Gå til innhold

Hvordan formatere en windows xp pc?

Miwey

Anbefalte innlegg

Heisann..

Det er kommet så mye bugs på pcen min, så jeg bestemte med for å slette alt og begynne helt på nytt. I starten tok jeg en sikkerhetskopi av pcen. Jeg har en Acer med windows xp media center edition. Sikkerhetskopi-cdene har jeg alle tilgjengelig.

Og spm er; Hvor skal jeg begynne??

Jeg aner ikke hvordan jeg skal formatere pcen, er ikke helt proff.. så trenger detaljer:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sikkert at du trenger å formatere maskinen?

Her for kort tid siden fikk jeg en maskin i hende, med spørsmål om jeg kunne fikse den. En gammel Intel Cetrino med 1,6 mhz prosessor og 1 GB RAM, fra den tiden det var heftige greier. Tror den var 6 år gammel, og ikke ryddet opp de siste tre fire årene i alle fall.

Alt var sirup, uansett hva man gjorde. Det første jeg gjorde var at jeg oppdatere først Windows, så alle programmene. Deretter tok jeg en rens av hele maskinen, før jeg tok en dyp dykk i registeret. Kjørte også spyware og virus scann på den, og vips så var den helt okei igjen.

Til slutt satte jeg Smart Defrag 2 til å jobbe i bakgrunnen slik at maskinen skal holde seg sånn noenlunde til neste gang, samt at jeg satte mye på auto.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Jeg har tatt backup av alle filene jeg skal ha med videre. Acerpcen er forresten fra 2006.

Men det er det jeg vil, for noen programvarer som div. spill, får jeg ikke avinnstallert, uansett hvor mye jeg søker etter avinstallasjonsprogrammer.

Uansett vil jeg begynne helt på nytt med pcen, og gå minst mulig på nett med den etterpå.

Jeg vet bare at når man formaterer pcen, må jeg slette alle filer og programmer, men tørr ikke gå løs på det uten videre, før jeg vet akkurat hvordan man gjør det :p

Lenke til kommentar

Ok, jeg må bare spørre..

Om jeg da dytter inn en windows xp home edition eller en professional, etter jeg boota fra CD.. Får jeg fremdeles windows xp media center edition, og ingen av de andre, eller? :hmm:

Lenke til kommentar

Altså, først setter du i en cd/dvd med operativsystemet du skal ha, så restarter du PCen, går inn i BIOS og hard disk boot priority og velger CD/DVD-rom øverst/som nummer 1. Så trykker du save & exit. PCen rebooter, installasjonen starter - og du vil selvfølgelig få det operativsystemet som er på DVDen. Om du installer Windows 7 Ultimate får du Windows 7 Ultimate, om du installerer Windows XP Home Edition får du Windows XP Home Edition.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...