Vampyro Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Heisann folkens. Jeg har et lite problem med min Nissan Primera P11, 1.6 100hk. Parkerte bilen min i forgårs og lot den stå i noen timer. Når jeg kom ut og skulle kjøre den var den helt død. Tilogmed sentrallåsen virket ikke. Voltmeteret viste at det var 0,24V på batteriet. Mistenkte jo først batteriet. Men startet bilen opp med startkabler i går og ladet det. Og lot den stå i ca 2.5 time. Da var batteriet tomt igjen. Nå var det 2V. Startet med startkabler igjen og ladet det skikkelig opp. Men denne gangen for å teste om det var batteriet som ladet seg selv ut koblet jeg av minuspolen og lot batteriet stå sånn over natten. Og da er det fortsatt fulladet. Hva er det som kan ha gått galt da? Som gjør at batteriet tappes på 2.5 time? Samme dag som problemet oppstod fikk jeg og noen bankelyder fra forstillingen. Høres nesten ut som at jeg har punktert. Ulyden øker når jeg kjører fortere og forsvinner når jeg bremser. Kan det ha løsnet noe der som og gjør at batteriet tappes? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg mener på at det er batteriet som er gått i stykker. Kan ikke skjønne noe annet. Et batteri skal aldri tappes så mye at det er nede på 0.24V! Ville nok kjøpt et nytt batteri og pass på å lade det fult før du bruker det Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Jeg mener på at det er batteriet som er gått i stykker. Kan ikke skjønne noe annet. Et batteri skal aldri tappes så mye at det er nede på 0.24V! Ville nok kjøpt et nytt batteri og pass på å lade det fult før du bruker det Men hvis det er batteriet. Hvorfor tappes det ikke når jeg har tatt av ledningen til minuspolen? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Hvis et batteri er dårlig har det høyt spenningsfall selv om det ikke er koblet til. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Hvis et batteri er dårlig har det høyt spenningsfall selv om det ikke er koblet til. Men når det ikke er koblet til blir det ikke noe spenningsfall. I natt var det ikke koblet til og da var det fortsatt på over 12V i morges. Men når det er koblet til faller spenningen til omtrent 0 på ett par timer. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Hø? Det var merkelig ! Da kan det se ut som er koblet til noe som trekker skikkelig med strøm eller noe sånt. Aldri hørt om det jeg. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Ikke sant? Har ikke noe ekstrautstyr koblet til bilen heller. Dymamo lader og batteriet bra. I tillegg så er det jo et sånt hull man kan se i på batteriet og hvis det er grønt der er det OK. Og det er grønt nedi der. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Betteriproblem: Antaglig kortslutning et eller annet sted slik at batteriet tappes. Her må du måle deg frem på de forskjellige kretsene mens batteriet er satt inn og alt er slått av. Bankelyd: Denne må du få sjekket opp snarest for å unngå større og dyrere skade og i verste fall ulykke. Start med å sjekke bremsene for løse deler. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Om den klarer å tappe et fulladet batteri på to timer, så er det en strøm på ca. 30A, noe som er ganske mye. Det er faktisk så mye at i de aller fleste tilfeller er det en sikring som brenner av om det er tilfelle (her sitter man da igjen med ting som f.eks varmetråder i bakrute, startmotor, generator, vindusviskere, osv. altså ting som bruker virkelig mye strøm). Det skulle vel være nok til at om du kobler batteriet til fulladet, så burde du etter noen minutter kunne kjenne varme på det som evt. tapper det. (Det er ingen problem å få 0V over batteriet, bare det står en belastning tilkoblet. Setter man en lyspære på et tomt batteri vil det bli 0V over det, selv om det holder 10V uten belastning) Endret 22. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Antaglig kortslutning et eller annet sted slik at batteriet tappes. Tenkte også litt på det, men kan vel ikke være det ? Er det ikke en sikring som ville røket da ? Lenke til kommentar
Persn Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Antaglig kortslutning et eller annet sted slik at batteriet tappes. Tenkte også litt på det, men kan vel ikke være det ? Er det ikke en sikring som ville røket da ? Joooo, mest sannsynlig, jeg hadde det samme problemet på Volvo 460 engang at batteriet ble tappa på veldig kort tid når den sto tilkobla bilen, men ble ikke tappa når den var avkobla. Jeg fant en gåen sikring inni panelet under rattet som ble bytta, og problemet forsvant. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Å lade et tomt bilbatteri (blybatteri) helt opp tar over 10 timer. Mest sansynlig er batteriet ødelagt. Du kan da tilsynelatende få ladet det opp men så fort du belaster det så synker spenninga med en gang. -Sjekk ladespenninga. (Skal være ca. 14,4V) -Lad batteriet i 10 timer og mål spenninga mens du belaster det. F.eks. med fjernlysa. Faller spenninga da under 12V er det garantert ødelagt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Du kan ha en defekt diode i generatoren, da vil det gå strøm fra batteriet inn på viklingene og du vil nok kunne kjenne den blir varm. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 23. april 2011 Forfatter Del Skrevet 23. april 2011 Takk for mange hjelpsomme svar. Skal se om jeg får testet litt. Ang bankelydene så kjører jeg bilen til verksted på tirsdag. Så får jeg de til å se på det med batteriet sammtidig. De skal vel og ha noen greier til å teste om batteriet er ødelagt eller om det er noe annet som trekker strøm? Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Har vært ute og målt igjen nå. Nå har batteriet ståt avkoblet siden torsdag kveld. Og da viste det 12.68V. I dag viste det fortsatt 12,68V. Når jeg koblet til minusledningen igjen sank spenningen til 12.40. Slo på langlysene som noen foreslo og da sank spenningen til 11.78. Og ble liggende der. Når jeg etterpå slo de av gikk spenningen opp til 12.39/12.40V Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Da vil jeg nok tro at batteriet er dårlig. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Da har jeg vært hos bilmekaniker. Og feilen med strømmen var at sensoren som skal slå av kupelyset når døren er igjen har sviktet. Så det slår seg ikke av. Er ikke så lett å se at det er på i fullt dagslys heller. Og dunkelyden var at dekkene omtrent ikke var skrudd fast. Kjøpte nye sommerdekk på mandag og de ble satt på hos dekkforhandleren. Så de har omtrent ikke skrudd boltene inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå