Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny stasjonær pc - gaming og sport.

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips til valg av komponenter til en ny pc. Tenkte jeg skulle bygge selv og har for vane av å kjøpe dyrere og bedre enn det jeg egentlig trenger.

Av spill vil det være BF3 og COD det vil gå mest i.

Kommer til å se MYE sport, spesielt fotball via tv2sumo, max og viaplay.

Har også lyst på mulighetene til å spille 3D spill eller se filmer i 3D, men spørs hvor mye mer jeg må legge i det.

Prisklasse: Prisen avhenger helt av hva jeg trenger:p

Noen som kan hjelpe til?:)

Endret av Hanssiii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg trur vel at dersom du skal legge lista på noe her så må det være i forhold til BF3. Vet ikke om det er lansert noen minstekrav til dette enda, men du kan vel tenke at dersom maskinen di takler dette så vil det takle alle de andre tingene du også nevner.

Når det så gjelder BF3 så regner jeg med at det kommer til å kreve litt av PCen, men så er det jo slik at man ofte kan velge hva slags instillinger man vil ha. Vent og se hva slags anbefalte specs de lanserer til dette er mitt råd.

Eller gjør som jeg :) garder deg med skikkelige specs.....må bytte skjermkort, men eller så trur jeg specsa mine skal holde :)

Endret av Brede_Skapstroppen
Lenke til kommentar

forskjellen mellom en I-7 2600 og en I-7 970 er kort forklart at 2600 er siste generasjon. 2600 benytter en annen socket på hovedkortet enn feks 930. Med dette følger da brikkesett - og arkitektur forøvrig. Tror nok ikke ytelsesforskjellene er så knakende store.

nå betalte jo jeg bare for minne, prosessor, hk, men + det skjermkortet som du har valgt så kommer jeg opp i ca 10 000.

du kan lett kutte av 1000-lapper på oppsettet ditt, men må ta det litt senere - kjærringen maser om at vi må hente ungene. :)

Lenke til kommentar

Oppfatter det jo som om du er ute etter et rimelig alternativ som passer til spill som kommer.

Vil valgt meg et oppsett med disse generelle specsa. Det er fullt mulig å bygge seg en meget kapabel pc for 15 000 for å si det slik.

Regenr med at du kanskje både har skjerm, tastatur og mus som du kan bruke, kanskje til og med kabinett og PSU - dette må du jo sjekke....og fokuserer derfor på hva som er mest sentralt.

Hovedkort - 1155, P67 kort

Prosessor - I5 2500 eller I7 2600, forskjellene på disse er minimal i forhold til spill og ytelse

Minne - 1333 Mhz eller 1600 Mhz, ingen stor ytelsesforskjell, må passe med HK, 4-8 gig, kjøp de i 2x brikker slik at du har 2 spor til evt senere oppgradering.

Skjermkort - satser på et GTX570 eller 580 selv. Mye ytelse for pengene, relativt dyre, men billigere enn å oppgradere om 6 måneder fordi det ikke holder mål :)

PSU - 600 watt eller mer. gir rom for litt forskjellig utstyr samt at det tar høyde for skjermkortene over.

Kabinett - her må man bare passe på at det er plass til både skjerkort og Hovedkort. ATX er som regel ATX, men enkelte skjermkort begynner å bli fryktelig lange og passer ikke i alle kabinett.

Operativsystem - Win 7 64bit

Harddisk - ville kjøpt en liten SSD og en større vanlig disk. 40-128 Gb SSD og 2Tb vanlig.

Dersom du leker deg litt med disse forutsetningene på nett-butikkene så vil du finne ut at du kan få ganske mye for pengene. Med grunnlaget på skjermkort, minne, og prosessor som over så vil de fleste oppsett du klarer å lage gi en rimelig frisk gaming maskin.

Lenke til kommentar

Ang prosessor så ville jeg valgt dem som har K på slutten i beskrivelsen. Det betyr at dem er ikke låst og du kan overklokke dem...noe som er utrolig enkelt med dem nye hovedkortene...et klikk og hovedkortet klokker opp automatisk og trygt. Det er en av fordelene med 1155 serien :)

Nesten samme pris så er verdt det.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Tusen takk :)

Skal ha ny skjerm og, tenkte da en 120Hz, nærmere bestemt denne.

Kabinett trenger jeg også.

Kunne tenkt meg minimum 8GB ram og en SSD på 120 GB.

Har lest flere steder her at man bør vente til juli før man kjøper noe nytt nå, hva er det som kommer?:p

Lenke til kommentar

Kommer ingenting av betydning før rundt JUL. Kjøp en i5-2500k (1600kr), 2x4GB Corsair xms3 1600mhz ram (600+ kr), et hovedkort til 1000-1400kr (P67-serie), en ssd, en spinpoint F3 lagrings-/spilldisk og kanskje vurder Fractal Design R3-kabinettet? Billig, stilrent, luftig og stille.

Lenke til kommentar

Ang. systemkrav for BF3 så er det vel en del rimelig gode antagelser ute å går. Det spekuleres i at den nye Frostbite2 spillmotoren blir bedre optimalisert enn 1.5-versjonen som brukes i BFBC2 og dermed vil kreve omlag like mye som BFBC2 gjør i dag.

En av mange antagelser.

Jeg tipper GTX570/580 evt. HD6970 vil være et trygt valg. Hvis du må kjøpe snart så kunne det kanskje vært en idé å gå for et system med mulighet for ytterligere ett skjermkort hvis det mot formodning skulle vise seg å være utilstrekkelig. Til opplysning så har jeg har pr. i dag en u-klokket i7 2600k samt et GTX570 referansekort og det kjører BFBC2 multiplayer på maks med ca. 70fps. minimum i 1920x1080.

AMD kommer antageligvis med sin 7xxx-serie om ikke så alt for lenge, men om det er så alt for mye å vente på vet jeg ikke.

Jeg tenker uansett litt i den retning at hvis det skulle vise seg at BF3 blir det nye Crysis for å si det sånn så vil det bli ramaskrik blant brukermassen. Det håper og tror jeg utviklerne har i bakhodet.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Kommer ingenting av betydning før rundt JUL. Kjøp en i5-2500k (1600kr), 2x4GB Corsair xms3 1600mhz ram (600+ kr), et hovedkort til 1000-1400kr (P67-serie), en ssd, en spinpoint F3 lagrings-/spilldisk og kanskje vurder Fractal Design R3-kabinettet? Billig, stilrent, luftig og stille.

Det som vel kommer i løpet av sommeren er et hovedkort som kombinerer fordelene med hhv "P"- og "H"-serien av hovedkort i 1155 socket. Husker ikke betegnelsen i farta, men det er ve slik at de da støtter både Hyperthreatding samt at de vil ha den avlastningsfunksjonen i forhold til grafikk-prosessering. (korriger meg hvis feil)

Tror derimot ikke at dette vil revolusjonere ytelsen i spill og video på noen måte

Endret av Brede_Skapstroppen
Lenke til kommentar

Eller bør jeg gå for to GTX 580 eller HD 6970?

To GTX 580 koster deg 7000 kr.

To HD 6970 koster deg 5000 kr.

Hva slags sammenligning er dette?

Tre HD 6950 koster deg rundt 6000 kr og vil parkere to GTX 580 i SLI for en tusing mindre.

Tre HD 6970 koster rundt 7500 kr og vil slå tre GTX 580 i SLI for prisen av to.

Lenke til kommentar

HD 6990 no contest. GTX 590 er omtrent 1.5x GTX 580, HD 6990 er i praksis 1.8x GTX 580

Har du noen kilder til dette... i de sammenlikningstestene jeg har sett så kommer de to kortene rimelig jevnt ut. Noen forskjeller på enkeltområder som er mer spesialisert, hvor begge har sine styrker og svakheter, men da må man se i forhold til behov.

Driver selv og vurderer forskjellige ny gfx-kort (mens jeg venter på skattepengene) og har ikke landet foreløpig på AMD eller Nvidia.

Jeg har rimelig god erfering med Nvidia, og siden de virkelig har fått skikk på driverne sine (med unntak) så heller jeg foreløpig dit. Dersom du har noen solide og uavhengige tester så er de hjertlig velkommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...