Wisd0m Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Hei! Jeg lurer på om jeg har gjort noe ikke fullt så smart. Har jobbet meg opp en brukbar formue mens jeg har studert og bodd hjemme. Planen har vært å ha noen kroner til overs når jeg skulle flytte ut iløpet av studietiden. Jeg har hele tiden tenkt at å betale formueskatt er uaktuelt og derfor bestemt meg for å flytte ut lenge før denne slår inn. Det jeg derimot ikke har vært oppmerksom på er Lånekassens grense for formue (les her). Er du enslig, blir stipendet ditt redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over grensene I og med at jeg er heltidsstudent vil det da si at jeg får redusert stipendet med 2%/mnd*10mnd=20% av det jeg har over formuegrensen. Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal gjøre? Jeg har ikke en stor nok formue til å plassere den i bolig som ville ha vært det enkle svaret. Er det andre gode måter å få ned nettoformuen på(tar også imot kreative forslag)? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Unoterte aksjer eller eiendomsfond, ev skjule det i utlandet. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Og hvorfor synes du mine skattepenger skal gå til stipend til studenter med egen formue? 4 Lenke til kommentar
kanin333 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 2% per måned blir vel ikke mer enn 2% i året? altså blir det 2% av det du har over grensa. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Og hvorfor synes du mine skattepenger skal gå til stipend til studenter med egen formue? Du mener kanskje at du finansierer studiene til de som nå studerer? La meg snu det litt på hodet. Hvorfor skal jeg betale din pensjon om 20 år? Iløpet av ett liv skal alle betale for seg selv. Ønsker du videre diskusjon får du be moderator om egen tråd. Endret 21. april 2011 av Wisd0m 2 Lenke til kommentar