Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyken, noen spørsmål!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette alt? Seriøst? Etter én uke nå så er sårene i halsen tilnærmet HELT borte, jeg merker ikke noe til dem, jeg har ikke feber og er ikke sliten i det hele tatt. Føler meg faktisk i 100 % form. Hvordan kan noen oppleve dette med å være sengeliggende i måneder osv?

Har jeg bare et sykt immunforsvar eller kan man oppleve å få dette veldig mildt? :p

Jeg hadde kyssesyken i tre måneder uten at jeg visste om det. Siden jeg ikke slappet av da (naturligvis) fikk det følger. Jeg ble slapp og noe dårlig i 6 måneder etter det (men fungerte i daglige liv, til nokså stor grad). Gikk til legen flere ganger, men de fant ikke ut noen ting. Ble etter de 6 månedene mye dårligere, og jeg var kun 40% på skole, hadde ingen lekser og orket ikke å gjøre noe sport osv. I løpet av denne perioden fant legen ut at det var grunnet kyssesyken jeg tydeligvis hadde en gang i tiden. Det varte vel i 7 måneder

Har vært frisk lenge nå, men det var helt jævlig. Slapp av de kommende ukene, for hvis ikke kan det få følger.

Endret av Error
Lenke til kommentar

1. Japp. Jeg hadde kyssesyken i 2005. Jobbet som elektriker og var kun borte fra jobb i 2 1/2 uke. Kan nevne at 1 1/2 av de var helt jæææævlige, though.

2. Det kommer an på hvilken variant av viruset hun har hatt. Kroppen lager jo antistoffer mot feks influensa men det kommer mye an på hvilket influensavirus. Sjansene for å bli syk som følge av smitte er derimot ikke så veldig store.

3. Kan være greit å være på den sikre siden.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt til å gjøre noe jeg ikke har fått beskjed om, men finner det likevel forunderlig at jeg føler meg tilnærmet helt normal når jeg hører folk jeg kjenner som har hatt det som har vært sengeliggende i mange måneder osv

Kjenner meg veldig igjen i symptomer som vondt i svelg, tung i hodet og generelt stort behov for å hvile.

Jeg var til legen mens jeg hadde kyssesyken, men ble ikke diagnostisert med kyssesyken - jeg fikk betennelsesdempende og cosylan. De førte til at jeg sov 16-18 timer i snitt en uke. Etter dette følte jeg meg mer uthvilt igjen, men brant meg raskt ut i eksamensperioden og var til tider apatisk før alt roa seg rundt juletider.

Skal sies; jeg trente tung styrketrening hele denne tiden, mener selv at det var dette som holdt meg fra å være helt utslått. Tung styrketrening er ikke farlig for milten i samme grad som idrett/løping der konstante impulser kan skade milten, mener nå jeg.

I ettertid: døgnrytmen er ikke helt som før. Må være mye mer påpasselig og avstå fra kunstig lys fra kl 2100 for å kunne legge meg rundt 2200 og våkne uthvilt 06-0700. Har også mye lettere for å våkne på natten, ca 2-4 tia. Kan ha uker som er helt jævlige mtp døgnrytme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle holde dere oppdaterte. Tok blodprøver på tirsdag og fikk svar på fredag; jeg er erklært 100 % frisk. To uker. BEAT IT! :D

Alle verdier er tilbake til normalt og jeg kan gjenoppta trening, drikke alkohol og alt det der som normalt. Har gitt immunforsvaret mitt lønnsøkning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...