Gå til innhold

PSU tok kvelden, men hvorfor?

Anbefalte innlegg

Min Silver Power SP-SS750M 750W PSU eksploderte av uante grunner nå for noen minutter siden og PCen slo seg følgelig av.

Da jeg kjente på den (etter å ha tatt ut strøm) var den temmelig varm, men om det var pga. eksplosjonen eller fra før vet jeg ikke. Den stod relativt godt og kjølig plassert i kabinettet mitt, med 5 kabinettvifter, dette bildet er tatt bare timer før eksplosjonen tok sted:

post-39786-0-29101700-1303404302_thumb.jpg

Om det har vært varmeutviklingen som er skyld, må det ha vært vifta i PSU som har stoppet å virke og som er skyld i hendelsen. PSU burde også være overdimmensjonert i forhold til HW (som du ser i signaturen min).

Noen idé om hva som kan ha skjedd? Den ble 30/1 - 2011 på Komplett. Jeg får vel dette igjen på garantien?

Er det sannsynlig at annen HW har gått føyken samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja du får ny på garantien der. med mindre du har kabla om ledningene da. ser du har noen uorginale strømkabler på det bildet, er det forlengere eller har du modda kablene på psuen?

tvilsomt om noe annet har daua, strømforskyninger er ganske flinke sånn sett. jeg har hatt flere som har daua, både av seg selv og ved min hjelp :whistle:, men har ikke mista noe annet.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bringer denne tråden opp igjen pga. problemer med kundeservice hos komplett.

Sendte inn PSUen min, en Silver Power SP-SS750M som er priset 1.089,- på komplett.no. Ettersom varen ikke er på lager før 30. juni fikk jeg denne mailen:

"Ja, denne vil da bli erstattet med en tilsvarende eller bedre vare avhengig av hva vi har på lager."

I dag fikk jeg vite at PSUen de sender tilbake til meg er en Chieftec Super Series 750W som er priset til 898,- på komplett.no. Denne PSUen er med jevne mellomrom til 50-60% rabatt (sett den til 400,-) i såkalte superweekend-tilbud og den var oppe til vurdering da jeg kjøpte PCen min, men jeg valgte Silver Power grunnet bedre effektivitet, mindre støy og bedre kvalitet. Siden jeg ikke var førnøyd sender jeg mail tilbake til support hos Komplett.no og sier at jeg ble lovet en tilsvarende eller bedre vare. Får en mail tilbake:

"Selv om det skiller litt i pris er ikke dette en dårligere PSU. De er helt like i ytelse som du ser."

Jeg forklarer dermed hvorfor jeg ikke gikk for Chieftec da jeg kjøpte PCen og at jeg derfor mener dette ikke kan kvalifisere som en tilsvarende vare til Silver Power PSUen. Får ikke noe svar på dette fra kundeservice, men får en mail nå på kvelden om at Chieftec-PSUen er sendt.

Hva kan jeg gjøre nå? Er ikke keen på sitte uten PC stort lenger, men nekter å ta i mot den dritten de sender meg nå.

Lenke til kommentar

1089 synes å være en drøy pris for den PSU'en. Riktignok er den 80plus sølv, men produsenten kan ikke ha særlig tro på produktet, siden det kun er 2 års garanti. Dog ville jeg også takket nei til en Chieftec Super, som på papiret ikke er så Super som navnet prøver å gi inntrykk av. Ser de har Cooler Master Silent Pro Gold 700W til 945. Det bør være et mye bedre alternativ og godt innenfor prisrammen.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623857

Lenke til kommentar

En Cooler Master PSU vil jeg aldri anbefale med mindre de endrer fokuset sitt fra å tjene penger til å komme med noe av kvalitet.

Silver Power-PSUen som har gått er forøvrig en Seasonic M12D-750W med nye klistremerker. XFX hadde vært en god erstatning, da de kun benytter Seasonic.

Lenke til kommentar

CM'en er det tross alt 5 års garanti på, det er 3 år lengre enn på SP'en. Nå ville jeg neppe valgt noen av dem, men gått for en HX 750 om jeg hadde behov for 700 watt. Den fås for litt over 1000 hvis en velger rett butikk. Var innom Komplett igår og hentet noen deler, men PSU måtte jeg kjøpe et annet sted, slik at den andre nettbutikken samtidig fikk mesteparten av en ny SB-rigg.

Lenke til kommentar

Bedre og bedre fru Blom, Hardware secrets har testet begge og oppsummerer XFX'en slik:

But it faces a hard competition from Corsair HX750W, which is also being sold for USD 150 and has similar performance. Therefore choosing between XFX 750 W Black Edition and Corsair HX750W is just a matter of personal taste for one brand or the other: both are terrific products.

Nå er HX'en i tillegg noe mer effektiv enn XFX, det skiller faktisk en 80plus klasse. AX'en er enda litt mer effektiv og begge disse har 7 års garanti. XFX er som du sier noen hundrelapper billigere, men er ikke noe alternativ hos Komplett, det fås kun hos Dustin.

Lenke til kommentar

"Selv om det skiller litt i pris er ikke dette en dårligere PSU. De er helt like i ytelse som du ser."

Dette er jo bare tull. Silver Power 750 er 80-plus Silver (på grensen til gull i følge tester). Chieftec Super bare er 80-plus og Chieftec Nitro (som er den som har vært på tilbud) er en ikke spesielt sterk 80-plus Bronze. Skjønner ikke at Komplett gidder å prøve seg på noe sånt, spesielt når du allerede har sagt ifra om at du vet at den er dårligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull. Silver Power 750 er 80-plus Silver (på grensen til gull i følge tester). Chieftec Super bare er 80-plus og Chieftec Nitro (som er den som har vært på tilbud) er en ikke spesielt sterk 80-plus Bronze. Skjønner ikke at Komplett gidder å prøve seg på noe sånt, spesielt når du allerede har sagt ifra om at du vet at den er dårligere.

Effektivitet er bare glasuren. Det hjelper lite å ha en gullsertifisert PSU om du har svak spenningsregulering og rippelmåling.

Chieftec Nitro 750W er en helt grei PSU. Silver Power 750W er basert på en bedre Seasonic-plattform (M12D), og kan sammenlignes med HX 750W og XFX Black Edition 750W.

Lenke til kommentar
XFX Black Edition 750W koster deg 850kr ca. og er BEDRE enn HX 750W. Den konkurrerer med AX 750W, med litt bedre spenningsregulering, men dårligere rippel.

Tja, Corsair AX750 er basert på Seasonic X-750. XFX Black Edition 750W er igjen en Seasonic M12D-inkarnasjon. Men uansett, gode PSUer.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
XFX Black Edition 750W koster deg 850kr ca. og er BEDRE enn HX 750W. Den konkurrerer med AX 750W, med litt bedre spenningsregulering, men dårligere rippel.

Tja, Corsair AX750 er basert på Seasonic X-750. XFX Black Edition 750W er igjen en Seasonic M12D-inkarnasjon. Men uansett, gode PSUer.

X-750 har noe dårligere spenningsregulering, men bedre rippel.

M12D har bedre spenningsregulering, men dårligere rippel.

Med tanke på at rippelen ligger under 20 mV på Black Edition 750W, vil jeg si at den kan fint konkurrere med en AX 750W

Lenke til kommentar

Effektivitet er bare glasuren. Det hjelper lite å ha en gullsertifisert PSU om du har svak spenningsregulering og rippelmåling.

De må bare være "gode nok", og Silver Power 750 er god nok i massevis på begge deler. Til mitt bruk er effektivitet viktig, siden maskinen står på hele døgnet og bruker ca 500W.

Lenke til kommentar

De må bare være "gode nok", og Silver Power 750 er god nok i massevis på begge deler. Til mitt bruk er effektivitet viktig, siden maskinen står på hele døgnet og bruker ca 500W.

Hvilke komponenter har du som bruker 500W?

Jeg tviler sterkt på at du er oppe i 500W med mindre du kjører SLI, har overklokket prosessor og folding@home CPU-GPU 24/7.

Lenke til kommentar

Hvilke komponenter har du som bruker 500W?

Jeg tviler sterkt på at du er oppe i 500W med mindre du kjører SLI, har overklokket prosessor og folding@home CPU-GPU 24/7.

Til sammenligning kan min maskin trekke over 500W under last.

Har dog treveis CF og i7 på 4GHz dog :p

Men uansett high poweret PSU er alltid grei og ha, pluss flere kabler for fremtiden da ofte de ikke modulære er litt kortet ned på PCI-E kabler kontra de modellene med mer effekt tragisk nok.

Lenke til kommentar

*snip*

Til sammenligning kan min maskin trekke over 500W under last.

Har dog treveis CF og i7 på 4GHz dog :p

Men uansett high poweret PSU er alltid grei og ha, pluss flere kabler for fremtiden da ofte de ikke modulære er litt kortet ned på PCI-E kabler kontra de modellene med mer effekt tragisk nok.

Det med PCIe-kabler er sant dessverre.

Hva slags treveis CF har du 007CD? 3x HD 5770 + en i7-920 vil jeg tvile på spiser særlig mer enn 650W under load, mens HD 6970 x3 vil lett dra 200W mer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...