Backslash Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Etter å ha søkt på google om forliksklage viser det seg at noen som kaller seg Martinestiftelsen e.l. har tatt ut forliksklage mot en de mener er drapsmann. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4004297.ece Jeg var ikke klar over at forliksrådet kunne benyttes i straffesaker. Kan dette stemme? Regner med at de med sin forliksklage søker å få erstatning for drap, men er det overhodet mulig gjennom forliksrådet? Vil dette si at enhver kan henvende seg til forliksrådet og kreve erstatning fra skadevolder etter straffbare handlinger, f.eks. hvis politiet henlegger en sak? Lenke til kommentar
nls Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Søk på Birgitte Tengs saken, her vil du finne mye skrevet om det du tar opp. Enkelt sagt er ikke erstatningsansvar og straffeansvar det samme, i det første tilfelle i det sivilrettslig systemet skal det bevises at det er sannsynlig at du har rett (du som saksøker har bevisbyrden) dvs alt over 51% sannsynlighet for at din versjon gjenspeiler de faktiske forhold vil utløse et erstatningsansvar (og naturligvis at du har et juridisk grunnlag, men det blir noe annet), i en straffesak er beviskravene høyere slik at vi kan si det skal være tilnærmet 100% sannynlig at de faktiske forhold er slik påtalemakten hevder, i skjæringspunktet her finner vi mange erstatningssaker, der jeg mener at feks Tengs saken ref fetteren er interessant lesning. Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Det var igrunnen dette med rettsinstansen, altså forliksrådet, jeg undret meg over. Ikke forskjellen på erstatnings- og straffeansvar. Kan en privat straffesak med krav om oppreisning/erstatning starte i forliksrådet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå