Muffinman Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Før jeg begynner, jeg har ingen erfaring med Linux fra før. Ok, her er utfordringen jeg tenker bryne meg litt på (forhåpentligvis med hjelp fra forumbrukerene ) : Har pr. i dag en filserver som kjører WinXP på et Asus P4C800 Deluxe hovedkort, P4 Northwood 1.6gh cpu, 1 GB ram. OS kjøres på et raid 1 bestående av 2x200 disker på den innebygde Promise 378 kontrolleren på hovedkortet. Ellers står det en haug med disker fra 200 til 2000GB tilkoblet. Jeg kunne tenkt meg å kjøre Linux på dette oppsettet. Diskene som står i er formatert med NTFS, og inneholder filer som ikke kan slettes eller flyttes så det nye os`et må støtte dette filsystemet. Unntaket er raidet hvor os skal installeres, der kan innholdet slettes helt før installasjon. Videre er det behov for fjernstyring via lan, en torrentklient og ellers simpel fildeling over lokalnett. Merker meg at jeg må inn med en driver under installasjon for at Windows skal gjenkjenne raid`et så jeg får installert. Det betyr muligens at det trengs en driver til linux for det samme også? Noen som har tanker om dette er gjennomførbart på en enkel måte? EDIT: Typo Endret 22. april 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
HawP Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 - For OS raid; det kan være at "Promise-raidet" på ditt HK er et av de som er støttet "out of the box", men hvis ikke har du alltids mulighet for software-raid som er veldig fleksibelt (og Promise kontrolleren på hovedkortet er mest sannsynlig software-basert den også, er bare oppsett/konfigurering som er "hardware" - aka. "fakeraid"). - NTFS er støttet i Linux, de fleste distro'er bruker nok en driver som heter ntfs-3g for å i praksis få skrivemuligheter (finnes også et alternativ, men husker ikke hva den heter) - Fjernstyring; vnc og ssh er muligheter. - Fildeling: Samba. Sjekk f.eks. ut openSuse, der kan du sette opp og installere OS direkte på raid (mulig andre distro'er også kan det), du kan har Yast til det meste av administrering (både GUI og "tekst-versjon" for konsoll), inkl. oppsett av Samba server. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 For meg er det viktig at valget av distro faller på det desidert mest nybegynnervennlige, slik at jeg ikke gjør irreversible feil valg under installasjonen og må ta hele skiten på nytt igjen - om det i det hele tatt er en aktuell problemstilling da. Som nevnt, jeg vet kan ingen ting om linux og regner med å måtte lese meg opp en hel del for å komme i mål med dette men jeg håper å få nok input her til å kanskje kunne velge linux og prøve meg med en installasjon allerede i kveld. Opensuse skal sjekkes ut, takk for input! Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg kunne tenkt meg å kjøre Linux på dette oppsettet. Diskene som står i er formatert med NTFS, og inneholder filer som ikke kan slettes eller flyttes så den nye os`et må støtte dette filsystemet. Selv om dette er gjeenomførbart, så er det en dårlig ide. Å bruke et ikke-native filsystem på et os (uansett hvilket os) vil alltid ha ulemper, alt fra dårligere ytelse, til manglende verktøy for vedlikehold, backup eller data recovery. Skaff deg disker nok til å ta backup av dataene du har, og installer på en ordentlig måte. Videre er det behov for fjernstyring via lan, en torrentklient og ellers simpel fildeling over lokalnett. Alt dette finnes. Merker meg at jeg må inn med en driver under installasjon for at Windows skal gjenkjenne raid`et så jeg får installert. Det betyr muligens at det trengs en driver til linux for det samme også? Det høres ut som om du kjører Fakeraid. Det anbefales ikke, selv om det virker. Kjør software-basert raid istedet, da slipper du å henge med hodet den dagen hardwaren din går i stykker. Noen som har tanker om dette er gjennomførbart på en enkel måte? Mulig å gjennomføre? Ja, som en øvelse i ekstremsport. Enkelt? Nei. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Som nevnt i post #1, os blir liggende på disker som kan slettes ned i forkant slik at native filsystem kan brukes der. Videre er tanken å koble fra alle de andre diskene under installasjon, og koble dem til igjen når os er ferdig installert, og forhåpentligvis blir de da gjenkjent om os`et støtter NTFS. OS kan med andre ord fint kjøre på native filsystem. Er dette virkelig så problematisk? De andre diskene kan forresten fint slettes ned og settes opp med annet filsystem, men pga plasshensyn kan jeg ikke gjøre det med alle på en gang. En og en av gangen med flytting av filer mellom hver gang vil gå. OS må selvfølgelig være installert i forkant. I mitt hode blir det forresten feil å bruke masse penger på å kjøpe disker jeg kun vil få bruk for til å kunne installere et "gratis" os... Endret 22. april 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Last ned Ubuntu (desktop utgaven). Utrolig mye dokumentasjon og et stor miljø som gjør ting enkelt. Ubuntu har også ntfs-3g driveren ferdig installert. Som remote torrent klient har du et par valg hvis du ikke vil remote styre servern hver gang du vil legge til en torrent: Deluge, Transmission og torrentflux. For å fjernstyre serveren kan du bland annet bruke FreeNX eller VNC , FreeNX er å foretrekke. Lykke til! :-) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Eller selvsagt rtorrent, som er super. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Videre er tanken å koble fra alle de andre diskene under installasjon, og koble dem til igjen når os er ferdig installert, og forhåpentligvis blir de da gjenkjent om os`et støtter NTFS. OS kan med andre ord fint kjøre på native filsystem. Er dette virkelig så problematisk? Neida. Det han tenker på er om du fortsetter å ha NTFS på "lagringsdiskene" og maskinen restartes ukontrollert (f.eks. strømbrudd) så har ikke Linux/GNU "all verdens" gode verktøy for å evt. reparere problemer med ntfs filstrukturen. De andre diskene kan forresten fint slettes ned og settes opp med annet filsystem, men pga plasshensyn kan jeg ikke gjøre det med alle på en gang. En og en av gangen med flytting av filer mellom hver gang vil gå. OS må selvfølgelig være installert i forkant. Ikke noe problem. I mitt hode blir det forresten feil å bruke masse penger på å kjøpe disker jeg kun vil få bruk for til å kunne installere et "gratis" os... Dessverre finnes det ingen filsystemer som egner seg tilnærmet like godt med Linux som med Windows (muligens bortsett fra fat32, men begrensingen på 4GB filer gjør det ikke lenger så praktisk), så derfor er som regel beste løsning å konvertere filsystemene til noe som egner seg godt med valgt OS. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Ok, masse god info her Ser problematikken i å kjøre fakeraid på os-diskene. Har jeg forstått det riktig at Opensuse (+eventuelle andre distroer) kan installeres på et software raid 1 array? Snedige greier i så fall... EDIT: Eller installeres det på enkel disk først og settes opp med raid etter fullført installasjon? Endret 22. april 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jada, med et verktøy som heter mdadm kan vel boritmot alle distroer kjøre software raid. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Ser problematikken i å kjøre fakeraid på os-diskene. Har jeg forstått det riktig at Opensuse (+eventuelle andre distroer) kan installeres på et software raid 1 array? Snedige greier i så fall... EDIT: Eller installeres det på enkel disk først og settes opp med raid etter fullført installasjon? Uten at jeg får sjekka nå, så mener jeg å huske at iallefall openSuse kan installeres direkte på raid 1. Og hvis jeg ikke husker helt feil velger du bare å definere/opprette et raid under installasjonen, som du så angir at du vil ha / (root i filsystemet) på og velger et filsystem for det. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Takk for svar folkens, da blir det å bruke tid på lå lese seg opp litt før jeg setter i gang. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Angående NTFS på disker så har jeg opplevd en del dårligere ytelse med det enn på ext(4 i dette tilfellet). Blant annet når det gjelder opprettelse av "hard links" med rsync i forbindelse med et backup-program. Et "snapshot" som kunne ta 10-15 min på NTFS gikk på to minutter med ext4 (uten store endringer mellom hver gang). Er da snakk om i overkant av tjue tusen store og små filer. Ellers har jeg en ekstern disk med NTFS i tillegg og til helt vanlig bruk så merker jeg ikke store forskjeller så det kommer jo litt an på bruksområder. I tillegg kan det, som andre nevner, være betryggende å vite at det finnes gode verktøy nå det skulle oppstå en feil Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Ubuntu er best for nybegynnere. For ditt behov kan du finne ferdig oppsatt ubuntu CD fra turnkey: http://www.turnkeylinux.org/ f.eks. denne: http://www.turnkeylinux.org/torrentserver Ta gjerne en titt på signaturen min. Hvis du er ny med GNU/Linux trenger det ikke være dumt å starte med full desktop på serveren din. Som andre sier, gå over til linuxbasert filsystem, typisk ext4. Bruk også software raid, så er du ikke avhengig av kontrolleren på hovedkortet. Ubuntu (og Debian) støtter installering på software raid: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/advanced-installation.html Endret 23. april 2011 av Del Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Ting skjer ikke så raskt her i gården pga en svært travel hverdag, men jeg har bestemt meg for å gi Turnkey`s torrentserver et forsøk. Holder på å kopiere ut filer til hver eneste "krok" i huset for å få frigjort plass til installasjonen uten å miste noe. Ønsker å kjøre software raid 1 for os`et. Dessverre ser det ut som ender opp med kun en disk å installere på i første omgang. Spørsmålet blir da om det går an å installere på en singel disk i første omgang, for å kunne legge til en til når den blir ledig og bygge raidet da? Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Det enkleste er nok å sette opp Raid under installasjon. Dessverre er ikke software raid på Ext4 spesielt brukervennlig. Når det nye filsystemet btrfs kommer for fullt utover høsten blir det du spør etter nesten trivielt å gjøre. Du kan forsøke å lese deg opp på mdadm og hvordan den brukes. Du finner mye informasjon rundt på nettet, her har du et godt sted å starte: https://raid.wiki.kernel.org/index.php/Linux_Raid Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Takk for svar. Ser at Linux har enorme muligheter, men nybegynnervennligheten (les:for en som er oppflasket på M$) er ikke like god på alle områder. Får finne tid til å få på plass den mest grunnleggende kunskapen før jeg går i gang. Samt å vri hjernen for å finne ut hvordan jeg skal få frigjort en disk til før installasjon...EDIT: Heller mot å installere på en enkel disk, få over filene i serveren med "riktig" filsystem og ved en senere anledning koble fra lagringsdiskene og reinstallere med raid1. Endret 25. juni 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
HawP Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Det er mulig å lage et raid1 med kun én disk (blir da et såkalt "degraded array") og installere på det, så kan du legge til disk nr. 2 seinere. Men dette arrayet må nok i såfall lages manuelt før installasjonen, for om installasjonsrutinene for de forskjellige distro'ene håndterer den framgangsmåten (som jo er litt uvanlig) tviler jeg litt på. Endret 25. juni 2011 av HawP Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Det kan faktisk være en løsning. Så snart jeg får kopiert inn data på lagringsdiskene vil jeg faktisk ha en hel haug disker ledig. Skal prøves! Lenke til kommentar
HawP Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Pass på at du da velger å installere på md-devicen du opprettet (f.eks. /dev/md0), installasjonsrutinen bør oppdage den selv om du laget den på forhånd. Software-raid i Linux (md device) fungerer nemlig slik at når du lager et raid så får du en ekstra device (/dev/mdX) som er raidet. Det som kanskje kan være litt forvirrende er at diskene eller partisjonene (devicene) som ble brukt til å lage raidet fortsatt også "er der" og vil "synes". Derfor synes jeg det er mer oversiktlig å bruke partisjoner som jeg "merker" som type "fd" (raid autodetect) til raid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå