AMosand Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Trenger litt hjelp til valg av kamera. Skal investere i et bra speilreflekskamera en gang for alle, og det er en funksjon er SKAL ha med. Det er den såkalte "bulb" funksjonen som lar deg ha lukkeren åpen i lengere perioder. Har sett at flere kameraer har en lengste lukkertid på 30 sekunder, men jeg vil ha et dær jeg kan ha det åpent så lenge jeg vil. Drev å så på et Nikon D90, da jeg hørte noe om at det var tillegsutstyr til å aktivere en bulb-funksjon til dette, men så stod det at det ikke var det... så spm... erdet utstyr til dette eller ikke? finnes det lignende kameraer med bulb? Hvis ikke, hvilket ekstra utstyr trenger jeg? Mvh Anders Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Denne funskjonen finnes på de aller fleste speilreflekskameraer. Du vil ha behov for å kjøpe en ekstern utløser kabel. Disse er ikke dyre. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) så på et Nikon D90. D90 har det.... Se litt på dette klippet som viser deg... på D90 Endret 20. april 2011 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Du vil ha behov for å kjøpe en ekstern utløser kabel. Kanskje ikke... "If you purchase a Nikon WIreless Shutter Release (like the ML-L3), you can use it in BULB mode. It will operate much in the same way as the camera's shutter." Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 En test, utført akkurat nå, med Nikon D90 i BULB mode med ML-L3 som fjernkontroll fungerer helt etter oppskriften. Shootingen begynner ved første trykk på fjernkontrollen og stopper når den trykkes neste gang. Når du aktiverer fjernutløser på egen knapp på toppen av kameraet etter å satt det i Manual modus med BULB-funksjon endrer skriften seg i displayet fra "bulb" til "- -"....... Lykke til med Nikon D90 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Som du sikkert har fått med deg nå så er det ganske vanlig at speilrefleks "dslr" har bulp funksjonen, men denne funksjonen virker ikke i alle innstillingene, enten må kameraet stå i manuell eller i lukker-prioritet fotografering. Men det er et par ting til som er greit og vite angående lange eksponeringer, dslr-kameraer har også en funksjon som heter "long exposure noise reduction" det burde man bruke i samsvar med eksponeringer lengere en 30 sec grunnet at sensoren blir såpass varm at man får pikselfeil/pikselstøy i bildene og ved og bruke nevnte funksjon vil kameraet automatisk fjerne disse feilene, en annen ting også er og bruke speil-opp/mirror up funksjonen for å unngå rystelser/bevegelse i bildet. En fjernkontroll med denne funksjonen "forbeholdt at kameraet støtter bulp" hjelper også veldig godt for og unngå rystelser. Endret 21. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
AMosand Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Tusen takk for svar! Da blir det bestilt et D90 kamera og tilbehør rett etter påske! Ha en god påske alle sammen! Mvh Anders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå