Gå til innhold

Universial bootloader for alle operativsystemer

Anbefalte innlegg

Hei finnes det noen oppstartlaster for alle operativsystemer basert på Mac sin botcamp?

apple-boot-camp.png

booter.png

(Ikke bry dere om navnet på bildet skal stå "windows 7 ultimate" linux Opensuse etc.)

Bildet er bare et eksempel.

Som eksemplet her, som er så enkelt og bra.

Og er enkel å bruke (for nybegynnere) og støtter alt av operativsystemer. (Grub/lilo oppstartlaster).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grub2. Vil du ha den grafisk kan du bruker burg.

Kan du gi meg et eksempel på grafisk tema som gjør den så lik som bildet nr 2 som mulig?

Gjerne støtte for høyere oppløsning en 1920x1080 slik at teksten og bildet ikke blir strekket ut.

Fint med en slik (Eller ligdende som bakgrunn):

wallpaper-1080p-27.jpg

Altså bildet bevarer hele størrelsen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du vil se mye mer til slike ting etterhvert som UEFI blir mer utbredt.

Takk, var noe slik jeg hadde i tankene også.

Men kan noen bekrefte ved UEFI hovedkort så er tidlignevnte oppstartlastere standard isteden?

Er det snakk om UEFI basert oppstartvindu eller som en seperat oppstartlaster?

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg da får et tilsvarende:

booter.png

bootloader om jeg bytter til UEFI baserte hovedkort på alle linux distribusjoner?

Siden jeg aldri har hatt UEFI ennå. Men kanskje det blir løsningen senere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

UEFI har ingenting med hvordan boot-loaderen blir seende ut.

Er det slik at Bios støtter MBR opp mot 512 byte

Mens UEFI klarer 4-5 ganger mere bootpartsjon?

Dermed betyr at bootloaderen kan bli bedre?

I de tilfellene der man legger til bilde og video i bootmenyen så må man reservere annet sted med oppstartlasteren? Er det noe slik?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det slik at Bios støtter MBR opp mot 512 byte

MBR inneholder normalt sett(hvis man snakker om bootloaderen grub).

partisjonstabell+stage1 som igjen peker til ett sted på disken som har stage1.5(inneholder nødvendige filsystem informasjon osv), som igjen drar igang stage2.

Mens UEFI klarer 4-5 ganger mere bootpartsjon?

Dermed betyr at bootloaderen kan bli bedre?

Nei, problemet har aldri vært størrelsen. Forøvrig er det ingenting som sier at BIOS ikke støtter disker over 3TB med GPT partisjonstabell.

I de tilfellene der man legger til bilde og video i bootmenyen så må man reservere annet sted med oppstartlasteren? Er det noe slik?

Dette kan ligge på disk, ingen grunn til at dette skal ligge i ROM.

Lenke til kommentar

Altså: BIOS (klassisk) støtter kun MBR, og er dermed begrenset til fire primærpartisjoner per disk, og noe med størrelser.

UEFI (og andre moderene firmware-løsninger) støtter GPT, og kan dermed støtte flere partisjoner per disk (og sikkert mye større også).

I tillegg så har (U)EFI støtte for utvidelser (E = extensible), dvs. at det kan lages moduler for UEFI som utvider støtten, feks. til en annen måte og støtte disk på, dersom det skulle komme i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...