Gå til innhold

[Løst] Top 10 liste over linux spill for opensuse og ubuntu

Anbefalte innlegg

Lbreakout2 Er vel også et spill som kan være greit å prøve. Hvis du tenker på helt enkle spill da.

Ellers kan du jo se om du får installert IcyTower igjennom Wine. IcyTower er forresten et enkelt og helt kurrant spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som flere her ikke kommer med bedre råd.

Så muligens det å kjøpe CrossOver Linux Professional kan få linux til større høyder.

For meg syns jeg dette lingner ut som en WineHQ programvare bare mere rettet mot spill.

Hadde man klart crysis eller Call of Duty: Black Ops med en slik løsning?

Hva tror dere?

Quake 3 Arena og Nexuiz er fine spill de.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har i grunnen kommet til konklusjonen at Xboxen gjør nytten når jeg skal spille, så kan jeg bruke linux fulltid uten å irritere meg over spill jeg ikke får til å virke.

Forøvrig er Transport Tycoon Deluxe (openttd), Age of Empires II og Warcraft III (gjennom wine), og minecraft de to eneste spillene jeg har på "spillmaskinen" min. Tviler på at den trenger hardwareoppgradering de nærmeste årene :)

LMH1 - cedega (tidligere WineX) er en betalversjon av Wine som retter seg spesielt mot spill.

Lenke til kommentar

Programmer (inkl. spill) bruker ikke mer resurser enn de trenger. Siden pc spill utvikles til Windows, så er det plattformen man bør kjøre på skal man spille på pc. Spill som er tilgjengelig på linux er (dessverre) av den enklere eller eldre sorten, slik at dagens moderne hardware har langt mere krefter enn hva som er nødvendig. Ønsker du å få bedre grafikk o.l. på de spillene som finnes for linux, så må du nok se om du finner modder, texture packs osv. Men tror ikke det er så mange av de, om noen.

Skal du utnytte hardwaren din mest mulig så må du også ha nye spill som krever/drar nytte av den, men da blir også Windows det beste valget. Skal man holde seg til linux så må man da kjøre disse spillene via Wine (og avartene som f.eks Cedega), med den ytelses straffen og andre problemer det kan medføre.

Lenke til kommentar

Programmer (inkl. spill) bruker ikke mer resurser enn de trenger. Siden pc spill utvikles til Windows, så er det plattformen man bør kjøre på skal man spille på pc. Spill som er tilgjengelig på linux er (dessverre) av den enklere eller eldre sorten, slik at dagens moderne hardware har langt mere krefter enn hva som er nødvendig. Ønsker du å få bedre grafikk o.l. på de spillene som finnes for linux, så må du nok se om du finner modder, texture packs osv. Men tror ikke det er så mange av de, om noen.

Takk for dine råd.

Du har sikkert rett på dagens tidpunkt desverre.

Og jeg tror mye av grunnene til det er både oss brukerene og microsoft.

Nå skal jeg ikke påstå jeg er noe linux nerd heller, men nå foretrekker jeg distribusjon fremfor manual installasjon og alikevell kan man si at windows ikke har store spill heller hvis man ikke installerer ting manuelt.

Hvordan kan vi linuxbrukere fremheve spilling altså slik at spill blir mere prioritert i fremtiden. Siden de spillene som finnes til linux er jo helt greie, men alikevell ganske så like som quake 4, Counter strike 1.6 etc i grafikkmonitor.

Har noen en råd her?

Selv kunne jeg håpet på en Spill bundles, slik man manuelt slipper å velge flere spill.

De fleste av oss som spiller på linux, pleier å ha flere spill.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at det er få spill til Linux er nok fordi markedet er forsvinnende lite, og det er vanskelig å rettferdiggjøre utvikling- og vedlikeholdskostnadene til en Linux versjon rent økonomisk.

Det er lite fordi folk ikke gidder å bruke tid på og sette opp spillene.

Og fordi flere foretrekker DX 11 isteden for OpenGL 4?

Lenke til kommentar

Og jeg tror mye av grunnene til det er både oss brukerene og microsoft.

Vet ikke hvor mye MS har skyld i dette. De utvikler directx som er en del av "problemet", men nå er det spillutviklerne som velger å bruke directx og kun fokusere på windows i stedet for multiplattform. For oss forbrukere så gjelder det å etterspørre "mer moderne" spill til linux, slik at de som sitter på pengesekken vurderer som lønnsomt.

nå foretrekker jeg distribusjon fremfor manual installasjon og alikevell kan man si at windows ikke har store spill heller hvis man ikke installerer ting manuelt.

Regner med du tenker på spill som følger med i pakkebrønnen(e)? For distribusjon og manuell installasjon er to vidt forskjellige ting. Du har rett i at de spillene som følger med Windows ikke er mye å skryte av. Linux distribusjonene er ikke begrenset til den programvaren som ligger i pakkebrønnene, så hvis linux kompatible spill blir lansert så er det ikke noe i veien for å installere de utenfor pakkebehandleren, og da blir det ikke veldig forskjellige fra Windows.

Hvordan kan vi linuxbrukere fremheve spilling altså slik at spill blir mere prioritert i fremtiden. Siden de spillene som finnes til linux er jo helt greie, men alikevell ganske så like som quake 4, Counter strike 1.6 etc i grafikkmonitor.
Som nevnt over, stemme med lommeboka (dvs kjøpe de spillene er linux kompatible) og etterspørre flere linux kompatible spill fra utgiverne/utviklerne. Steam har kommet til Mac, som bør gjøre at skrittet over til linux blir noe mindre enn rett i fra windows (etter hva jeg forstår). Men en linux kompatible steam klient er vel kun på rykte stadiet ennå, og her vel vært der en god stund. Men selv om klienten kjører native på linux, så gjenstår det at spillene som blir solgt/distribuert via steam også gjør det.

Man kan også lure på om Wine er en fordel eller hinder for å få linux kompatible spill. Så lenge Wine fungerer (minimum) greit nok, hvorfor skal utvikler bruke tid på å utvikle for linux når Wine løser problemet?

Nå er ikke grafikk alt, se f.eks. på Minecraft. Nytt med "elendig" grafikk, men meget populært. Spillbarhet er mye viktigere enn god grafikk.

Selv kunne jeg håpet på en Spill bundles, slik man manuelt slipper å velge flere spill.

For ting som ligger i en pakkebrønn så er det en smal sak å installere mange ting på en gang. Enten ved å huke av flere pakker/bokser med en gang, eller å oppgi alle pakkene på en gang via terminalen. For spill som er utenfor pakkebehandleren så blir det nok ikke like lett, da det er mange forskjellige utgivere/utviklere bak de forskjellige spillene, og de samarbeider nødvendigvis ikke. Og selv om en utgiver har mange spill, så er det ikke ofte jeg har sett at de blir utgitt samlet, og når det skjer så er det gjerne eldre titler (og det har jeg ikke inntrykk av at du er på jakt etter). Så du må nok belage deg på å installere ett og ett spill, i den grad du finner linux kompatible spill. Og hvis de ikke kommer som deb/rpm filer så må du nok lære deg å installere (og evt. kompilere) slik filene kommer. Er nok ikke så mange snarveier du kan ta.

Det er lite fordi folk ikke gidder å bruke tid på og sette opp spillene.

Kommer spillene som rpm eller deb filer så er det kun å (dobbelt)klikke på fila og trykke på en knapp eller to. Blir ikke noe verre enn i windows.

Og fordi flere foretrekker DX 11 isteden for OpenGL 4?

For det store flertall så tviler jeg på at de vet eller merker forskjellen. Dette er mer ett tema for utviklere.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...