Mann1982 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Hei, jeg har vurdert å ta noe IT utdanning. Og det er sikkert høy marked etter IT folk. Men mye IT jobber og tekniske jobber fås gjort billig i India. Jeg lurer på derfor om er det lønnsomt for meg som lever i Norge å ta en IT utdanning? Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Ja, fordi mye av arbeidet som gjøres av informatikk folk her i norge er arbeid som ikke kan gjøres uten at man kan det norske språket. Mye kan gjøres med bare engelsk, ja, men ikke nok til at man vil gå arbeidsløs som informatiker i norge. Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Kan noen gi meg eksempler på det da? IT er et bredt område. Men for eksempel hva med webdesign, web utvikling, grafikk, programmering, automatisering? *automatisering er kanskje ikke et IT fag, men likevel er det et T fag. Endret 22. april 2011 av Olav88 Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Om du er dyktig og engasjert får du gjort mye ut av en IT-utdannelse, det gjelder generelt for alle tekniskrettede oppgaver innen IT-bransjen. Siden det er en kunnskapsbasert industri går det ikke helt an å generalisere om utbytte av alle IT-utdannelser. Det er ikke ett yrke der bransjen engasjerer seg så veldig mye om hvem du er om noen år, firmaene er opptatt hva du kan her og nå og hvor snart du kan begynne å jobbe hos dem om du har det de er på utkikk etter. Det er kunnskapsindustrien i ett nøtteskall, så man må bare stå på å gjøre sitt beste, så får man jobbe med det man vil omtrent. Vet ikke om det svarte helt på spørsmålet ditt men. Om du ser på stillingsannonser vil du se at veldig mange av stillingene er i små selskaper, og det er lite aktuelt for disse å handle utviklingtjenester fra utlandet da det blant annet er språkbarrierer som må overkommes. Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Vel det er noe av IT oppgaver som settes til Offshore (som heter på nynorsk), selv om du skulle jobbe i en bedrift der alt innen IT leveres fra India så trenger firmaet fremdeles noen i Norge som kan snakke med de i India og beskrive behovet. Det er behov for kloke IT hoder også i fremtiden. Behovet slutter ikke med Offshore og det slutter heller ikke med Cloud Computing. For din del - må det være noe du har interesse for og synes virker spennende. Om ikke er det som alt annet som ikke er spennende en dum fremtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå