Leifen18 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Emnetittel sier vel det meste. Jeg lurer på om det er mulig å brenne ut både Linux Mint 10 (Julia) og Windows 7 på samme DVD? Jeg har nemlig bare Dual-layer Lightscribe-DVDer, og de koster såpass mye at jeg er gnien og vil gjerne installere på én DVD dersom det er mulig. Prøvde å finne noe på det, men det virket ikke som om dette var en spesielt vanlig problemstilling av en eller annen grunn :-P Og siden jeg først skriver en post, kan jeg jo også spørre om installasjonsrekkefølge og det. Sist jeg hadde Linux, var det Mint Gloria, og jeg opprettet en hel masse partisjoner som swapdisk og fungerende RAM og alt mulig. Jeg hadde da en jeg spilte med i den tiden til å ordne alt det der, og jeg lurer derfor på om noen kunne minnet meg på alle de partisjonene han hjalp meg å lage? Jeg husker ikke noe med filsystem, så det kunne vært fint å få hjelp til det også :-) På forhånd takk :-) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Tror ikke det blir enkelt, kanskje ikke mulig. Men mangler du media, har de fleste distribusjonene mulighet for nettinstalasjon. Eller en CD holder. Det holder riktignok å ha 2 partisjoner. En NTFS til windows, og en Ext4 til linux. Ville hatt minst 20 GB til windows og 5 GB til linux partisjonen, gjerne en del mere. Enklest er å installere windows først. /home (hjemmemappe) /Temp (Middligtidig filer) /Swap (Midligtid ramutvidelse). / (systemmappen) i prinsippet denne du trenger om du er litt lat. Endret 20. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Hva er det du egentlig vil, ha muligheten til å kjøre både Windows live fra DVDen OG linux? Eller vil du installere begge side om side men vil spare de optiske mediene? Kan jeg med det konkludere at du ikke har en offisiell Windows-disk men et .iso eller så? Jeg tviler uansett på at det går. Enkleste hadde vært en USB-pinne. Om partisjoner: Jeg liker å dele inn i fire: / - root /boot swap (denne er ikke kritisk, hvertfall ikke om du har godt med RAM) /home --- Jeg foretrekker ext4, men det er flere som bruker både XFS, reiserFS og prøver seg frem med btrfs. Det trygge valget er nok ext4 en stund til. Windows koser seg på én partisjon (denne lager Windows selv) med NTFS. Installer Windows først. Endret 20. april 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Hva er det du egentlig vil, ha muligheten til å kjøre både Windows live fra DVDen OG linux? Eller vil du installere begge side om side men vil spare de optiske mediene? Kan jeg med det konkludere at du ikke har en offisiell Windows-disk men et .iso eller så? Jeg tviler uansett på at det går. Jeg lurer på om det er mulig å brenne ut både Linux Mint 10 (Julia) og Windows 7 på samme DVD? Tror personen her, ønsker å gjøre installasjonen enklere ved å brenne alt på duallayer disk. Dessverre vil nok det bli en del vanskeligere. Vertfall for meg. Tror det i prinsippet hadde blitt enklere først å partisjonere 2 partisjoner, installert windows 7, så mint, tilpasse det, også lage imaget av hele harddisken slik man gjenoppretter alt. Riktignok blir pakkene utdatert, så igjen man sparer lite tid på dette. Hvis man har små behov, og bruker linux til enklere oppgaver. Er nok vmware player, virtualbox enklere å sette opp. Da kan man også ta kopi av imaget enkelt til en annen harddisk. Endret 20. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Du klarner ikke opp i noe. Slik jeg tolker det vil jeg si nei, men det kan være at det er noe annet han egentlig spør etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå