slacky Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Du kaster med to terninger, hvor hver terning har 1-6 øyer. (2-12 mulige utslag) Det 20 felter på brettet.. Spm1: Du står på det første av de 20 feltene (felt1), hvor stor er sannsyligheten for å havne på samme fletet igjen, uten å ha måtte gå flere runder rundt brettet? Spm2: Du står på felt8, hvor stor er sannsyligheten for å havne på felt1? Spm3: Du står på felt13, hvor stor er sannsyligheten for å havne på felt1? - Hvordan skal jeg gå frem for å løse dette, generelt sett? Og noen som har svarene? Endret 22. april 2011 av tROOP4H Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Les denne tråden du: Board game probabilities Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Skal ikke si at jeg har rett i dette, får se om noen retter det. Spm1: Du står på det første av de 20 feltene (felt1), hvor stor er sannsyligheten for å havne på samme fletet igjen, uten å ha måtte gå flere runder rundt brettet?{ Du må kaste begge terningene 2 ganger, da man ikke kommer seg rundt brettet ved å kaste en gang. Det er 36 mulige utfall på det første kastet, og det andre kastet. Jeg tror at de da må ganges sammen, altså er muligheten for å havne på felt 1 igjen 1/1296 Spm2: Du står på felt8, hvor stor er sannsyligheten for å havne på felt1? Denne er litt mer tricky med tanke på antall felt du har igjen, da du står på felt 8, og du havner på felt 1 om du får 12 på første kast. Muligheten for dette er 1/36, er litt usikker på hvordan denne skal regnes videre, da det er 35 andre utslag. Må nok regnes mer på. Spm3: Du står på felt13, hvor stor er sannsyligheten for å havne på felt1? Du trenger 7 for å komme deg til felt 1, og alle utslagene som blir 7 er: 1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2 og 6+1 Derfor blir muligheten da 6/36 Lenke til kommentar
slacky Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Byxxi, her er det iallefall noen bommerter du har. Til smp3 skriver du følgende: Du trenger 7 for å komme deg til felt 1, og alle utslagene som blir 7 er:1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2 og 6+1 Derfor blir muligheten da 6/36 Men, så har vi variabler. Om du da kaster, og verdien blir 2, endrer stykket seg. Da må en slå 5 for å nå frem.. Slike variabler har ikke du tatt i betraktning ser jeg. Venter fremdeles spent på om noen har den "simple" utregning for dette.. Endret 22. april 2011 av tROOP4H Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Gikk ut fra at man bare skulle bruke et kast på spm3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå