Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lei av posten til tidligere beboer


Wabby

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Du har ikke lov å kaste post.

 

Den korrekte fremgangsmetoden er heller IKKE å fremsende til vedkommendes adresse.

Det du SKAL gjøre, er å krysse over adressefeltet, og skrive med store bokstaver: RETUR UKJENT, sette en pil til baksiden og RINGE RUNDT returadressen. Deretter legger du brevene i en av postens røde kasser.

 

Det postmannen burde gjøre er selvfølgelig å gjøre dette på egenhånd.

Du bør ringe 810 00 710 som er postens kundeservice, klage på at det leveres post til deg som ikke hører hjemme hos deg, og forlange at de gjør jobben sin.

 

De har nemlig spesielle rosa klistremerkelapper for retur, da er det en liten lapp foran på brevet, og en stor lapp på baksiden av brevet som forteller om årsaken for retur. Da er det selvfølgelig retur/ukjent som er den korrekte merkingen.

 

Da vil det etter kort tid bli slutt på dette.

 

Når du sier pil til baksiden og ringe rundt returaddressen, hva mener du egentlig? Jeg vet ikke addressen til hun som bodde her før. (har fått brev hit, til henne)

Lenke til kommentar

Jeg tror det hjelper mer om man sier ifra til postbudet, eller det lokale postkontoret. Å ringe kundeservice hjelper lite. Og selvom man legger brevet i en rødpostkasse, så ser sjeldent postbudet på det de henter. Det blir lempet videre til en postbil som kjører brevene til stempling og sending. Man kan ringe kundeservice og eventuellt få nr til det lokale postkontoret.

Lenke til kommentar

Men da er jo ikke returen ukjent?

 

Det speler ingen rolle. Så lenge du krysser over adressa og skriver ukjent mottaker på brevet så er det posten sin oppgåve å enten få brevet fram til mottakaren eller returnere det til avsenderen.

Posten har lov til å åpne brevet for å spore opp den rettmessige eigaren dersom ein ikkje veit korleis ein kjem i kontakt med verken sender eller mottaker.

Lenke til kommentar

Men da er jo ikke returen ukjent?

 

Det speler ingen rolle. Så lenge du krysser over adressa og skriver ukjent mottaker på brevet så er det posten sin oppgåve å enten få brevet fram til mottakaren eller returnere det til avsenderen.

Posten har lov til å åpne brevet for å spore opp den rettmessige eigaren dersom ein ikkje veit korleis ein kjem i kontakt med verken sender eller mottaker.

 

Men det hjelper lite på neste brev som kommer med feil adresse til postbudet. De får ikke beskjed ifra de som da ser på brevet og sender det i retur. Og da går neste brev igjen ned i feil postkasse. Jeg har jobbet i posten. Er synd å si det, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Jeg tror det hjelper mer om man sier ifra til postbudet, eller det lokale postkontoret. Å ringe kundeservice hjelper lite. Og selvom man legger brevet i en rødpostkasse, så ser sjeldent postbudet på det de henter. Det blir lempet videre til en postbil som kjører brevene til stempling og sending. Man kan ringe kundeservice og eventuellt få nr til det lokale postkontoret.

 

 

Men da er jo ikke returen ukjent?

 

Det speler ingen rolle. Så lenge du krysser over adressa og skriver ukjent mottaker på brevet så er det posten sin oppgåve å enten få brevet fram til mottakaren eller returnere det til avsenderen.

Posten har lov til å åpne brevet for å spore opp den rettmessige eigaren dersom ein ikkje veit korleis ein kjem i kontakt med verken sender eller mottaker.

 

Men det hjelper lite på neste brev som kommer med feil adresse til postbudet. De får ikke beskjed ifra de som da ser på brevet og sender det i retur. Og da går neste brev igjen ned i feil postkasse. Jeg har jobbet i posten. Er synd å si det, men sånn er det.

 

 

Jo det spiller noen rolle, fordi brev som returneres SKAL returneres av budet som går den aktuelle ruten brevet hører til. Derfor sendes all post med retur/ukjent skrevet på eller med kryss over adressen, tilbake til budet på ruten. Så returnerer budet brevet eller videresender det.

 

Årsaken til at disse brevene kommer ut, er at det er vanskelig å huske alle videresendinger og flyttinger på en rute. Og da er det fort gjort at det glipper.

Lenke til kommentar

Hvis det er budet som får det da. Hjelper lite å putte det i en rød postkasse som kanskje er utenfor ruten.

 

Jeg syntes det var veldig greit når folk hadde lagt brevet tilbake i postkassen sin, med en lapp på. Men da og må man jo legge det ut litt sånn at budet ser brevet. Om man ikke har muligheten til å snakke med budet da.

Lenke til kommentar

Hvis det er budet som får det da. Hjelper lite å putte det i en rød postkasse som kanskje er utenfor ruten.

 

Brevet havner samme sted uansett.

Hver dag før postmannen er ute og går med post, så står han på kontoret og sorterer posten.

Så all post til et gitt postnummer vil alltid havne hos han, uansett hvilken postkasse du putter den i.

Lenke til kommentar

Hvis det er budet som får det da. Hjelper lite å putte det i en rød postkasse som kanskje er utenfor ruten.

 

Brevet havner samme sted uansett.

Hver dag før postmannen er ute og går med post, så står han på kontoret og sorterer posten.

Så all post til et gitt postnummer vil alltid havne hos han, uansett hvilken postkasse du putter den i.

 

 

Men hvis brevet er påsatt retur, så kommer ikke brevet til den personen på ruta. Jeg tror du ikke skjønner hva jeg mener. Postbudet står jo ikke å sorterer posten som er hentet ut av en tømmekasse dagen før. Og som sagt, hvis det står noe påskrivd på brevet, så er det som regel de på postterminalen som ser det. Ikke budet.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er du som forstår.

 

Selv om det står retur på brevet, sendes det ikke i retur før budet har sett på det. Alle brev med kryss over adresse, påskrevet retur eller lingnende, sendes til budet tilhørende den adressen som står på brevet.

 

Ingen brev returneres uten å først ha vært innom budet.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er du som forstår.

 

Selv om det står retur på brevet, sendes det ikke i retur før budet har sett på det. Alle brev med kryss over adresse, påskrevet retur eller lingnende, sendes til budet tilhørende den adressen som står på brevet.

 

Ingen brev returneres uten å først ha vært innom budet.

 

Kan være at det er det som skal gjøres. Men det skjedde sjeldent der hvor jeg jobbet. Og ingen som jeg har jobbet med, har noen gang gjort det slik. Jeg har jobbet både som bud, og på terminal.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er du som forstår.

 

Selv om det står retur på brevet, sendes det ikke i retur før budet har sett på det. Alle brev med kryss over adresse, påskrevet retur eller lingnende, sendes til budet tilhørende den adressen som står på brevet.

 

Ingen brev returneres uten å først ha vært innom budet.

Dette er ikke noen normal praksis.

Hvis et brev blir merket med med f.eks ukjent adresse, så pleier dette å skje:

- Postmannen tømmer den røde postkassen.

- Posten blir sortert, og blir sendt til avsender.

- Avsender får posten i retur, og ser da at det ikke nytter å sende brev til den adressen.

 

Men hva som skjer med brevene om det ikke står noen avsender på brevet, det vet jeg ikke.

Enten blir de vel lagret en stund hos posten før de blir makulert? Eller har posten lov til å åpne de for å lete etter avsender?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...