Wisd0m Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Hei! Jeg lurer på om jeg har gjort noe ikke fullt så smart. Har jobbet meg opp en brukbar formue mens jeg har studert og bodd hjemme. Planen har vært å ha noen kroner til overs når jeg skulle flytte ut iløpet av studietiden. Jeg har hele tiden tenkt at å betale formueskatt er uaktuelt og derfor bestemt meg for å flytte ut lenge før denne slår inn. Det jeg derimot ikke har vært oppmerksom på er Lånekassens grense for formue (les her). Er du enslig, blir stipendet ditt redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over grensene I og med at jeg er heltidsstudent vil det da si at jeg får redusert stipendet med 2%/mnd*10mnd=20% av det jeg har over formuegrensen. Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre? Jeg har ikke en stor nok formue til å plassere den i bolig som ville ha vært det enkle svaret. Er det andre gode måter å få ned nettoformuen på(tar også imot kreative forslag)? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Unoterte aksjer eller eiendomsfond, ev skjule det i utlandet. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Og hvorfor synes du mine skattepenger skal gå til stipend til studenter med egen formue? 4 Lenke til kommentar
kanin333 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 2% per måned blir vel ikke mer enn 2% i året? altså blir det 2% av det du har over grensa. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Og hvorfor synes du mine skattepenger skal gå til stipend til studenter med egen formue? Du mener kanskje at du finansierer studiene til de som nå studerer? La meg snu det litt på hodet. Hvorfor skal jeg betale din pensjon om 20 år? Iløpet av ett liv skal alle betale for seg selv. Ønsker du videre diskusjon får du be moderator om egen tråd. Endret 21. april 2011 av Wisd0m 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 2% per måned blir vel ikke mer enn 2% i året? altså blir det 2% av det du har over grensa. Nei, iflg. Lånekassens kalkulator blir dette faktisk 20%. Testet med 80k over grensen som gir ca. 15k mindre i stipend i løpet av ett år. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Og hvorfor synes du mine skattepenger skal gå til stipend til studenter med egen formue? Du mener kanskje at du finansierer studiene til de som nå studerer? La meg snu det litt på hodet. Hvorfor skal jeg betale din pensjon om 20 år? Iløpet av ett liv skal alle betale for seg selv. Ønsker du videre diskusjon får du be moderator om egen tråd. Poenget er at du spør om hvordan du skal kunne svindle lånekassen for å få mer i stipend enn du har krav på. Lånekassen svindles for omtrent 65 millioner årlig som kunne vært brukt til noe mer nyttig. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Altså, formuen kan ikke trylles vekk, uten videre. Investering i bolig/eiendom vil få lavere formue enn tilsvarende beløp på konto/verdipapirer osv. Alt annet er skattesvindel, stort sett. Du kan jo sy pengene inn i madrassen for en stund men om den brenner opp og/eller myndigheter vil ha forklaring på hvor pengene kommer ifra(ved et senere tidspunkt), er en annen sak. Så vårt forum ønsker ikke å bidra til skattejuks. Dog blir tråden stående åpen men alle forsøk på ulovligheter vil bli fjernet. Admin Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Skatt er et veldig komplisert område, og loven er åpen for mye rart av både praktiske og politiske årsaker. En krone på en bankkonto er lett for skattemyndighetene å verdsette (den er verdt én krone..), mens eiendeler er ofte vanskeligere å verdsette. I de fleste tilfeller gir skatteloven bare en slags tilnærming av eiendelens egentlige verdi - en 100 % verdsetting er rett og slett for mye jobb, og skatteetaten ville ha druknet i arbeid. Dermed finnes det en rekke standardiserte verdier og prosentsatser som skal hjelpe med å verdsette eiendelene. Etter hva jeg har sett fører dette ofte til at eiendelen blir ført opp i ligningen med lavere verdi enn det den egentlig har. Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler akkurat nå. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Eiendom er et klassisk eksempel på at formuen settes til en lang lavere verdi enn markedsverdien. Lenke til kommentar
Hanssiii Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Ta opp ett lån, sett pengene dine på en høyrentekonto. Vips:) Eller bruk deler formuen din til å kjøpe deg et sted å bo i og med du skal flytte ut. Lån det du mangler/ikke vil bruke av formuen Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre? Jeg har ikke en stor nok formue til å plassere den i bolig som ville ha vært det enkle svaret. Er det andre gode måter å få ned nettoformuen på(tar også imot kreative forslag)? Verdi av innbo regnes skattemessig til 10% av forsikringsverdien. De 100.000 første kronene er skattefrie. Dermed kan du kjøpe innbo for en millon skattefritt. Mulige omsettelige eksempler er kunst (av mindre verdi), sølvtøy, musikkinstrumenter osv. Lykke til med studiene! /Ole 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Eiendom er et klassisk eksempel på at formuen settes til en lang lavere verdi enn markedsverdien. Ja, men jeg mener å huske at eiendom ved anskaffelse verdsettes til markedsverdi, og at det bare er med tiden at forholdet mellom markedsverdi og formuesverdi blir skjevt (gjennom statens fastsatte avskrivninger). Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Ta opp ett lån, sett pengene dine på en høyrentekonto. Vips:) Det fungerer dårlig. La oss tenke oss at trådstarter enten lar vær å låne eller låner 100 for så å se på netto effekt av de to scenarioene. Uten låneopptagelse. Null i gjeld og null i banken. 0+0=0 Etter låneopptagelse 100 i gjeld og 100 i banken. -100+100=0 Det betyr at gjeldsopptagelsen har ikke innvirkning på hans netto formue, altså samme sluttsum må sendes ligningsmyndighetene. Ja, men jeg mener å huske at eiendom ved anskaffelse verdsettes til markedsverdi, og at det bare er med tiden at forholdet mellom markedsverdi og formuesverdi blir skjevt (gjennom statens fastsatte avskrivninger). Du tenker på selskapsbeskatning og ikke privatpersonbeskatning. Privat blir boliget beskattet til en fastsatt ligningsverdi som normalt er under markedsverdi.Og med litt gjeld på toppen kan man sitte med store eiendomsverdier uten å ha særlig netto formue. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Stemmer det, priivatpersonbeskatning er ikke min sterke side Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Tusen takk, nå har det begynt å komme mye bra tips Mest interessant for min del må være innbo som kun skattes med 10%. Spesielt tipset med instrumenter virker for meg interessant da dette jeg allerede har peiling på. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 En ting er vel at lånekassen sikkert bruker tallene fra ligningen din, så det er formuen ved årsskifte som teller. Slik jeg leser det er det formuen du har 31.12.2011 som vil bestemme hvilket stipend du får i år. Jeg hadde i utgangspunktet trodd det var fjorårets ligning som ble brukt, men det vill selvsagt blitt svært unøyaktig mhp inntekt. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Bruk Boligsparing for ungdom (BSU) for det det er verdt! Tror ( men er ikke sikker) at dette ikke regnes med når Lånekassen ser på formuen din. Dvs. 20 000 skattefritt spart hvert år (4000 fratrekk på skatten), og du kan redde stipendet ditt om jeg har rett i at Lånekassen ser forbi denne formuen, da den er bundet opp til boligkjøp.... Det er hvertfall verdt å sjekke ut, og BSU lønner seg forsåvidt uansett! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Kjøp gullmynter! Disse kan du ha i en bankboks, og med økende gullpris får du "renter". Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Bruk Boligsparing for ungdom (BSU) for det det er verdt! Tror ( men er ikke sikker) at dette ikke regnes med når Lånekassen ser på formuen din. Dvs. 20 000 skattefritt spart hvert år (4000 fratrekk på skatten), og du kan redde stipendet ditt om jeg har rett i at Lånekassen ser forbi denne formuen, da den er bundet opp til boligkjøp.... Det er hvertfall verdt å sjekke ut, og BSU lønner seg forsåvidt uansett! Såvidt jeg husker teller BSU med i formueberegningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå