Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Har fått æren av å få kyssesyken nå, og jeg har noen generelle spørsmål! 1. 2-4 uker sa legen. Virkelig? Jeg har hørt folk snakke om halvår osv. 2. Sett at dama har hatt kyssesyken, spiller det "egentlig noen rolle" hva jeg gjør da med henne? Man "kan" ikke få det igjen uansett. 3. Fikk beskjed om å holde meg unna idrett 6-8 uker, er dette deres erfaring også? Det kan legges til at jeg er en ekstremt sunn person, er nesten ALDRI syk og er i svært god form ellers, vil dette kunne gjøre noen av disse tidene kortere? Alle svar mottas med takk. Mvh. BP Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Du er ikke syk og smittsom i lenger enn noen få uker nei, men ettervirkningene kan vare ekstremt lenge etterpå. Har du først fått kyssesyken så får du det ikke igjen, sånn som med vannkopper. All idrett er forbudt da faren for at du sprekker milten er enorm, da den er hoven. Jeg fikk forbud mot å ri på hesteryggen eller svømme i ett par måneder etter jeg fikk diagnosen. Det JEG husker av å ha kyssesyken er elefanter som danset på hodet mitt av hver minste lyd. Stakkars deg! Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Jeg er akkurat friskemeldt fra den driten, jeg hadde det i 5 uker. Er bare å legge seg ned å gi faen, for det kommer til å virke som om du har vert sjuk et halvt år uansett. Dama di kan du leke så mye du vil med, men all annen aktivitet bør du tenke nøye igjennom. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne pådra meg både utmatelsessyndrom, narkolepsi og fandensoldemor av å være for aktiv. Sprukken milt høres heller ikke no gøy ut. Kroppen din er jevlig sjuk nå, og du kommer til å få jevlig vondt i halsen. Et aldri så lite vekttap er heller ikke umulig. God bedring! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 @Admiral1 Skummelt, jeg visste ikke at jeg hadde kyssesyken og gjorde alt som normalt og ble påvirket av mine foreldre til å overse symptomene i ett par uker, så dro jeg til legevakten selv.. Håper jeg ikke har pådratt meg ett eller annet. This sucks! Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Egentlig føler jeg meg ikke så ille, det er verre med det åpne såret jeg har i halsen som gjør at ALT jeg svelger er smertefullt (inkludert spytt/vann). Jeg er bare livredd for at dette varer "lenger", jeg har null tålmodighet for sånne her ting Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Egentlig føler jeg meg ikke så ille, det er verre med det åpne såret jeg har i halsen som gjør at ALT jeg svelger er smertefullt (inkludert spytt/vann). Jeg er bare livredd for at dette varer "lenger", jeg har null tålmodighet for sånne her ting Føler med deg! hvis du ikke får til å spise kan du teste å drikke sånne YT flasker fra Tine konsernet. Angående smertehelvette må du holde deg unna paracet, men jeg tror du kan ta voltaren/ibux. Er bare å legge seg ned å vente det ut;) varg veum og beck er kjekke tidsdødare nå i påska. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Hadde dere også sår i halsen? Hvor lenge tok det før dette ble mer eller mindre borte hos dere? Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Hvordan følte du deg de 3-4 første dagene? Mistenker å ha fått kyssesyken, men symptomene ligner mest på influensa. Jeg var hos legen første dag etter at jeg begynte å merke symptomene, men testen var negativ på både kyssesyken og streptokokker. Lurer på om det var for tidlig å testes? Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Bandidos: Jeg hadde åpent sår i et par uker, føltes som om det sto nerver ut i halsen. Hvordan følte du deg de 3-4 første dagene? Mistenker å ha fått kyssesyken, men symptomene ligner mest på influensa. Jeg var hos legen første dag etter at jeg begynte å merke symptomene, men testen var negativ på både kyssesyken og streptokokker. Lurer på om det var for tidlig å testes? Test deg igjen en annen etter påsken, er vist ganske stor sjanse for at testen viser negativ selv om du har det. Andre symtomer du kan lete etter er at det føles ut som det er noe som tar "større" plass en vanlig i magen. Levern blir ganske oppblåst. Jeg merket det når jeg tok store innpust, så måtte jeg stoppe, fordi det føltes "feil" ut der inne. Du blir også jevlig mye mer sliten og slapp av sykdommen. