Gå til innhold

Pensjon - hva er forskjellen på ny og gammel reform?

Admiral1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

En liten korreksjon.

Pensjonsalder er 67 år.

Det er godt mulig den blir høyere innen du går av med pensjon, men det er ikke vedtatt enda.

Når du arbeider avsettes en del av inntekten din (en del av arbeidsgiver avgiften selskapet betaler for deg) på en pensjonskonto. Saldoen på denne kontoen blir større for hvert år du arbeider.

Folk lever lengre nå en "i gamle dager". Saldoen på pensjonskontoen din skal rekke i flere år. Derfor var en av endringen nå at utbetalingene skal levealder justeres. Du få mindre hvert år, fordi folketrygden regner med at du lever lenger. Skal du få like mye pensjon som før må du arbeide noen år lenger så pensjonskontoen blir større, og antall år som pensjonist mindre.

Lenke til kommentar

Hei.

En liten korreksjon.

Pensjonsalder er 67 år.

Det er godt mulig den blir høyere innen du går av med pensjon, men det er ikke vedtatt enda.

Når du arbeider avsettes en del av inntekten din (en del av arbeidsgiver avgiften selskapet betaler for deg) på en pensjonskonto. Saldoen på denne kontoen blir større for hvert år du arbeider.

Folk lever lengre nå en "i gamle dager". Saldoen på pensjonskontoen din skal rekke i flere år. Derfor var en av endringen nå at utbetalingene skal levealder justeres. Du få mindre hvert år, fordi folketrygden regner med at du lever lenger. Skal du få like mye pensjon som før må du arbeide noen år lenger så pensjonskontoen blir større, og antall år som pensjonist mindre.

(Min utheving)

Pensjonsalderen endelig vedtatthva, men utfra prognosene så vil f.eks jeg som 1978 modell ha en pensjonsalder på 70 år 5 mnd. Levealdersjusteringen av pensjonsalderen er såvidt jeg vet vedtatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...