Mad86 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Hei, jeg vil kjøpe ny PC etter sommerferien som skal være i prisklassen 20-30k. Men ikke unødvendig mye heller. Først tenker jeg på en rask SSD til OS, Vertex 3 er vel best/raskest? Jeg kjører for tiden raid0 på noen gamle raptor disker. Men jeg hører SATA-III SSD ikke fungerer så bra på raid 0 mhp GC. Burde jeg bry meg om raid0? Kjøper gjerne en ekstra SSD med høy largringskapasitet for et lavt støy nivå. CPU blir vel en standard: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K Hovedkortet kan diskuteres. Jeg vil gjerne leke meg med 3D briller (nVidia?) vil ASUS P8P67 B3, Socket-1155 være uaktuell hvis den er optimalisert for Crossfire (ATI?). GPU, gjerne 2-way, 3-way eller 4-way. "Diablo 3" og annet. Spørs på om jeg går for nVidia (GTX 590) eller AMD (HD 6990). Unødvendig mange GPU for bare 5% mer ytelse vil jeg helst droppe. Kansje gå ned et hakk til 580 eller 6980 for 4-way/3-way. Minne tenker jeg på Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB. Disse skal ha CL7 og vil så være raskest i 1600 klassen? Og de kommer som 3-kanals. Støtter ASUS P8P67 dette, eller skal jeg gå for 2-kanals x2 eller et annet hovedkort? CPU kjøling, H70 er vel best? evnt noe annet med peltier. Vil gjerne ha lav støy nivå. Resten: PSU høy effekt og lavt støy nivå, kabinett, blu-ray spiller/brenner. Kabniett burde være minst mulig klumpete og nok plass for at det ikke skal bli for varm der inne. Skjerm: BenQ 23,6" LED XL2410T? skal vist ha lav(est) responstid og mulighet for 3D (120Hz). Jeg er opptatt av høy PPI, men får vel nesten aldri over 100 :/ Noen forslag til endringer? Lenke til kommentar
hursay Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Det er nok det beste oppsettet til 3D på sandybridge. Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 (endret) litt av res på det bildet. Vil 1x 590 være bedre/billigere enn 2/3-way 580? Hvorfor er Samsung 22" synchmaster bedre en BenQ? Corsair SSD perf3 series > Vertex 3? Hvorfor CL9 brikke når det finnes CL7? Endret 21. april 2011 av Mad86 Lenke til kommentar
hursay Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) litt av res på det bildet. Vil 1x 590 være bedre/billigere enn 2/3-way 580? Hvorfor er Samsung 22" synchmaster bedre en BenQ? Corsair SSD perf3 series > Vertex 3? Hvorfor CL9 brikke når det finnes CL7? Jeg valgte GTX590 framfor AMD Radeon på grunn av at Nvidia har en mye bedre 3D løsning. Nei det var litt dårlig komponent valg velg heller en sånn Nvidia 3dD pakke på komplett. Den SSDen var den raskeste de hadde på komplett. Siden timing nesten ikke har noe og si på intel, høy mhz er way to go på Intel. Endret 22. april 2011 av hursay Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Her står det quad, men det er jo bare 2 PCIe slots. Hvordan får du plass til 4 stk her? vil 2 stk være på x1 da? fortsatt interrestert i i høre om hvilket minne jeg burde ha, jeg tenker på Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB med CL7. 4 brikker ( 8GB ) koster rundt 1300kr. Vil H70 CPU kjøler passe i de fleste midi towers? Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) SB støtter ikke triple channel. 2 580 > 1 590 4 580 > 2 590 (med unntak av pris), 590 er billigere per GPU men 2 580'er gir bedre performance. 6990 > 590 hvis du ikke tenker så mye på støy. Hvis du vil ha 3 way AMD kan du alltid kjøpe 1 6990 + 6970. Ja H70 vil passe i de fleste midi tower kabinetter. Intel foretrekker raskt minne (høy frekvens) over lave timings, derfor rask CL9 > treger CL7. H70 støyer litt men ikke så veldig mye, værtfall ikke hvis du setter på spenningsreguleringen som følger med slik at viftene går på 1600 RPM i stedet, men du kan få nesten like gode resultater med en Noctua NH-D14 som skal være litt stillere, men den er MEGAsvær. Men min opplevelse med H70 har vært at den kjøler bra til et støynivå som jeg kan leve med ganske enkelt. (H70 støyer ikke mest i pcen min når jeg setter på alle viftene til maks for å si det sånn) Håper det hjalp litt værtfall Endret 22. april 2011 av johnandre93 Lenke til kommentar
Mad86 Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 det er jo bare tull å fanteri å kalle et kort med 2 kjerner for "2-way SLI". 2-way 590 skal i teorien da være lik 4-way 580 Men det finnes altså ikke noe som er da 4-way (fire kort) 590 (8 kjerner) 1600Mhz på minnet er jo kjapt. og enda kjappere med CL7. Burde jeg gå til 2000Mhz CL9 da?`trodde alt over 1600 var bare tull. Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Nei quad SLI 590 (er 4 GPUer, men ville ikke kalt et 590 for SLI :>) er ikke det samme som 4-way 580. 590 er klokket ned med hensyn til varme og strømforbruk. Tror også det var noe med PCI interfacen eller noe, det er i det minste klokket ned en god del som resulterer i en del ytelsestap mot 2 580'er. Lenke til kommentar
haakonmt Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Det ser jo ut som du har svært god greie på dette, så jeg skriver mest dette innlegget litt som en bekreftelse på det du allerede har funnet ut. GTX 590 har forresten en egen "PCIE dual x16 Bridge chip", eller sli-bro som vi ville kalt det, på selve kortet, som får de to GPU-ene til å samkjøre. Derfor kan de kalle det sli. Sleipt? Veldig, men sånn er det nå. Forøvrig mitt forslag til pc: Kabinett: Her kan du velge en del selv, men jeg ville valgt ett av Corsair sine (700D eller 800D), eller ett fra Fractals Define-serie. Alle disse scorer veldig bra i tester, og har gode løsninger til det meste. Cpu: Ingen tvil, her er det sandy bridge som gjelder, og da enten i7-2500k eller i7-2600k som du har valgt deg. Hovedkort: Egentlig ikke så viktig, så lenge du velger et som er laget av en kjent fabrikant, de største har rimelig lik ytelse. Jeg har en liten forkjærlighet for Gigabyte, men har hørt at Asus har mange bra P67-hovedkort. Husk å velg et som har alle de egenskapene du trenger/har lyst på, og at det er revisjon 3, så du slipper chipset-buggen. Skjermkort: Folk sier GTX590, men skal du først dra den helt ut, så ville jeg heller anbefalt 2stk GTX580, som gir bedre ytelse. Det er verdt de to ekstra slottene i hovedkortet det tar. Lydkort: Trenger du ikke, så lenge du ikke er audiofil. Kjøler: H70 er nok et meget godt valg her, ikke mer å si. SSD: Enig med deg her også, hvis du får tak i Vertex 3, skal den være den raskeste på markedet for øyeblikket. Lagring: Jeg sliter litt med å anbefale Caviar green, da den visstnok blir skikkelig treig til tider pga miljømoduser (dvale), lav rpm osv. Gå heller for Black-serien, selv om du kanskje må litt opp i pris. Selv om OS-et kjører fra SSD, så trenger du ikke å velge det dårligste til resten. Minne: Godt valg, alt over 1600MHz yter noenlunde likt, timings har ekstremt lite å si. Hvis du bare skal spille trenger du heller ikke mer en 4GB, selv om 8GB jo er en god investering for fremtiden selvsagt. Strømforsyning: Her er det også de store selskapene som teller. Corsair, Seasonic (som faktisk lager mange av Corsairs strømforsyninger), Antec eller Silverstone. 1000w skulle holde, mer hvis du planlegger langt fram. Skjerm: Ærlig talt har jeg ikke så mange erfaringer med forskjellige skjermer, bortsett fra at jeg er SVÆRT fornøyd med min BenQ G2420HDBL. Har hørt at den har litt høy responstid og andre pirkefeil, og den støtter ikke 3D, så den du fant selv er nok et enda bedre valg. Håper jeg også kunne bidra med litt Endret 22. april 2011 av haakonmt Lenke til kommentar
hursay Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 men det med et lydkort er viktig når man kjører full surround slik at det ikke oppstår hakking mellom bytte av høytaler, etter som man snur seg rundt lyd kilden. kansje litt overkill på lydkortet men men... men syntes det at det er viktig når man slåss mot fiender og det rommler i gulvet når granaten sprenger. allt sammen perfekt timet i et godt lydbilde! Hvor man blir nervæs for at noen er inne på rommet ditt når noen går bak deg. ja man kan jo velge en samsung F3 hvis man vil ha en rask lagrings disk. Men det med kabinett er smak og behag, jeg har en liten forelskelse i nzxt. Obsidian serien er også et utmerket valg! Men TS får vel dra det beste ut av våres meninger og komme med et svar. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Du er tidlig ute om du ikke skal handle før etter sommeren. Flere av komponentene du nevner er utdatert for innkjøp innen høsten, da det blant annet lanseres skjermkort på 28 nm prosess og nye prosessorer. Endret 23. april 2011 av BadCat 1 Lenke til kommentar
hursay Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 sannt det men med komponenter som eksisterer den dag i dag så tror jeg ikke at ,man får et stort bedre oppsett enn det som er her nå. som er av interesse for TS. Lenke til kommentar
haakonmt Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Jeg må ærlig talt si at jeg ikke fikk med meg at du ikke skal kjøpe før etter ferien. Kan du ikke bare spørre oss på nytt når den tid kommer? Er det noe som endrer seg fort, så er det nemlig PC-industrien. Du har sannsynligvis gode poeng angående lydkortet, hursay. Jeg har bare prøvd med 2.1 anlegg, så jeg kan ikke si noe utover det, og hvis det er så viktig som du sier når du kjører surround, så må det selvsagt vurderes! Har forresten en Samsung Spinpoint F3 selv, og kan bekrefte at den er meget kjapp til harddisk å være Det er nok hipp som happ om han velger denne eller Caviar black, vil jeg tro. Kabinett er smak og behag som du sier, Fractal sine kabinetter mener jeg er gode valg for trådstarter, da han er ute etter stillhet, og disse kommer med lyddempende materiale innebygget, men NZXT er ikke noe kødd det heller akkurat. I tillegg fins jo som sagt både Obsidian-serien til Corsair og Lian-Li sine fantastiske (men kanskje litt overprisede?) kabinetter. Endret 23. april 2011 av haakonmt Lenke til kommentar
hursay Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Jeg er litt usikker med termiske egenskaper på fractal kabinetter. men ettersom at han skal ikke kjøpe før etter sommerferien så er det bedre og gå for et AMD Radeon 7000 skjermkort. Er jo rykter om at intel sitter og ruger på noe lurt så. eller kansje AMD rykker opp til intel niva på ytelse med Bulldog arkitekturen. Men vi får vente og se! Kom tilbake i juli eller august og spør igjen. Endret 23. april 2011 av hursay Lenke til kommentar
Cleafox Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Bare vent med å kjøp PC til AMD Radeon 7000 serien kommer ut og 2011 socket fra intel eller AMD bulldozer kommer. Da kan man begynne å snakke om ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå