LMH1 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Hei finnes det noen oppstartlaster for alle operativsystemer basert på Mac sin botcamp? (Ikke bry dere om navnet på bildet skal stå "windows 7 ultimate" linux Opensuse etc.) Bildet er bare et eksempel. Som eksemplet her, som er så enkelt og bra. Og er enkel å bruke (for nybegynnere) og støtter alt av operativsystemer. (Grub/lilo oppstartlaster). Endret 20. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Grub2. Vil du ha den grafisk kan du bruker burg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. april 2011 Forfatter Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Grub2. Vil du ha den grafisk kan du bruker burg. Kan du gi meg et eksempel på grafisk tema som gjør den så lik som bildet nr 2 som mulig? Gjerne støtte for høyere oppløsning en 1920x1080 slik at teksten og bildet ikke blir strekket ut. Fint med en slik (Eller ligdende som bakgrunn): Altså bildet bevarer hele størrelsen. Endret 20. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Nei, for jeg bruker det ikke. Men det er masse guider og slikt der ute, burde være greit å finne ut av. Første treff: http://linux-software-news-tutorials.blogspot.com/2010/06/burgbeautify-your-bootloader.html Endret 20. april 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Den som linket til over, fungerte bra den til ubuntu. Endret 22. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Jeg mistenker at du vil se mye mer til slike ting etterhvert som UEFI blir mer utbredt. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Jeg mistenker at du vil se mye mer til slike ting etterhvert som UEFI blir mer utbredt. Takk, var noe slik jeg hadde i tankene også. Men kan noen bekrefte ved UEFI hovedkort så er tidlignevnte oppstartlastere standard isteden? Er det snakk om UEFI basert oppstartvindu eller som en seperat oppstartlaster? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) UEFI fjerner poenget med dedikerte operativsystembaserte bootloadere og de blir et UEFI program istedet. Mer info på Wikipedia Endret 26. april 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Betyr det at jeg da får et tilsvarende: bootloader om jeg bytter til UEFI baserte hovedkort på alle linux distribusjoner? Siden jeg aldri har hatt UEFI ennå. Men kanskje det blir løsningen senere. Endret 26. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hvordan den blir seende ut får vi se på, skal jeg tippe blir det mulig å skrive forskjellige grafiske lag på toppen. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 UEFI har ingenting med hvordan boot-loaderen blir seende ut. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 (endret) UEFI har ingenting med hvordan boot-loaderen blir seende ut. Er det slik at Bios støtter MBR opp mot 512 byte Mens UEFI klarer 4-5 ganger mere bootpartsjon? Dermed betyr at bootloaderen kan bli bedre? I de tilfellene der man legger til bilde og video i bootmenyen så må man reservere annet sted med oppstartlasteren? Er det noe slik? Endret 27. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 UEFI er vel ment til å erstatte bios og lage et uavhengig grensesnitt for å starte operativsystemet, såvidt jeg skjønte. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 rEFIt er en universel bootloader som ser litt bedre ut en grub. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Er det slik at Bios støtter MBR opp mot 512 byte MBR inneholder normalt sett(hvis man snakker om bootloaderen grub). partisjonstabell+stage1 som igjen peker til ett sted på disken som har stage1.5(inneholder nødvendige filsystem informasjon osv), som igjen drar igang stage2. Mens UEFI klarer 4-5 ganger mere bootpartsjon? Dermed betyr at bootloaderen kan bli bedre? Nei, problemet har aldri vært størrelsen. Forøvrig er det ingenting som sier at BIOS ikke støtter disker over 3TB med GPT partisjonstabell. I de tilfellene der man legger til bilde og video i bootmenyen så må man reservere annet sted med oppstartlasteren? Er det noe slik? Dette kan ligge på disk, ingen grunn til at dette skal ligge i ROM. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Altså: BIOS (klassisk) støtter kun MBR, og er dermed begrenset til fire primærpartisjoner per disk, og noe med størrelser. UEFI (og andre moderene firmware-løsninger) støtter GPT, og kan dermed støtte flere partisjoner per disk (og sikkert mye større også). I tillegg så har (U)EFI støtte for utvidelser (E = extensible), dvs. at det kan lages moduler for UEFI som utvider støtten, feks. til en annen måte og støtte disk på, dersom det skulle komme i fremtiden. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#OS_support_of_GPT Ingenting i veien for å boote fra GPT med BIOS, så lenge OSet støtter det. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#OS_support_of_GPT Ingenting i veien for å boote fra GPT med BIOS, så lenge OSet støtter det. Det forandrer ikke på fakta: BIOS har ikke støtte for GPT, kun MBR. Men det er kjekt at "problemet" kan omgås ved bruk av hybrid MBR / GPT og et os som støtter dette. Bruker det selv på FreeBSD. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det er ingenting i BIOS som ikke støtter GPT direkte. http://www.rodsbooks.com/gdisk/bios.html In theory, a computer using a BIOS can handle disks that use any partitioning system—MBR, GPT, BSD disklabels, or others. In practice, though, there are occasional BIOS/GPT quirks or even downright incompatibilities. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå