Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lei av posten til tidligere beboer


Wabby

Anbefalte innlegg

Dette er ikke noen normal praksis.

 

Jo, det er det.

 

Hvis et brev blir merket med med f.eks ukjent adresse, så pleier dette å skje:

- Postmannen tømmer den røde postkassen.

- Posten blir sortert, og blir sendt til avsender.

- Avsender får posten i retur, og ser da at det ikke nytter å sende brev til den adressen.

 

Dette er IKKE det som skjer.

1. Det er ikke postmannen som tømmer den røde postkassen. Det er egne folk som gjør dette.

2. Post merket retur blir sendt til budet for det postnr.

3. Deretter merker budet med rosa lapp og årsak for retur.

 

Uansett er det slik at alle postbud som kan jobben sin, vet at det ikke skal leveres post til en mottaker som ikke har navnet sitt på postkassen. Dette er gjengs "regel" og alle postbud vet dette. Ikke navn på kassa = ikke post i kassa.

 

Men hva som skjer med brevene om det ikke står noen avsender på brevet, det vet jeg ikke.

Enten blir de vel lagret en stund hos posten før de blir makulert? Eller har posten lov til å åpne de for å lete etter avsender?

 

Posten har en egen brevåpningskommisjon som gjør akkurat det. Åpner brev og ser etter informasjon for hvem de kan sende de til.

Finnes ingen slik informasjon blir brevene destruert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett er det slik at alle postbud som kan jobben sin, vet at det ikke skal leveres post til en mottaker som ikke har navnet sitt på postkassen. Dette er gjengs "regel" og alle postbud vet dette. Ikke navn på kassa = ikke post i kassa.

Dette var ukjent for meg, og sikkert hundretusenvis småhuseiere. Det er da ganske vanlig at postkassa i innkjørselen til et hus er umerket, eller i beste fall merket med husnummeret, og at all post som er adressert til det huset havner der.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det ikke hva som står på postkassen som er det viktigste, men hva som står i postens registre.

 

Jeg har en postkasse tilknyttet en leilighet jeg ikke har flyttet inn i enda grunnet oppussing. Selv om mitt navn, og bare det, står på postkassen så hender det rett som det er at post sendt til denne adressen blir returnert da jeg ikke står registrert på denne adressen hos posten.

Lenke til kommentar

Uansett er det slik at alle postbud som kan jobben sin, vet at det ikke skal leveres post til en mottaker som ikke har navnet sitt på postkassen. Dette er gjengs "regel" og alle postbud vet dette. Ikke navn på kassa = ikke post i kassa.

Da skulle i så fall aldri jeg fått noe post de siste 31 årene. Selvsagt ser jeg at det er en nødvendighet med merking (enten med husnummer og bokstav, gårdsnavn, eller i siste instans navn på beboere, om det er flere postkasser med samme adresse) av postkasser i blokker, og på samlestativer hvor flere husstander har sin postkasse, men når det er snakk om en kasse (og et enkelt stopp på ruta) flere kilometer unna neste nabo, så er ikke behovet tilstede. Klart, det vil kanskje hjelpe litt ved ukjente bud/sykdom, men budene sitter så vidt jeg vet ikke og sorterer posten først når de ser hvilke navn som står på kassa; den er sortert på forhånd (enten av budet, eller sorteringssentral), på bakgrunn over postens registre (som svante er inne på) over hvor på ruta den hører hjemme.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...