Gå til innhold

Beste mediacenter løsning for uerfarne brukere?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte å sette opp en mediacenter løsning for mine foreldre som er sånn mindt-på-treet erfaren med datamaskin. Ikke helt null altså, men langt fra erfaren nok til å for eksempel finne norkse undertekster på ting selv eller sette dem på.

Derfor tenkte jeg at en mediacenter løsning der jeg kan preparere filene med norske undertekster på forhånd og så kan de bare velge dem fra en meny ville være ideelt. Om det er vanskelig å sette opp er altså ikke farlig, for jeg har god peil, men bruken må være enkelt for å sette det på når man faktisk skal se på ting.

Jeg kan nevne at kabinettet som vi har fra før kom med en windows mediacenter fjernkontroll, så kanskje dette er lurt å burke videre - men jeg har aldri satt opp en sik løsning før så jeg ville høre om det var gode alternativer også.

Et krav må være at det er relativt enkelt å gå mellom vanig PC og mediacenter modus. En knapp på fjernkontrollen for eksempel ville være ideelt? Evt. ikke noe mer avansert enn et ikon på skjermen. Uansett løsning bør det kunne fungere på en windows7 platform.

Maskinen er en oppegående C2D dualcore på 2Ghz, så sterk nok til det meste av media.

Er forresten media center for win7 noe som må instaleres med OS som en spesiell OS versjon, eller noe som kan legges oppå en vanlig installasjon? Jeg har som sagt ikek fulgt helt med på detaljene rundt media center i de siste årene.

Håper på gode innspill her :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje boxee funker?

Takk. verdt å sjekke ut. Hadde vært greit å få noe litt bedre innsikt i fordeler og ufordeler med dette fremfor andre alternativer, men det er ihvertfall et alternativ jeg kan leke meg med så jeg takker for tipset.

Setter pris på flere forlag fra andre altså :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Vil tro at Boxee er et godt forslag. XBMC har en del flere innstillingsmuligheter og er litt mer åpent for å skreddersy det helt til det man selv vil. Hvis du selv setter opp programvaren og fikser alle filene, undertekster osv. så har jeg i alle fall erfart at XBMC er mer oversiktlig og enkelt å navigere rundt. Har også hatt litt problemer med Boxee da det er et program som er koblet opp mot en online brukerkonto slik at man må logge inn etc. når det startes opp.

XBMC

(Kan også nevnes at Boxee er bygd på XBMC.)

Lenke til kommentar

Vel, det er en grunn til at folk flest ikke har mediacenter ... det kreves fremdeles litt "fikling" for å få det til å funke. Hadde det vært enkelt så hadde vel alle hatt det.

Bruker Mediaportal selv (har støtte for TV og PVR). Rimelig fornøyd , men har brukt endel timer for å få det sånn "noenlunde".

Jeg kan også anbefale XBMC (ikke TV-støtte og PVR, men det fins noen tweaks her ...). Krever mindre fikling med codecs ...

Begge krever nok at du er litt datakyndig (og tålmodig). Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...