Lami Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 God kveld! Lurer på noe jeg.. er det normalt å bruke en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batterilader-512-A/ hver gang jeg skal starte min E-Ton dxl 50 hver helg? Hver helg når jeg skal starte er batteriet helt dødt, så jeg må frem med boksen over. Det er veldig kjedelig at den må lades. Det er ofte at jeg må fram med en lader (pg la den dtå i noen minutter) hvis jeg skal starte den neste dag. Jeg synes batteriet dør altfor fort. Hvorfor er det slik? Har jeg ikke dynamo som lader den mens jeg kjører? Har skiftet batteri flere ganger uten at det hjelper. Etter å ha hørt med andre folk skulle jeg måle med multimater under tomgang og høyt turtall. Jeg målte, under tomgang rundt 12,85 og det samme på turtall. Det betyr at det er noe galt. Dynamo? Kan noen hjelpe meg? Takker for svar! Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Dynamoen lader nok ikke av en eller annen grunn. Enten er den defekt eller så er det ikke tilkobling mellom den og batteriet. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Det er nok feil på dynamoen som gjør at batteriet ikke lades ordentlig. Da blir det naturligvis vanskelig å lade batteriet. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Det kan jo også være børstene eller noe sånt som skaper seg til? Eller ladespolen? Men hvordan skal jeg få skjekket dette? Sliter veldig med å få av det "flyweel". Sitter ganske godt fast og jeg har ikke riktig verktøy for å ta den av. Endret 21. april 2011 av Lami Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Men kan lysene på ATV'en bli sterkere hvis jeg gir meg gass, hvis dynamoen er ødelagt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Dynamoen sjekker du med et multimeter. Du trenger ikke ta av svinghjulet. Mål spenninga på batteriet mens du gir gass. Hvis spenninga er ca. 12V så lader den ikke i det hele tatt. Hvis spenninga er 14V-14,4V så lader den bra. Hvis ATV'n har separat spole til lys og batteri vil lysa bli sterkere når du gir gass. Hvis den bruker samme spole (hvis du kan ha på lys uten at motoren sviver) så tyder det på at dynamoen virker. Kan også hende at batteriet er ødelagt. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Ehm, du må ta å lese slutten av første posten min Den må ha seperat spole siden jeg kan ikke ha lysene på hvis motoren ikke går. Tror ikke dette batteriet er også ødelagt. Som sakt les første posten min grundig Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 Etter å ha hørt med en fra et annet forum så er det noe gale med ladespolen min. Du har nok et brudd eller en dårlig lodding en eller annen plass på spolen. Hvor mye koster en sånn ladespole? Sett at det lå på rundt 1000-2000kr. Det blir litt mye å betale siden jeg har ikke har tenkt å ha den så mye lengre og er derfor ikke interessert å bruke allverden med penger på den. Men problemet er å få av svinghjulet. Jeg prøvde å få av svinghjulet i påsken, det satt veldig fast må jeg si! Fikk det ikke av. Har heller ikke noe spesielt verktøy til den jobben (tror jeg). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Du må enten ha en svinghjulsavdrager eller en form for glidehammer du kan feste i svinghjulet. Er du heldig er det bare et ledningsbrudd. Men igjen så må du nesten ha av svinghjulet for å få målt. Med mindre du har koblingsskjema liggende. Tror ikke det pleier å følge med mopeder lengre men.. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Hm, en av merkelig grunn har ATV'en begynt å starte med en gang. Startet den i dag etter den har stått en uke, startet på første forsøk. Kanskje bare at jeg tok fingrene borti svinghjulet og prøvde å bikke det opp, at jeg kanskje fikset noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå