Gå til innhold

[Løst] No hard disk is detected

Anbefalte innlegg

Hei når jeg starter maskinen kommer det opp "no hard disk is detected"

Hva er problemet, har hat dette lenge.

Jeg har bygget min egen pc

Hovedkort: ASUS p8p67

jeg har to harddisker i pcen.

En SSD og en vanlig harddisk på 1TB

Takk for hjelpen.

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kobla i både SATA og strøm?

Jeg er jo på pcen og snakker med deg, glemte rett og slett og si at den funker helt fint, men litt irriterende at det kommer hele tiden opp.

Da må du spesifisere bedre - er det snakk om at feilmeldingen bare kommer opp noen ganger, og at du kommer inn hvis du restarter et par ganger? Eller kommer du på noen måte inn på tross av feilmeldingen? Er det noe mønster i når meldingen kommer?

-Stigma

Lenke til kommentar

Har du kobla i både SATA og strøm?

Jeg er jo på pcen og snakker med deg, glemte rett og slett og si at den funker helt fint, men litt irriterende at det kommer hele tiden opp.

Da må du spesifisere bedre - er det snakk om at feilmeldingen bare kommer opp noen ganger, og at du kommer inn hvis du restarter et par ganger? Eller kommer du på noen måte inn på tross av feilmeldingen? Er det noe mønster i når meldingen kommer?

-Stigma

Jeg kommer innpå maskinen etter at det kommer opp no hard disk is detected, det skjer vær gang jeg slår på maskinen. Det kommer opp en svart skjerm der det kommer opp no hard disk is detected. Akurrat når du går innpå cmd, s¨kommer sånne bindestreker

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis 1TB disken din som er treg til å initialisere seg.

BIOS post venter sannsynligvis ikke "lenge nok" til at 1TB disken er klar og du får denne meldingen på skjermen.

Siden du har SSD disk antar jeg har du har boot og OS på denne slik at du får bootet til operativsystemet ditt uavhengig av denne warningen (no HDD detected)for den store disken din.

Grunnet dette har hovedkort produsentene lagt inn en opsjon i cmos setting som heter "IDE INIT Delay" eller liknende.

Sjekk om du finner denne og legg inn økt timer på den.

Da vil BIOS post vente litt lengre på harddisk initialisering før den går videre i post rutinen sin.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ingen ting galt med det der.Har samme hovedkort og meldinga vises jo bare 2 sek.og alt booter normalt.Bare en litt uforstålig "biosflipp".Spiller ingen rolle så lenge pc,en starter normalt kjapt og alt virker.får du meldinga og alt stopper og ingen boot er det derimot noe galt.det gamle hovedkortet mitt gjorde det samme(abit IP35 pro).Du sier jo selv at alt funker normalt og da er det vel ikke noe galt?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke orker å se den meldingen og vil flytte disken til en S-ata.6 kontakt så husk å ikke plugg i de 2 øverste kontaktene på kortet ditt.De er ikke laget for å boote fra,kun til lagerdisker.(står i manualen som følger med kortet).De 2 neste er også s.ata,6 og de kan bootes fra.Sikkert de bios sjekker først og kommer med en unødvendig melding om null disk.Eller du kan gjøre som Hårek foreslår.Den gutten har skikkelig peiling.Jeg derimot hadde ikke brydd meg så lenge alt funker kule.(rører aldri noe som virker av ren latskap :!: ).

Lenke til kommentar

ingen ting galt med det der.Har samme hovedkort og meldinga vises jo bare 2 sek.og alt booter normalt.Bare en litt uforstålig "biosflipp".Spiller ingen rolle så lenge pc,en starter normalt kjapt og alt virker.får du meldinga og alt stopper og ingen boot er det derimot noe galt.det gamle hovedkortet mitt gjorde det samme(abit IP35 pro).Du sier jo selv at alt funker normalt og da er det vel ikke noe galt?

Nei sikkert ikke, takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...