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Jeg merket først at det begynte å stikke litt i halsen. Så fikk jeg litt feber et par dager før det roet seg litt. Så ble halsen bare verre og verre. Da jeg gikk til legen fire dager etter jeg første gang merket noe tok han en sample fra såret i halsen og sa at det ikke slo ut på noe som helst, men så tok jeg blodprøver i samme slengen og de avslørte at jeg testet positivt for mononukleose (aka kyssesyken). @admiral: Legen anbefalte meg å ta smertestillende for sårene mine i halsen (de var visstnok unormalt store, men få), men jeg er ikke så overkeen på å knaske i meg smertestillende hver dag i to uker, liksom. Hva gjorde du her? Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Knasket piller i to uker;) Det er nok ikke noe sundt nei, men du kan jo vurdere å bare ta det i tidsperioden du skal spise middag. Du blir jevlig lei av å ha vondt, og da digg å slippe det. 1 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Ser den. Takk for tips og info, Admiral. Skal nok karre meg igjennom dette fint. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Hadde sår hals i ca en uke, klarte så vidt å svelge og det å spise og drikke gjorde kjempevondt! Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Til informasjon er det fullt mulig å ha kyssesyken mer enn en gang, det er bare veldig lite sannsynlig. Man bør altså ikke tenke at man er immun når man har hatt den en gang. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 Til informasjon er det fullt mulig å ha kyssesyken mer enn en gang, det er bare veldig lite sannsynlig. Man bør altså ikke tenke at man er immun når man har hatt den en gang. Legen jeg var hos (som hadde vært lege i 35 år) sa at han aldri hadde vært borti det. Sjansen er mao. ekstremt liten i praksis, men jeg vet at den finnes, men jeg har heller aldri hørt om noen som har fått det to ganger. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Til informasjon er det fullt mulig å ha kyssesyken mer enn en gang, det er bare veldig lite sannsynlig. Man bør altså ikke tenke at man er immun når man har hatt den en gang. Det er det samme med vannkopper og alle andre sykdommer man bygger antistoffer mot når man først har fått det, men sjansen for at det faktisk skjer er jo lik null. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 @admiral: Legen anbefalte meg å ta smertestillende for sårene mine i halsen (de var visstnok unormalt store, men få), men jeg er ikke så overkeen på å knaske i meg smertestillende hver dag i to uker, liksom. Hva gjorde du her? Er derfor du bør holde deg unna det for lettere hodepine o.l. Gikk hardt utover halsen for min del også, men melk/honning og lignende andre kjerringråd funket bra for meg Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Til informasjon er det fullt mulig å ha kyssesyken mer enn en gang, det er bare veldig lite sannsynlig. Man bør altså ikke tenke at man er immun når man har hatt den en gang. Det er det samme med vannkopper og alle andre sykdommer man bygger antistoffer mot når man først har fått det, men sjansen for at det faktisk skjer er jo lik null. Som jeg skrev er det veldig lite sannsynlig, men fortsatt mulig. Jeg selv har hatt det to gang. Jeg ble forklart at sykdommen forårsakes av virus, og greit, når du har hatt en sykdom med virus lager kroppen din antistoffer mot denne, men likevel så finnes det flere forskjellige typer kyssesyke-virus. Sier ikke at det betyr at alle andre også får det flere ganger, sier bare at muligheten er der. Det kan derfor være litt dumt å ha en innstilning om at "det skjer ikke meg uansett", plutselig gjør det det Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Er dette alt? Seriøst? Etter én uke nå så er sårene i halsen tilnærmet HELT borte, jeg merker ikke noe til dem, jeg har ikke feber og er ikke sliten i det hele tatt. Føler meg faktisk i 100 % form. Hvordan kan noen oppleve dette med å være sengeliggende i måneder osv? Har jeg bare et sykt immunforsvar eller kan man oppleve å få dette veldig mildt? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Er dette alt? Seriøst? Etter én uke nå så er sårene i halsen tilnærmet HELT borte, jeg merker ikke noe til dem, jeg har ikke feber og er ikke sliten i det hele tatt. Føler meg faktisk i 100 % form. Hvordan kan noen oppleve dette med å være sengeliggende i måneder osv? Har jeg bare et sykt immunforsvar eller kan man oppleve å få dette veldig mildt? Det varier veldig fra person til person, som med alt annet. Husk å følge legens ordre, selv om du føler deg frisk så er det ikke sikkert kroppen din er klar til å ta på seg de vanlige fysiske utfordringene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå