, men hos meg så ligger den normalt på mellom 5-18mb/s så lenge caching er enabled.

Bruker du trådløst eller bruker du kabel mellom router?(tenker på pcen din nå)

Og hvordan skrur jeg på caching? ligger det inne på network da man er inne på setup?

Lenke til kommentar

Greia med caching er sikkerhet. Så lenge du kjører raid 1 så vil et strømbrudd ødelegge speilet ditt hvis den ikke lagrer skrive dataene, men dette kommer på bekostning av skrivehastigheten da den ikke skriver direkte til disk men cacher en kopi hele tiden. Hvis man ønsker å skru av cahching så er det anbefalt å bruke en UPS som ekstra sikkerhet.

Skrivehastigheten vil da dobles. En annen ting man kan bruke såfremt det er støttet av alle nettverksinface i kjeden er jumbo frames som også vil øke hastigheten betydelig.

Pr default så er caching enabled i ReadyNAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...