Admiral1 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Jeg har fått med meg at noe har skjedd med pensjonen for et halvt år siden. Men hva har dette å si for meg? Jeg er 20 år gammel og jobbet deltid siden jeg var 16. Hva er forskjellene på den nye "reformen" og den gamle? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Du må jobbe lengre før du får pensjon. Pensjonsalderen er ikke lenger 67 år, men blir justert for når du blir født. ("Levealdersjustering") http://www.nav.no/Pensjon/Levealdersjustering+av+alderspensjon.265274.cms Lenke til kommentar
MinFinansGuide Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei. En liten korreksjon. Pensjonsalder er 67 år. Det er godt mulig den blir høyere innen du går av med pensjon, men det er ikke vedtatt enda. Når du arbeider avsettes en del av inntekten din (en del av arbeidsgiver avgiften selskapet betaler for deg) på en pensjonskonto. Saldoen på denne kontoen blir større for hvert år du arbeider. Folk lever lengre nå en "i gamle dager". Saldoen på pensjonskontoen din skal rekke i flere år. Derfor var en av endringen nå at utbetalingene skal levealder justeres. Du få mindre hvert år, fordi folketrygden regner med at du lever lenger. Skal du få like mye pensjon som før må du arbeide noen år lenger så pensjonskontoen blir større, og antall år som pensjonist mindre. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hei. En liten korreksjon. Pensjonsalder er 67 år. Det er godt mulig den blir høyere innen du går av med pensjon, men det er ikke vedtatt enda. Når du arbeider avsettes en del av inntekten din (en del av arbeidsgiver avgiften selskapet betaler for deg) på en pensjonskonto. Saldoen på denne kontoen blir større for hvert år du arbeider. Folk lever lengre nå en "i gamle dager". Saldoen på pensjonskontoen din skal rekke i flere år. Derfor var en av endringen nå at utbetalingene skal levealder justeres. Du få mindre hvert år, fordi folketrygden regner med at du lever lenger. Skal du få like mye pensjon som før må du arbeide noen år lenger så pensjonskontoen blir større, og antall år som pensjonist mindre. (Min utheving) Pensjonsalderen endelig vedtatthva, men utfra prognosene så vil f.eks jeg som 1978 modell ha en pensjonsalder på 70 år 5 mnd. Levealdersjusteringen av pensjonsalderen er såvidt jeg vet vedtatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå