Meier Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Sitter nå med en Sigma 17-70. Sigma 30mm 1.4. Sigma 8-16mm. Nikon 70-300mm, og Tamron 90mm macro. Det jeg nå lurer på, er om det finnes tilleggs utstyr for å utvide bruks området for disse objektivene? Tenker da på mellomringer, extendere, forsats linser, og hva med lens baby? Egner disse objektivene seg, for noe av dette? Og hva kan jeg oppnå, med det. Er litt opptatt av det med macro om dagen, så er det noe som kan kombineres med disse for det? Kunne godt tenkt meg en macro linse, hvor man kan sitte lengre unna. Kan noen kombinasjon få til det, med dette utstyret? Tar gjerne i mot noen tips her. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Hovedsakelig er det mellomringer/belg og reversering-ring som er aktuell for macrofotografering. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Jeg har et Kenko mellomringsett som jeg har brukt litt sammen med Tamron 90mm. Du kan få en ganke drøy forstørrelse ved den kombinasjonen. Det er desverre ganske vanskelig å bruke, og for min del gikk jeg fort lei. 1:1 holder for min del. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Sitter nå med en Sigma 17-70. Sigma 30mm 1.4. Sigma 8-16mm. Nikon 70-300mm, og Tamron 90mm macro. Det jeg nå lurer på, er om det finnes tilleggs utstyr for å utvide bruks området for disse objektivene? Tenker da på mellomringer, extendere, forsats linser, og hva med lens baby? Egner disse objektivene seg, for noe av dette? Og hva kan jeg oppnå, med det. Er litt opptatt av det med macro om dagen, så er det noe som kan kombineres med disse for det? Kunne godt tenkt meg en macro linse, hvor man kan sitte lengre unna. Kan noen kombinasjon få til det, med dette utstyret? Tar gjerne i mot noen tips her. Extendere forringer bildekvaliteten og reduserer blenderen (ikke noe problem med macro), så det er ikke noe du slenger på sånn for moro skyld. Jeg koblet min Canon x2-extender på Canon 100mm macro vha en Kenko-mellomring, og bildekvaliteten gikk merkbart ned, nok til at jeg ikke hadde særlig lyst til å bruke den. Det skal også sies at 100mm macro er et av Canons skarpeste fastlinser, og derfor en ypperlig kandidat for extender. Skal du fokusere på macro, og du allerede har 90mm, så ville jeg tatt en titt på Sigma eller Tamrons 150/180mm-objektiv, samt en god blits om du ikke har det fra før. Om du allerede har et Kenko-sett, så vet du bruksområdet. Det funker best til macro. Et tips kan være å kjøpe en liten lommelykt eller nøkkelhank-LED (type dealextreme.com) for å lyse opp foran linsen, det blir fort veldig mørkt og vanskelig å fokusere med Kenko-ringene. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Ja, da ser du ut til at det ikke er så mye å hente på det. Kansje like greit å gå for en 150mm macro, eller en 180mm? Insektene flyr jo sin vei, når jeg kommer for nære. Men ellers, takk for tipsene, da vet jeg hva har å forholde meg til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå