Gå til innhold

[Løst] Justere hastighet på 3-pins cpu vifte?

Anbefalte innlegg

Har en viftekontroller til kabinettviftene mine.

Det er uansett såpass kjølig i kassa at det ikke er noen fare nesten om de er helt av også..

Har en corsair A70 med to vifter, som suste på 2000RPM. Koblet til de to forlengerne som senket hver vifte til 1600RPM.

Mulig å senke hastightene noe mer siden det er 3-pin?

Har prøvd å justere i BIOS, men ingen forskjell om de står på max eller min eller alt i mellom. Har "cool'n'quiet" enablet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle untatt cpu er tilkoblet viftekontroller som får strøm fra psu.

Ja, har prøvd ymse software uten hell, speedfan inkludert.

Kjøp deg en Fanmate 2, så er problemet løst :new_woot:

Desverre får du nok ikke justert CPU viftehastigheten med 3 pins connector. 4-pins CPU kjølere aka PWM connector trengs om du skal kunne gjøre dette fra bios eller diverse software.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

"frykta" nok det. På A70 følger det med to forlengningskabler med motstand for å justere hastigheten fra 2000 rpm til 1600. Disse er nå koblet parallelt etter forgreninga.

Tenkte jeg skulle prøve å koble dem i serie før forgreninga for å se om det senker hastigheten mer :)

Lenke til kommentar

Hei. Håper dette bidrar til å oppklare litt rundt dette med å styre vifter via software. Generelt er det slik at vifter som ikke er direkte koblet til hovedkortet, ikke lar seg styre av software eller ei viftestyrings-menyen i bios (for de som måtte ha det).

Eksempel:

post-87910-0-96203900-1303670727_thumb.png

Vifte 1 og 2 kan i utgangspunktet styres av programvare. Vifte 3 og 4 er ikke mulig å styre via programvare. Eneste måte å kunne styre vifte 3 og 4 er via viftekontrolleren.

"frykta" nok det. På A70 følger det med to forlengningskabler med motstand for å justere hastigheten fra 2000 rpm til 1600. Disse er nå koblet parallelt etter forgreninga.

Tenkte jeg skulle prøve å koble dem i serie før forgreninga for å se om det senker hastigheten mer :)

Du får gi tilbakemelding på hvordan det fungerer. Skal du koble motstanden fra når du kobler viftene i serie?

Seriekobling av vifter fungerer skjeldent veldig bra. Ike bli overasket dersom den ene vifta "dominerer" og spinner mye raskere enn den andre. Eller enda verre, at den ene vifta ikke går i det hele tatt.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Gikk så det suste! :D At jeg ikke tenkte på det før er en annen sak.

Viftene går nå på 1000rpm begge to.

Legger ved tegning av slik det er nå:

post-220847-0-24804300-1303673249_thumb.jpg

Før var "motstandskablene" en på hver av grenene i forgreningen, altså en til hver av viftene.

God norsk og sikkert gode faguttrykk. Får ikke hjelpe. Rask klipp og lim og greier, men saken er løst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...