Gå til innhold

Hvordan installere Win95 i XP?

Gjest Slettet-NN7wWQ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NN7wWQ

Hvordan installerer jeg win95 når jeg allerede har XP?

Jeg får beskjed om at det ikke går an med NT, og at jeg må gjøre det fra DOS. Men XP har jo ikke DOS.

Jeg har to HD'er, kan jeg plugge ut den med xp på, og innstalere win95 på den andre, og samtidig beholde alt jeg har på den?

Jeg trenger win95 for å spille et gammelt spill, Warhammer: Dark Omen. Har prøvd sånn xp kompatibel greier og alt mulig, men har sett andre og har samme problem, må ha win9x, og har bare 95 her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win95 må inn før XP ja, ellers virker det ikke...

For minst trøbbel så fjerner du XP disken, deretter booter du med Win95 cdplata (dersom den er bootbar, hvis ikke så må du bruke en bootdisk slik Izex foreslår).

Når du da kommer i DOS så kan du enkelt starte innstallasjonen av Win95. Du vil ikke miste noe som er disken med mindre du formaterer den.

En annen ting er at i og med at du har XP så har du kanskje ikke FAT32 filsystem, men NTFS. DOS kan ikke lese NTFS og du må derfor bruke f.eks. fdisk for å opprette filtabell/partisjon på nytt slik at du får FAT32 igjen. Da vil du miste ALT som var på disken.

Kanskje like greit å bare drite i spillet? Har du en annen gammel disk på 1-2 gig du kan bruke da?

des,OUT!

Lenke til kommentar

Jeg får beskjed om at det ikke går an med NT, og at jeg må gjøre det fra DOS. Men XP har jo ikke DOS.

Jeg har to HD'er, kan jeg plugge ut den med xp på, og innstalere win95 på den andre, og samtidig beholde alt jeg har på den?

skaff deg en bootdisk, fra feks bootdisk.com (98 er kurant) start install derfra ved boot..

Er ikke nødvendig å plugge den ut, hvis du holder styr på hvilke partisjoner/disker du tukler med..

Lenke til kommentar

her er det jeg ville gjort. har gjort noe lignende før. slett XP fra partisjonen som du har den på. så setter du inn en diskett med 98 eller ME boot. så starter du installasjonen av Win 95 når du er ferdig med å legge inn 95 så lager du en annen partisjon som du har XP på. eller så skal det vel gå an å bruke FDISK til å partisjonere disken, lag først en partisjon til 95, f. eks hvis harddisken din er på 10 GB så lager du Win 95 partisjonen på 2 GB det er C: også har du resten til XP går knirkefritt det skal det gjøre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NN7wWQ

Takk for hjelpen folkens :)

Skal prøve noe av forslagene i hvert fall, tror jeg begynner med å leite etter en gammel HD, hvis jeg må ha FAT32 for å bruke 95.

En ting til, hadde det gått lettere med win98? For kunne alldtids spurt litt rundt om å få låne en sånn.

Lenke til kommentar

Win 98 Second Edition er bedre enn 95 ja (også bootdisken om det var det du mente) Og FAT32 er nok best å bruke, men det partisjonerer du bare opp som du vil...

Kunne delt C: opp i C: D: E: og lakt inn Win 9X på C: og la den være FAT32, Win XP på D: som NTFS og E: valgfritt, til ting du lagrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...