Gå til innhold

Canon 1d Mark II - auto eller manuell?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om 35mm fungerer fint vil du gjerne ha litt lengre brennvidde enn 35mm når du skal ta portrett. Dette er pga perspetivet; jo kortere brennvidde jo nærmere må du stå og jo større nese får modellen. Når det er sagt så er Nikon sin 35mm f/1.8 et glimrende objektiv til ditt kamera.

Jeg ville satset på noe mellom 50mm og 105mm, om jeg var ute etter portrettobjektiv til et cropkamera.

Nei, du kan ikke styre en SB900 med ditt kamera, men du kan styre andre blitser med en SB900. Så om du skaffer deg f.eks en SB900 + en SB600, vil du kunne styre SB600 trådløst. Nå blir dette fort en ganske dyr løsning om du skal ha en del blitser, så jeg ville heller ha funnet billigere løsninger på ebay (men her må noen andre steppe inn og komme med konkrete anbefalinger).

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Killbox:

Jeg har brukt 1D mkII mer eller mindre siden det kom ut...

Personlig ser jeg ingen grunn til å bytte det ut med det første heller. Det er endel forskjeller på MkII og MkIII, men når det kommer til bildekvalitet skjedde det store ting først etter at MkIII kom på markedet. MkIII er såklart bedre, men i forhold til de nyeste kameraene vil bildekvaliteten være omtrent like "gammeldags".

Det er auto så god som noen der. "P". Noe av det jeg liker best er at du kan la kamera styre alt selv, eller du kan overstyre selv. "P" er med andre ord automatisk, men du kan altid ha siste ordet. Hvis du vil.

Mitt står stortsett på Av, blenderprioritert.

Mk.II finner du på Foto.no nå for under 5000,-. Pass på at du finner ett som er amatørbrukt. Eller bare har vært backup-kamera.

Som Trondster sier, de er ekstremt robuste, mitt har vært forsøkt druknet i myra mange ganger. Vært med på utallige turer i all slags vær. Jeg har til og med snubblet, landet oppå kamera, som da ble knust mellom meg og en fjellskråning, sklidd nedover ett par tre meter.

-Kamera fikk bare noen ubetydelige riper, jeg gikk å haltet i lang tid... :)

Edit: trykkleif bare...

Endret av Grøseth
Lenke til kommentar

35mm er mer som et normalobjektiv å regne (selv om jeg har brukt det til portrettet også, men det er sjelden). 50mm f/1.8 er en billig inngangsterskel til et rimelig portrettobjektiv (kommer ny snart). Ellers er 85mm ( f/1.8 eller f/1.4) fin til portrett. Har 85mm selv og er fornøyd med det. De som foretrekker zoom, sverger ofte til 70-200mm f/2.8.

Edit: Holy crap! Her skjedde det et eller annet, fikk ikke frem side 2 og svarte derfor på det siste innlegget på side 1. Jaja, meningen kom nå frem :)

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Du setter på P hvis kameraet skal styre lukker og blender, Av hvis du skal styre blender og kameraet skal styre lukker, Tv hvis du styrer lukker og kameraet blender og til slutt M hvis du skal styre begge deler.

Er ikke verre enn det.

Hvis du vil ha bilde av et portrett på hjulet når du skal ta portrettbilder er kanskje ikke proffkamera noe for deg. Eller du kan sette hjulet i Av og velge stor blenderåpning - så får du liten dybdeskarphet hvis du vil og akkurat den blenderen du vil ha.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er canon sånn vanskelig å bruke, f.eks en 1d mk II, siden den ikke har noe shooting mode weel.

Må man gjøre veldig mye når man skal stille innn ting da?

Om du lurer på dette ville jeg vel heller vurdert et litt enklere kamera og batterigrep. Det blir nok billigere for deg også.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette er noe kamera for deg. Disse kameraene lager ikke gode bilder av seg selv. Du som fotograf som skal styre kamera. Og på disse har du dobelt så mange innstilinger og valg en på foreksempel canon 550D.

Enkelt å greit, de som skal ha disse kameraene hadde aldri stilt om de spm som du kommer med desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...