Dufen Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Jeg har lyst til å begynne å ta portrettbilder og lurer på hvilken linse objektiv som er rimelig og som vil passe bra til et Nikon D40. Jeg leser motstridende valg av linser objektiv der jeg finner info. Noen sverger til fikserte (50mm f1,4 o.l.) mens noen mener at en zoomlinse zoomobjektiv helt utzoomet fungerer like bra (18-200mm på 200mm) Har jeg misforstått noe eller er det noen dedikerte linser objektiv til portrettbilder som er rette veien? Endret 22. april 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
eveant Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 du har miisforstått ordet linse. Det heter objektiv 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Potato tomato... Jeg retter det... Noen tips anyhow? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Til hodeportretter på et Nikon cropkamera som D40 vil brennvidder mellom 55-90mm regnes som de "klassiske" portrettbrennviddene - så fotograferer du på en avstand hvor ansiktet har "riktige" proporsjoner. En 50mm eller 85mm vil være glimrende - og vil gi liten dybdeskarphet, så du får skarpe øyne og sløret bakgrunn. Det de som anbefaler 200mm tenker på er at du kan få liten dybdeskarphet - men du får enda litt "riktigere" proporsjoner ved en lavere brennvidde. Moro med et fastobjektiv er at du kan eksperimentere med liten dybdeskarphet, og at det typisk er skarpere og bedre optisk enn et zoomobjektiv på samme blender - gir bedre bildekvalitet enn proffzoomer som 24-70/2.8 - og er billigere. Enn proffzoomene. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Takk for svaret Da setter jeg meg ned å ser på diverse objektiver og om det er ok linker jeg til de jeg finner her og spør om råd Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 D40 og nyere "entry-level"-hus fra Nikon har som kjent ingen fokus-motor i huset, så hvis du vil ha autofokus, så skal du kjøpe et objektiv med innebygd autofokusmotor. Som regel ikke et problem på zoomer, men det finnes noen fastobjektiv som ikke har innebygd fokusmotor. Bare så du er klar over det. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) To rimelige alternativer som ikke gir autofokus, men veldig fine bilder når du treffer: Nikon AF 85mm f1.8D og Samyang 85mm f1.4 Du får fokusbekreftelse i søkeren når kameraet tror du treffer, du må øve litt før du blir sikker på å treffe allikevel. Jeg brukte AF 85mm 1.8D på mitt D40, og hun som overtok utstyret er veldig glad i den kombinasjonen. Hvis du vil ha autofokus og fastoptikk er kanskje det beste rådet å vente på AF-S 50mm f1.8G som trolig er på vei (den dukket opp på Nikons sider for litt siden, før den forsvant igjen), eller AF-S 35mm 1.8G - men da må du nokså nær for tette portretter (kan du jo sjekke med zoomen). Uansett et fint objektiv! Edit: og viktig: alle disse, untatt det som ikke har kommet enda, kan du trygt kjøpe brukt på foto.no Endret 22. april 2011 av kaian Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg hadde ikke kjøpt 50mm fastobjektiv dersom hovedmålet var portrett - bokeh (bakgrunnen som er ute av fokus) er stort sett ganske grusom å se på. Gå for en 85mm av et eller annet slag, Sigma har blant annet kommet med en 85mm som kan autofokusere på ditt kamera, men det koster en god slump penger. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg hadde ikke kjøpt 50mm fastobjektiv dersom hovedmålet var portrett - bokeh (bakgrunnen som er ute av fokus) er stort sett ganske grusom å se på. Vel - det kommer veldig an på objektivet - det er mange 50mm med pen bokeh. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 du har miisforstått ordet linse. Det heter objektiv Husker for noen år siden her på forumet, da var det en Objektiv/linse-debatt ut av en annen verden. Husker gode gamle PMnormal stod på barrikadene. Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 du har miisforstått ordet linse. Det heter objektiv Husk nå for alt i verden å korrigere alle som skriv "glass" i staden for objektiv også! ;-) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Ja ville være grusomt om noen i EN eneste tråd glemte å korrigere dette. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg hadde ikke kjøpt 50mm fastobjektiv dersom hovedmålet var portrett - bokeh (bakgrunnen som er ute av fokus) er stort sett ganske grusom å se på. Vel - det kommer veldig an på objektivet - det er mange 50mm med pen bokeh. Det er vel egentlig bare Sigma sin som har en noenlunde akseptabel bokeh som jeg kommer på? Sammenlignet med 85mm fastobjektiv (de fleste av disse ble designet med portrett i tankene) har ikke 50mm'erne sjangs etter min mening (her ble det snarere prioritert liten størrelse, lav kostnad og høy lysstyrke på bekostning av andre egenskaper). Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Min egen 50mm (Zeiss Makro-Planar 2/50, i avatar) har aldeles nydelig bokeh. Men - den er ikke akkurat i kategorien "billig" heller, da. Canons EF 50/1.4 er helt ok, og EF 50/1.2 er direkte nydelig - Nikons objektiv må jeg innrømme at jeg ikke kjenner fullt så mye til.. Men - at 85mm jevnt over nok kan ha finere bokeh kan nok stemme.. Endret 22. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Jeg synes 85mm passer fint til portrett på crop kamera. For å få autofokus på D40 kommer jeg bare på 2 alternativer: Nikon AF-S 85mm f/1,4, ca 14000,- Sigma 85mm f/1,4 EX DG HSM, ca 7500,- En 70-200 f/2,8 zoom vil også være brukbar, om en noe stor. Og ja forresten... Sigma 50-150mm f/2,8 APO EX DC II HSM er kjempefin til portretter koster ca 5800,- Denne har fokusmotor. Skarp og fin bokeh, men ikke helt på topp ved 150mm. Ved de brennviddene som brukes til portrett er skarpheten ganske jevn fra største blenderåpning. Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Jeg har Nikon 50mm F/1.4G -som er helt glimrende. Jeg har også Tamron AF 17-50mm F/2.8 SP (uten VC, som ikke er fullt så skarp) som jeg faktisk heller ville anbefalt grunnet zoom. Tamron'en er ganske skarp (også sammenliknet med 50mm F/1.4G). Samyang 85mm objektivet, gir trolig meget for pengene (men kjøp UMC utgaven!) -den har jeg på lista over objektiver jeg har tenkt å kjøpe. Manuell fokus. Ellers har jeg kjøpt en Tamron 70-300mm SP VC USD jeg ikke har fått sammenliknet med Nikons 70-300mm VR, men den virker lovende til prisen. Endret 25. april 2011 av bjornh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå